سلامت نیوز : یك متخصص بیماریهای دهان گفت: ضایعات لثه معمولا در افراد دارای بیماری‌های سیستم ایمنی مثل ایدز، افراد دیابتی، سیگاری‌ها و افراد با وضعیت اجتماعی پایین و غیره بروز می‌كند.

دكتر علی اكبر داوودی در گفت‌وگو با  (ایسنا) ، با بیان اینكه ضایعات تاولی و زخمهای دهانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: ضایعات متعدد دهانی كه به صورت حاد تشكیل می‌شود، زخمهای دهانی كه طی سال چندین مرتبه خوب شده و مجددا ایجاد می‌شوند (ضایعات راجعه یا ضایعات عود كننده)، ضایعات متعدد دهانی كه به صورت مزمن و برای سالهای متوالی در حفره دهان وجود دارد و ضایعات دهانی كه به صورت منفرد وجود دارد از این دسته هستند.

وی در خصوص ضایعات متعدد دهانی كه به صورت حاد تشكیل می‌شوند، گفت: این ضایعات شامل ضایعات ویروسی، ضایعات لثه و ضایعات خودایمنی (نقص در سیستم دفاعی و ایمنی بدن) هستند.وی ادامه داد: چنانچه در حفره دهان به ضایعات متعدد ریز و با شكل دایره برخورد كردیم احتمال اینكه ضایعات ناشی از ویروس تبخال، آبله مرغان و غیره باشند وجود دارد.

دكتر داوودی گفت: در ضایعات ناشی از ویروس تبخال بیمار چند روز جلوتر از شروع ضایعات احساس تب خفیف، ضعف، بی حالی و سردرد دارد. همچنین احساس گزگز و خارش در محل بروز ضایعه دارد كه برای بیمارانی كه دارای سابقه تبخال دارند كاملا واضح و مشخص است و بهترین زمان درمان موضعی این ضایعات بوسیله داروهای ضد ویروسی و همچنین زمانی است كه احساس خارش و گزگز شروع شده است.

وی افزود: درمان ضایعات داخل تبخال زیر نظر دندانپزشك متخصص بیماری‌های دهان به صورت داروهای ضد ویروس موضعی سیستمیك و درمانهای پشتیبان شامل تامین آب بدن و غیره است.دكتر داوودی تصریح كرد: تبخال بیشتر روی لب ایجاد می‌شود ولی در حفره ناحیه كام نیز دیده می‌شود. ویروس تبخال نوع دومی دارد كه بیشتر در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود.وی گفت: در آبله مرغان ضایعات ابتدا روی صورت و تنه ایجاد شده و سپس روی دستها و پاها پخش می‌شود. این ضایعات بصورت خارش دار هستند. هر كدام از ضایعات ابتدا از یك لكه قرمز رنگ كوچك روی پوست یا حفره دهان شروع شده و سپس تبدیل به ضایعان تاولی و چركی می‌شود. این ضایعات همچنین در مخاط چشم می‌توانند دیده شوند.

وی افزود: درمان باید زیر نظر پزشك متخصص انجام شود كه شامل داروهای ضد ویروسی، ضد درد، ضدالتهاب و ضد خارش است. در سایر بیماری‌های ویروسی با علائم دهانی می‌توان بیماری‌های هرپانژین، بیماری دست و پا و دهان و غیره را نام برد كه به صورت اپیدمیك در فصل تابستان و مهدكودك‌ها اتفاق می‌افتد.این متخصص بیماریهای دهان در خصوص ضایعات لثه نیز گفت: این ضایعات شامل یك سری بیماری خطرناك لثه‌ای كه معمولا در افراد دارای بیماری‌های سیستم ایمنی مثل ایدز، افراد دیابتی، سیگاری‌ها و افراد با وضعیت اجتماعی پایین و غیره بروز می‌كند و این بیماری‌ها شاملNug ، Nup ،Noma هستند كه به ترتیب بدتر می شوند.

وی افزود: دراین بیماریها هم عامل عفونتی و هم عامل سیستم ایمنی دخیل است و لثه درگیر شده و به شدت تخریب و از بین می‌برد به طوری كه استخوان فك در اثر از بین رفتن لثه قابل رویت شده و حتی در Noma این سیر تخریب به لبها، صورت و بینی هم می‌رسد.این متخصص بیماریهای دهان با بیان اینكه درمان این بیماری‌ها توسط دندانپزشكان متخصص بیماری‌های لثه صورت می‌گیرد، گفت: علائم این دسته از بیماری‌ها شامل افزایش ترشح بزاق، احساس مزه فلزی در دهان، بوی بد دهان است همچنین لثه‌ها به شدت دردناك و خونریزی دهنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha