سلامت نیوز : یک فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه افراد روزه دار نباید بیش از حد به غذاهای قنددار و شیرین روی آورند، گفت: استفاده از مواد شیرین نه تنها باعث تغییر عادات غذایی افراد در آینده می‌شود بلکه به دلیل اینکه در مدت کمتر از دو ساعت معده افراد تخلیه می‌شود، فرد را دچار بی حالی و ضعف می‌کند.

دکتر کورش جعفریان در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر لزوم استفاده از فواید مادی و معنوی ماه رمضان، کنترل رفتارهای تغذیه‌ای در بین برخی از افراد را بسیار دشوار دانست و افزود: متاسفانه برخی از افراد توان کنترل رفتارهای تغذیه‌ای در این ماه را ندارند و در مصرف غذاهای شیرین و حاوی قندهای ساده و چربی بالا بیش از حد زیاده روی می‌کنند و بر اثر همین عادت غلط، افراد نه تنها عادات خوبی را کسب نمی‌کنند بلکه برخی رفتارهای غلط را نیز در آینده ادامه می دهند.

وی در ادامه استفاده از غذاهای حاوی قند را یکی از مهم ترین دلایل گرسنگی افراد در ماه رمضان دانست و اظهار کرد: کسانی که در حالت روزه داری زودتر گرسنه می‌شوند ممکن است دلایل مختلفی نظیر کمبود دخایر گلیکوژن در بدن داشته باشند که این امر باعث می‌شود فرد زودتر گرسنه و حالت‌های بی‌حالی به وی دست دهد.

دکتر جعفریان ادامه داد: استفاده از غذاهایی با قند ساده به دلیل اینکه این مواد در کمتر از دو ساعت معده را تخلیه می‌کند زودتر فرد را دچار ضعف و حالت‌های بی‌حالی می‌کند بنابراین بهتر است افراد در وعده‌های غذایی از غلات و منابع پروتئین به اندازه کافی استفاده کنند.

این فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه فعالیت‌های بدنی و ورزش در ماه رمضان کاهش می‌یابد، تصریح کرد: برخلاف تصور عموم برخی از افراد از ترس تشنگی، گرسنگی و بی حالی فعالیت‌های فیزیکی و ورزش را دنبال نمی‌کنند در حالی که باید انجام فعالیت های ورزشی در ماههای رمضان نیز به همان روال قبلی ادامه داشته باشد.

دکتر جعفریان در پایان با تاکید بر اینکه افراد از فعالیت‌های فیزیکی در ایام رمضان غفلت نکنند، یادآور شد: توصیه می‌شود در ماه رمضان افرادی که وزن نرمالی دارند حداقل 45 دقیقه و افراد چاق بیش از یک ساعت در شب پیاده روی داشته باشند و این روند را تا پایان ماه رمضان ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha