سلامت نیوز :رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان نسبت به مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه و بروز تب مالت هشدار داد.

دكتر محمدرضا شیرزادی همزمان با هفته اطلاع‌رسانی از بیماری‌های مشترك بین دام و انسان در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: عامل بیماری تب مالت باكتریایی است كه از دام به انسان منتقل می‌شود.وی افزود: اساس این باكتری در دام با واكسیناسیون دامی كنترل می‌شود. دامداران و افرادی كه با دام در ارتباط هستند به ویژه هنگام زایش دام، در معرض خطر بیماری تب مالت قرار دارند؛ چرا كه ترشحات دام آلوده، آلوده‌ كننده بوده و به محیط، دیگر دام‌ها و افرادی كه با دام در تماس هستند، منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان با تاكید بر لزوم سوزاندن و ضدعفونی كردن جنین سقط شده دام و ترشحات دام آلوده گفت: شیر دام مبتلا به تب مالت نیز باعث انتقال این بیماری به انسان می‌شود.شیرزادی با تاكید بر لزوم مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه گفت: سال گذشته حدود 14 هزار مبتلا به تب مالت در كشور شناسایی و اقدامات درمانی لازم انجام شد. بیشترین موارد بروز تب مالت در مناطق مربوط به شمال غرب كشور است، اما بروز این بیماری در تمام نقاط مشاهده می‌شود.

به گفته وی با فعالیت سازمان دامپزشكی و اقدام به واكسیناسیون دام‌ها، كاهش بروز موارد تب مالت را در كشور شاهد هستیم. اما در مجموع واكسیناسیون گسترده دام‌ها، به منظور جلوگیری از بروز این بیماری لازم است. از آنجا كه گزارش فوری در مورد این بیماری وجود ندارد، موارد بروز این بیماری در سال جاری هنوز جمع‌آوری نشده است.

رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان درباره علائم بیماری تب مالت، گفت: این بیماری پس از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه، سه فرم از علائم را بروز می‌دهد؛ فرم حاد، فرم‌ تحت حاد و مزمن. در فرم حاد این بیماری، تب ناگهانی، بدن درد، عرق شبانه، به تدریج كمر درد و دردهای مفصلی مشاهده می‌شود.شیرزادی گفت: علائم این بیماری تا یك ماه پس از مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه یا تماس با دام و ترشحات دامی آلوده مشخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha