سلامت نیوز : یك فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: قد كودك آیینه تمام نمای سلامت اوست و هر گونه بیماری در دوران رشد قد مانند بیماری‌های كلیوی، قلبی و كبدی می‌تواند به صورت كاهش رشد قد خود را نشان دهد.

دكتر محمدرضا مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برخی بیماری‌های هورمونی می‌تواند موجب كاهش رشد قد فرد شود كه از جمله آنها به كم‌كاری تیروئید و افزایش عملكرد غدد فوق كلیوی می‌توان اشاره كرد علاوه بر آن كمبود ویتامین D و كلسیم هم در رشد قد موثر است.

وی درباره تاثیر تشنج كردن در دوران كودكی بر رشد قد گفت: اگر تشنج باعث آسیب رسیدن به مغز و غده هیپوفیز شود، بر رشد قد كودك تاثیر منفی می‌گذارد چرا كه هورمون رشد از غده هیپوفیز ترشح می‌شود. این غده فرماندهی بدن را بر عهده دارد بنابراین علاوه بر هورمون رشد بر عملكرد غدد دیگر بدن هم تاثیر می‌گذارد.این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: اگر به علت تصادف به سر ضربه وارد شود یا تومورهای داخل جمجمه بر عملكرد هیپوفیز تاثیر بگذارد، ممكن است قد كمتر رشد كند.

وی درباره تاثیر بلند كردن موی دختران بر كاهش تولید قد آنان گفت: بلند كردن مو ارتباطی به كاهش سرعت رشد قد ندارد و این باور، خرافه است.مهاجری درباره تبلیغات انجام شده در برخی رسانه‌ها در زمینه رشد قد در هر سنی تصریح كرد: این تبلیغات فقط با هدف كلاهبرداری صورت می‌گیرند چون پس از دوران بلوغ، صفحه رشد بسته می‌شود كه برای پسرها 16 تا 18 سالگی و برای دخترها 15 تا 17 سالگی این اتفاق می‌افتد بنابراین توجه به این تبلیغات نتیجه‌ای جز اتلاف پول و وقت ندارد.

هیچ ورزشی به خودی خود باعث بلندی یا كوتاهی قد نمی‌شود

این فوق تخصص غدد در پاسخ به این پرسش كه آیا انجام برخی ورزش‌ها باعث كوتاهی یا بلندی قد می‌شود، تاكید كرد: ورزش به طور كلی برای سلامت بدن مفید است اما هیچ ورزشی به خودی خود باعث بلندی یا كوتاهی قد نمی‌شود و اگر رشته‌های مختلف ورزشی به صورت معمول و متعامل انجام می‌شود برای بدن مفید است.وی با اشاره به روند رشد قد انسان اظهار كرد: رشد قد انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود و پس از تولد ادامه می‌یابد. طول قد كودك در بدو تولد حدود 50 سال است و در سال اول و دوم زندگی بیشترین رشد قد را دارد به گونه‌ای كه در مجموع حدود 35 سانتی‌متر رشد می‌كند. پس از این مدت سرعت رشد قد سالانه به 6 سانتیمتر كاهش می‌یابد.

مهاجری با اشاره به دوران بلوغ گفت: دختران و پسران در این دوران وارد مرحله جهش رشد قد می‌شوند و بر قد دختران 20 تا 25 سانتی‌متر و پسران 25 تا 30 سانتی‌متر افزوده می‌شود.وی با بیان اینكه مهم‌ترین عامل موثر در رشد قد انسان، عوامل ژنتیك است، اظهار كرد: مادران و پدران كوتاه قد نباید انتظار داشته باشند كه فرزندشان بلند قد شوند. درواقع می‌توان طول قد پدر و با مادر را جمع و حاصل را بر عدد دو تقسیم كرد. عدد به دست آمده را باید برای محاسبه قد دختران منهای 6.5 و برای به دست آوردن طول قد پسران به علاوه 6.5 كرد.

مهاجری در پایان گفت: اگر دو دختر یك خانواده اختلاف قدی حدود 20 سانتی‌متر داشته باشند. دختر كوتاه قد باید از نظر ابتلا به به بیماری‌های غدد ارزیابی شود. البته تغذیه و برخی بیماری‌های گوارشی مانند سوء جذب ممكن است به صورت كوتاهی قد خود را نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha