قتل و جنایت به عنوان یكی از عوامل بر هم زننده افكار عمومی در جامعه شناخته می‌شود اما زمانی كه در جامعه‌ای همسر‌كشی در صدر قتل‌ها قرار می‌گیرد باید توجه بیشتری به علل و انگیزه ارتكاب این قتل‌ها كرد.

33 درصد قتل‌های پارسال خانوادگی بوده است
سلامت نیوز : قتل و جنایت به عنوان یكی از عوامل بر هم زننده افكار عمومی در جامعه شناخته می‌شود اما زمانی كه در جامعه‌ای همسر‌كشی در صدر قتل‌ها قرار می‌گیرد باید توجه بیشتری به علل و انگیزه ارتكاب این قتل‌ها كرد. روز گذشته سرهنگ مصطفایی، معاون پلیس آگاهی گفت:‌«33 درصد قتل‌هایی كه در سال گذشته در كشور به وقوع پیوسته قتل توسط بستگان بوده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ جرم شناسان،‌قضات و حقوقدانان بر این عقیده‌اند كه اكثر قتل‌هایی كه به آنها همسر‌كشی اطلاق می‌شود در اثر حذف روابط عاطفی، خیانت، قتل‌های آنی بدون سابقه تصمیم و انتقام گیری تقسیم‌بندی می‌شود. كارشناسان نیروی انتظامی هم معتقدند مردان به دلیل عدم كنترل تكانه‌های پرخاشگرانه با كوچك‌ترین نارضایتی نسبت به همسر مرتكب خشونت می‏شوند و گاهی هم این خشونت‏ها بدون اینكه عمدی در كار باشد منجر به قتل همسر می‌شود اما زنان به علت محدودیت‏ها و ناتوانی در احقاق حقوقشان از راه‌های قانونی، دست به كارمی شوند و اقدام به قتل همسر می‌كنند.

به گفته مصطفایی: «برای مقابله با آسیب‌ها و مشكلاتی كه از مسئله ناموسی و تعصبات ناشی می‌شود نیز باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در جامعه صورت گیرد. قتل‌های بسیاری به علت نادانی و جهالت افراد بر اثر تصمیمات آنی صورت می‌گیرد كه ریشه در انحرافات اخلاقی افراد در مناسبات اجتماعی دارد.» اگر چه افكار عمومی بر این عقیده‌اند كه اغلب قتل‌های بستگان با انگیزه ناموسی اتفاق می‌افتد اما سرهنگ مصطفایی با رد این عقیده می‌گوید در بین قتل‌های كشف شده در سال گذشته تنها 15 درصد آنها با انگیزه مسائل غیر اخلاقی، منكراتی و ناموسی بوده است.

به گفته وی،‌ منشأ و ریشه وقوع اكثر قریب به اتفاق این قتل‌ها در عدم‌ رعایت اصول اخلاقی و عرف جامعه از سوی برخی افراد، كشیده‌شدن به برقراری روابط غیرمتعارف و سعی برای حل موضوع از طریق رفتار جنایی است.وی با بیان اینكه حاصل روابط غیرمتعارف كه مغایر اصول شرع، فرهنگ و عرف جامعه است، به صورت مختلف ممكن است تبعات تلخ و منفی خود را در زندگی و خانواده فرد نشان دهد، گفت: طلاق، خودكشی، مورد اخاذی قرار گرفتن و سرانجام قتل از عواقب این موضوع است. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا افزود: ممكن است بستگان یك فرد متوجه این رابطه شوند و با توجه به وضعیت فرهنگی و تعصبات قومی با این توجیه كه آن فرد لكه ننگی بر دامن آنان است و باید پاك شود اقدام به قتل وی كنند. در مواردی دیگر، طرفین رابطه غیرمتعارف، از ترس افشای رابطه و گریز از تبعات آن اقدام به قتل می‌كنند. در این موارد گاهی افراد بی‌گناه و كودكان نیز قربانی خطای افراد بزرگسال می‌شوند.

مصطفایی تصریح كرد: بسیاری از كسانی كه مرتكب این نوع از قتل‌ها شده‌اند در ابتدای امر قصد جنایت نداشته‌اند و در عالم خیال خود تنها یك دوستی و رابطه ساده عاطفی یا غیره را ترسیم كرده بودند، اما به جنایت ختم شده است.شاید یكی از محك‌های سنجش درست یا غلط بودن یك رفتار آن باشد كه فرد فاش‌شدن آن روابط را تصور كند و ببیند در صورتی كه دیگران از روابط وی مطلع شوند احساس شرمندگی و پیشمانی خواهد كرد یا به آن افتخار خواهد كرد. با این محك شاید در بسیاری از رفتارهای خود بازنگری كند و در آینده دچار عذاب نشود. وی با بیان اینكه در یك سوم قتل‌های واقع شده، متهم به قتل از بستگان مقتول بوده است، گفت: این موارد با انگیزه‌های مختلف مانند بیماریهای روانی، اعتیاد، مصرف قرص‌ها یا مواد روانگردان، اختلاف‌های مالی یا مسائل اخلاقی و ناموسی روی داده‌اند. در آمار قتل‌هایی كه توسط بستگان صورت گرفته است، قتل زن توسط شوهر سهم بیشتری نسبت به سایر موارد دارد.

نیمه دوم سال زمان قتل مردان

علی راشدی، استاد دانشگاه و روان‌شناس اجتماعی نیز در این باره می‌گوید:‌«مطالعات وبررسی پرونده های همسركشی نشان می‌دهد كه در اغلب قتل‌هایی كه زن برای كشتن همسرش نقشه‌ای از پیش طراحی كرده است و طبق نقشه و به طرز ماهرانه همسر خود را كشته است؛ در نیمه دوم سال و قتل‌هایی كه مرد در یك لحظه و بر اثر شدت عصبانیت همسرش را كشته است در نیمه اول سال بخصوص تیرماه صورت گرفته است.» وی با بیان این نكته كه این موضوع قطعیت ندارد،‌می گوید:‌«عوامل طبیعی وغیرطبیعی‌ای مانند محیط‌های مسكونی و شهرهای بزرگ كه محل سكونت افراد، فاقد استاندارد طبیعی است و رابطه فرد با طبیعت ضعیف شده است، صداهای گوشخراش و گرمای شدید هوا در فصل‏های بهار و تابستان باعث واكنش های ناگهانی سیستم عصبی می شود كه درنتیجه آن فرد به سرعت عصبی شده و سریع واكنش نشان می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha