در یك مطالعه كوچك معلوم شد داروی بوتوكس كه به عنوان راهكاری موثر برای كاهش چین و چروك‌های پوستی شناخته شده است می‌تواند به كاهش لرزش دست‌ها و پاها در بیماران مبتلا به ام‌اس (فلج اعصاب) نیز كمك كند.

سلامت نیوز : در یك مطالعه كوچك معلوم شد داروی بوتوكس كه به عنوان راهكاری موثر برای كاهش چین و چروك‌های پوستی شناخته شده است می‌تواند به كاهش لرزش دست‌ها و پاها در بیماران مبتلا به ام‌اس (فلج اعصاب) نیز كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  شیوه درمان با سم بوتوكس هر چند هنوز از سوی سازمان غذا و داروی امریكا به طور رسمی تایید نشده و همچنین روشی گرانقیمت است اما در امریكا بیماران مبتلا به ام‌ اس می‌توانند به طور قانونی از این تكنیك درمانی بهره‌مند شوند.

به نوشته روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، برای استفاده از این روش، بیماران باید در چندین نوبت دوز مشخصی از این دارو را دریافت كنند.

دكتر آنیك‌وان در والت متخصص اعصاب و كارشناس پزشكی بیمارستان سلطنتی ملبورن در استرالیا در این باره تاكید كرد: اكثریت این بیماران به خوبی در برابر تزریق این دارو طاقت می‌آورند و پس از دریافت مزایای آن و بهبود حالشان مشتاق می‌شوند كه به درمان ادامه دهند. در بیماران مبتلا به ام‌ اس لرزش‌ در دست‌ها و گاهی نیز در پاها، شایع است به همین دلیل انجام كارهای روزمره یعنی حتی خوردن و آشامیدن نیز برای این بیماران دشوار می‌شود، به علاوه لرزش در این بیماران در روزهای بسیار گرم و یا زمانی كه بسیار خسته هستند، شدیدتر می‌شود.

پزشكان معمولا برای كاهش لرزش دست و پا در این بیماران به دارو متوسل می‌شوند اما در بسیاری از موارد تاثیر داروها ضعیف و ناچیز است. یك روش دیگر كاشت الكترود در حین جراحی مغزی است اما تاثیر این شیوه هم به زودی از بین می‌رود.

این پزشكان دریافتند تزریق بوتوكس در بهبود حال این بیماران تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد تا جایی كه بیماران می‌توانند بنویسند و یا حتی نقاشی بكشند.

جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله نورولوژی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha