نگهداری انواع داروها و شربت‌های خوراكی در مكان‌های گرم به ویژه در داخل خودرو و در هنگام مسافرت و استفاده از آن‌ها در مواقع لازم و ضروری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای شخص ایجاد كند از این رو به گفته متخصصان و كارشناسان اولا در طول سفر به هیچ عنوان دارویی را غیر از جعبه‌های كمك‌های اولیه با خود حمل نكرده و ثانیا در صورت حمل آن‌ها را در مكان‌های خنك مانند كلمن‌هایی كه حاوی یخ خشك هستند نگهداری كنید.

دكتر شفیعی رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: داروها را به هیچ عنوان در پشت شیشه، داشبورد، صندوق عقب ماشین و در مكان‌های سربسته و گرم نگهداری نكنید زیرا گرما و محیط بالای خودرو باعث می‌شود كه مكانیسم‌های موجود در دارو به ویژه شربت‌های خوراكی تغییر ماهیت یافته و در صورت استفاده اشخاص از این داروها باعث مسمومیت ناشی از دارو در افراد شود.
هر چند كه قرص‌ها و داروهایی كه به اصطلاح جامد هستند از ثبات بیشتری برخودار بوده اما این داروها نیز مستثنی از این قاعده نیستند.
وی حمل دارو و استفاده از آن در طول سفر را فقط منوط به افرادی عنوان كرد كه به نوعی از یك بیماری حاد و مزمن رنج برده و نیاز است كه در زمان دقیق و معین داروی خود را مصرف كنند در غیر این صورت حمل دارو آن هم در مسافرت به ویژه در سفرهای طولانی لازم و ضروری نیست.
رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: برخی از خانواده‌ها در هنگام سفر داروهای مختلفی مانند استامینوفن، قرص‌های دیكلوفناك و داروهای ضد تهوع را با خود حمل می‌كنند كه این مسئله با سلامت افراد در تناقض است زیرا مصرف خود سرانه این داروها باعث بیماری‌های دیگری مانند افزایش فشار خون، خونریزی معده، سر درد، سرگیجه و دیگر عوارض دارویی می‌شود.
وی نگهداری داروها به ویژه شربت‌ها و قرص‌ها را در داخل جعبه كمك‌های اولیه به علت آن كه این جعبه قدرت نگهداری‌ دمای لازم را برای داروها (مانند محیط طبیعی و سرمای لازم) را ندارند وسیله مناسبی برای نگهداری داروها ندانست و گفت: جعبه كمك‌های اولیه فقط وسیله‌ای برای نگهداری گاز، باند، پانسمان و وسایل ضدعفونی كننده است و وسایل مناسبی برای نگهداری دارو آن هم در مسافرت نیست.
حمل نكردن دارو به صورت خودسرانه در سفر، رعایت بهداشت و آداب سفر، رعایت نكات بهداشتی در هنگام انتخاب مواد غذایی از نكاتی است كه افراد باید در طول سفر آن را رعایت كرده تا ناچار به مصرف دارو نبوده و دچار مسمومیت دارویی در سفر نشوند.
شربت آب لیمو، بهترین ماده غذایی در طول سفر است:
همچنین دكتر چیت ساز داروساز در ادامه گفت: شربت آب لیمو یكی از بهترین شربت‌های خوراكی در طول سفر و در هنگام مبتلا شدن فرد به انواع مسمومیت‌ها به ویژه مسمومیت‌های دارویی است زیرا به دلیل خاصیت اسیدی بودن آب لیمو این ماده خوراكی می‌تواند باكتری‌ها و سموم موجود در بدن فرد را تا هنگام مراجعه فرد به درمانگاه‌ها و مراكز درمانی دفع كرده و استفاده از آن در این هنگام بلامانع است.
وی در مورد استفاده غیرضروری از داروی ضد تهوع كه به داروی مسافرت معروف است به نكاتی اشاره كرد و افزود: بعضی از افراد در هنگام مسافرت با ماشین و قطار دچار حالت تهوع می‌شوند كه استفاده از نصف این دارو قبل از مسافرت می‌تواند در زمینه جلوگیری از این حالت موثر واقع شود اما اگر این دارو در طول 24 ساعت 2 تا 3 عدد مورد استفاده شخص قرار گیرد ممكن است باعث فلجی اندام‌های صورت مانند چشم، رعشه دست و پا شود.
وی نگهداری دارو به هر شكل در منزل و یا در طول مسافرت را مناسب ندانست و گفت: بهتر است در طول مسافرت تنها از داروهای اورژانسی مانند جعبه كمك‌های اولیه استفاده شود در غیر این صورت حمل و نقل هر گونه دارو در طول مسافرت جایز نیست.
دكتر چیت ساز شایعترین مسمومیت‌های دارویی در مسافرت را ناشی از آب‌های آلوده مصرف ناشی از مواد غذایی فاسد گوشت و ماهی كه باعث تهوع،‌ استفراغ و دل درد می‌شود عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha