چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 51932

یك فوق تخصص جراحی پلاستیك گفت: جراحی پلاستیك به معنای بهبود زخم است بنابراین در جهت محو كردن جای زخم عمل نمی‌كند علاوه بر آن می‌تواند جای برخی زخم‌ها را پنهان كند.

سلامت نیوز :یك فوق تخصص جراحی پلاستیك گفت: جراحی پلاستیك به معنای بهبود زخم است بنابراین در جهت محو كردن جای زخم عمل نمی‌كند علاوه بر آن می‌تواند جای برخی زخم‌ها را پنهان كند.

دكتر حمیدرضا مفرد در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: زخم را هیچ‌وقت جراحی پلاستیك نمی‌كنند بلكه دوختن دقیق زخم با تكنیك‌هایی كه به بافت آسیب نزند به معنای جراحی پلاستیك است.

این عضو انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران با بیان اینكه زخم‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهاركرد: برخی زخم‌ها حاد هستند كه می‌تواند ناشی از بریدگی با جسم برنده تیز یا له‌شدگی باشند. دسته‌ای از زخم‌ها به علت سوختگی به وجود می‌آیند.

وی در ادامه گفت: زخم‌های مزمن دسته دیگری از زخم‌ها را تشكیل می‌دهند. این زخم‌ها به علت ابتلا به بیماری‌‌های زمینه‌ای به وجود می‌آید. به عنوان نمونه فردی فلج شده و لگن او بی‌حس است ممكن است دچار زخم بستر ‌شود. زخم پای دیابتی هم امكان دارد مبتلایان به دیابت را گرفتار كند. برخی بیماران نیز مبتلا به اختلالات خون‌رسانی به اندام‌ها هستند در نتیجه دچار زخم‌های سیستمیك می‌شوند.

این عضو انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران با بیان اینكه این زخم‌ها هر كدام درمان خاص خود را دارد، اظهار كرد: ترمیم زخم‌های حاد می‌تواند به خوبی انجام شود البته بهتر است در ساعات اولیه جراحت، زخم‌ها ترمیم شوند به شرط آن كه دچار آلودگی نشده باشند علاوه بر آن لازم است جسم خارجی مانند شیشه و لبه چاقو از زخم خارج شود سپس زخم شست‌وشو داده و پس از اطمینان حاصل كردن نسبت به عفونی نبودن زخم، پوست و زخم ترمیم شوند.

مفرد با بیان اینكه نوع نخ بخیه در ترمیم زخم اهمیت چندانی ندارد، گفت: لازم است لبه‌های بافت زخم به طور دقیق كنارهم قرار گیرد و تحت كشش زیاد نباشد به معنای دیگر زخم محكم دوخته نشود چرا كه محكم دوختن زخم، خون‌رسانی به آن را مختل می‌كند در نتیجه جای زخم بیشتر باقی می‌ماند.

این جراح پلاستیك تاكید كرد: بهتر است ظرف پنج روز بخیه‌های زخم‌های سر و صورت كشیده شود تا جای بخیه روی صورت باقی نماند ولی بخیه سایر زخم‌ها 10 تا 12 روز پس از بخیه زدن، كشیده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه البرز با اشاره به زخم‌های ناشی از له‌شدگی اظهار كرد: ترمیم این زخم‌ها بستگی به شرایط آنها دارد. به عنوان نمونه بافت‌ها چگونه پاره‌ شده‌اند؟لازم است این بافت‌ها هنگام ترمیم به طور دقیق كنار هم قرار بگیرند.

وی با بیان اینكه سوختگی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: سوختگی‌های درجه یك مانند آفتاب سوختگی باعث قرمزی پوست می‌شوند. زخم تاول نمی‌زند و بدون آن كه جای آن باقی بماند، بهبود پیدا می‌كنند البته در برخی مواقع ممكن است یك تا دو سال پوست آن‌ها تیره شود.

مفرد افزود: زخم‌های درجه دو ناشی از سوختگی به دو نوع درجه دوی سطحی و عمقی تقسیم می‌شود. زخم‌های درجه دو سطحی طی سه هفته خود به خود بهبود می‌یابد بدون آنكه جای زخم باقی بماند ولی زخم‌های درجه دو عمقی تاول می‌زنند و لازم است از آنها مراقب شود تا عفونت نكنند چون در صورت عفونی شدن، به زخم درجه سه تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینكه محل برش بسیار مهم است، اظهاركرد: اگر برش پشت پلك به وجود آید چون این قسمت از بدن پوست نازكی دارد، جای بخیه آن از بین می‌رود ولی در زخم‌های پشت گوش روی جناغ سینه، شانه و پشت، خطر آوردن گوش اضافه وجود دارد. اگر پوست در جهت خطوط پوست بریده شده باشد جای زخم كمتر باقی می‌ماند البته وسیله ایجاد برش هم مهم است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك با بیان اینكه درمان سوختگی زیر پوشش بیمه است، گفت: سوختگی‌های درجه 3 نیاز به پیوند پوست دارند البته پوست پس از پیوند به حالت عادی بازنمی‌گردد. سوختگی‌‌های درجه 4 هم سوختگی‌هایی هستند كه به گوشت و استخوان نفوذ می‌كنند. درمان این زخم‌ها نیاز به انجام عمل‌های جراحی پیچیده دارد.

مفرد در پایان با تاكید بر ضرورت پیگیری‌های لازم پس از عمل جراحی اظهار كرد:لازم است زخم به مدت 2 تا 3 هفته پس از كشیدن بخیه با چسب‌های مخصوص بی‌حركت نگه داشته شود سپس از چند پماد و ورقه‌های سیلیكون برای ادامه درمان استفاده می‌شود كه عصاره پیاز ماده اصلی یكی از این پمادهاست وباعث می‌شود كه حالت برجستگی زخم، صاف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha