چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

آیا بیماری آلزایمر یا فرسودگی حافظه می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود؟ پژوهش‌های تازه درباره علت ابتلا به بیماری آلزایمر به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد به‌طوری‌كه در دنیای پزشکی سروصدای زیادی به‌ پا شده است.

آلزایمر واگیردار است
سلامت نیوز : آیا بیماری آلزایمر یا فرسودگی حافظه می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود؟ پژوهش‌های تازه درباره علت ابتلا به بیماری آلزایمر به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد به‌طوری‌كه در دنیای پزشکی سروصدای زیادی به‌ پا شده است.

چرا بعضی‌ها دچار آلزایمر می‌شوند؟ این بیماری از کجا نشأت می‌گیرد؟ پزشکان و پژوهشگران مد‌ت‌ها به دنبال پاسخی برای این سؤال بودند. اکنون چند ماه است که نتایج پژوهش‌های استنلی پروسینر، پزشک، متخصص بیوشیمی و برنده نوبل پزشکی موضوع داغ بحث‌های دانشمندان شده است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد مسبب بیماری آلزایمر که رایج‌‌ترین نوع زوال عقل است، مولکول‌های خاصی از پروتئین هستند که می‌توانند مسری باشند، مانند بیماری جنون گاوی یا «کرویتسفلد یاکوب» که هردو بیماری مغز و دستگاه عصبی هستند. در یک کلام این مولکول‌های پروتئین می‌توانند درست مانند «پریون» عمل کنند. چنین نتیجه‌ای برای دانشمندان بسیار پراهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بحث داغی در دنیای پزشکی مطرح‌شده که آیا آلزایمر هم مسری است؟ اگر پاسخ آری به این سؤال قطعی باشد، آنگاه با چه پدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود و معنای آن برای خود بیمار، اطرافیان و پزشکان و پرستاران چه خواهد بود؟ آیا نیاز به ضوابطی جدید برای ایمنی در محیطی هست که مبتلایان به آلزایمر در آن مراقبت می‌شوند؟ جواب به این سؤال‌ها نیاز به تحقیقات وسیع‌ و همه‌جانبه‌تری دارد. برخی پژوهشگران مانند ماتیاس یوکر از مرکز مغز و اعصاب توبینگن معتقدند هیچ نشانه‌ای دال بر مسری بودن آلزایمر وجود ندارد. او می‌گوید دانشمندان نوعی انتقال را در حیوانات مشاهده کرد‌ه‌اند، آن‌هم تنها در شرایطی صورت گرفته که موش‌های مورد ‌آزمایش قرار گرفته‌‌، پیشاپیش از نظر ژنتیکی آماده و سپس با عامل بیماری در تماس قرار داده شده‌اند. عده مبتلایان به آلزایمر رقمی بالاست و فقط 2/1 میلیون مبتلا به آلزایمر در آلمان وجود دارد. در مغز یک بیمار مبتلا به آلزایمر، یاخته‌های عصبی شروع به از بین رفتن می‌کنند. سلول‌های عصبی کار‌ایی خود را از دست می‌دهند؛ روندی که ابتدا به شکلی غیر محسوس شروع می‌شود و در ادامه بیشتر و بیشتر می‌شود. سلول‌های عصبی توانایی انتقال اطلاعات را از دست می‌دهند و شروع به ساختن پلاگ ‌می‌کنند. پلاگ‌ها مولکول‌های پروتئین هستند که خارج از سلول عصبی روی هم انباشته و در طول زمان به ساختارهایی تبدیل می‌شوند که عملکرد مغز و حافظه را مختل می‌کنند. محققان معتقدند بیماری سال‌ها قبل از آن که فردی متوجه شود در بدن او رشد می‌کند. مولکول‌های پروتئینی که پلاگ‌ها را می‌سازند، بتا آمیلوئید نامیده می‌شوند. 10 سال پیش لاری واکر، دانشمند دیگری از ایالت آتلانتای امریکا تحقیقات وسیعی درباره بتا آمیلوئیدها انجام داد. او عصاره مغزی مبتلایان به آلزایمر را به موش سالم تزریق کرد و دید در مغز موش‌ها «پلاگ»‌هایی که به زوال عقل منجر می‌شوند، ساخته شدند. ماتیاس یوکر، دانشمند سوئیسی نیز با آزمایشی مشابه به این نتیجه رسید عامل بیماری از محل تزریق راه خود را به همه مغز باز می‌کند. او نیز در سال ۲۰۱۰ پژوهش‌های خود را در این زمینه ادامه داد و نتیجه گرفت ماده‌ عفونی از راهی نامشخص راه خود را در بدن موش‌ها به سوی مغز یافته است. اگر نتایج تحقیقات این نظریه را که آلزایمر مسری است به‌طور قطعی و نهایی تأیید کند به نظر می رسد برای اهدای خون باید بلافاصله مقررات تازه‌ای وضع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha