بر اساس آمار و اطلاعات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اغلب ساختمان‌های تهران توان مقابله با زلزله 6 ریشتر را ندارند همچنین طبق گفته‌ شهردار تهران، بیش از ۳۰ درصد یا حدود ۴۰ درصد بافت تهران بسیار بسیار آسیب‌پذیر است و پنج و نیم ریشتر می‌تواند برای شهر تهران مسئله‌ساز شود با توجه به اینکه مشخص نیست آیین‌نامه‌ ساختمان‌سازی مقاوم در مقابل زلزله به طور کامل اجرایی می شود یا خیر نباید نقش اساسی مردم را در چرخه مدیریت بحران نادیده گرفت.

عدم همکاری هلال احمر برای برگزاری دوره های رایگان امداد و نجات در کانون ابرار
سلامت نیوز: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اغلب ساختمان‌های تهران توان مقابله با زلزله 6 ریشتر را ندارند همچنین طبق گفته‌ شهردار تهران، بیش از ۳۰ درصد یا حدود ۴۰ درصد بافت تهران بسیار بسیار آسیب‌پذیر است و پنج و نیم ریشتر می‌تواند برای شهر تهران مسئله‌ساز شود با توجه به اینکه مشخص نیست آیین‌نامه‌ ساختمان‌سازی مقاوم در مقابل زلزله به طور کامل اجرایی می شود یا خیر نباید نقش اساسی مردم را در چرخه مدیریت بحران نادیده گرفت.

تجربه ثابت کرده آموزش همگانی و اجرای برنامه های پیشگیرانه و آمادگی مردم به هنگام بروز حادثه نقش مهمی در کاهش تلفات ناشی از زلزله دارد از طرفی فراهم نمودن امکانات و ترغیب مردم به شرکت در کلاسهای آموزشی آمادگی برای وقوع زلزله خصوصا در مناطقی که بافت قدیمی داشته و یا زلزله خیزترین منطقه تهران هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منطقه 17 تهران با توجه به بافت قدیمی آن، یکی از مناطقی است که بایستی برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را برای آن در نظر گرفت.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، کانون فرهنگی هنری ابرار از جمله مکان هایی است که به صورت داوطلبانه برای خدمت رسانی و آموزش همگانی آمادگی به هنگام وقوع زلزله اقدام به برگزاری کلاس های امداد و نجات و کمک های اولیه با همکاری سازمان هلال احمر کرده است اما هلال احمر استان تهران ادامه همکاری با این کانون برا منوط به پرداخت مبالغی  جهت هزینه ایاب و ذهاب اساتید سازمان کرده است.

 این در حالی است که مساجد می توانند به عنوان بازوی کمکی جهت امداد و نجات در کنار هلال احمر به هنگام وقوع زلزله عمل کنند به خصوص که رئیس جمعیت هلال احمر صریحا اعلام کرده امدادرسانی در زمان وقوع زلزله تهران به دلیل نداشتن اطلاعات درست از ویژگی های مناطق تهران عملیاتی نیست.

عباس جبلی مدیر مسئول کانون ابرار در رابطه با مشکل بوجود آمده در آموزش مردم به خبرنگار سلامت نیوز گفت: کانون ابرار که وابسته به مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) است و در محله‏ ای کارگرنشین و پرتراکم فعالیت‏ می‏ نماید در راستای تربیت نیروهای کارآمد امداد و نجات در سطح محله و منطقه 17 پس از جلسه شورای فرهنگی مسجد و پایگاه بسیج، موظف به برگزاری دوره‏‎ های امداد و نجات و کمک‎‏ های اولیه به صورت رایگان با همکاری سازمان هلال احمر شد.

اما پس از برگزاری یک دوره در مسجد با همکاری واحد مربوطه در منطقه 17 شهر تهران، مبالغی با عنوان ایاب و ذهاب توسط اساتید سازمان هلال احمر مطالبه می ‏شود و ارائه مدارک را منوط به پرداخت آن مبالغ نمودند .

 این در حالی است که مرکز واقع در منطقه 17 از این مسجد حدودا نیم ساعت فاصله دارد. این امر موجب دلسردی مسئولین مسجد، بسیج و کانونِ مسجد شد زیرا با در اختیار قرار دادن کلاس مجهز مسجد و تقبل هزینه های جاری این امر، امید آن بود تا به هدف برگزاری این کلاس‏ ها که تربیت نیروهای مفید و متعهد و همچنین به کارگیری ایشان در حوادث غیرمترقبه بالاخص زلزله (با وجود بافت قدیمی محله، پیش ‏بینی می ‏شود پس از حادثه صدمات جبران ناپذیری را شاهد باشیم) نزدیک شویم اما متأسفانه در شرف لغو برگزاری این دوره‏ ها هستیم.

از طرفی جهت اطلاع بهتر و بیشتر اهالی محله از برگزاری این دوره‏ ها، تبلیغات خوب و گسترده‏ای نیز انجام شده و خواهد شد.

وی در خصوص مکاتباتی که با واحدهای مختلف سازمان هلال احمر صورت گرفت از نتیجه این مکاتبات چنین می گوید: جای تعجب است سازمانی که در بند سوم از ماده 3 اساسنامه خود (به استناد سایت هلال احمر) عبارت "برنامه‏ ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز" درج شده به راحتی از همت والای این مسجد برای نیل به اهداف ارزشمند خود می‏ گذرد و امید است این حرکت‏ های مهم مساجد که همیشه و در همه حال در عرصه‏ های مختلف پیش‏قدم هستند را با موانعی که به راحتی می‏ توان برطرف کرد بی‏ نتیجه نسازند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha