وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید برعزم جدی وزارت بهداشت در اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: به نظر می رسد اجرای برنامه پزشك خانواده تنها راهكار برون‌رفت از بن‌بست مشكلات بهداشتی و درمانی كشور است.

اجرای برنامه پزشك خانواده تنها راهكار برون‌رفت از بن‌بست مشكلات حوزه سلامت است
سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید برعزم جدی وزارت بهداشت در اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: به نظر می رسد اجرای برنامه پزشك خانواده تنها راهكار برون‌رفت از بن‌بست مشكلات بهداشتی و درمانی كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه هفتاد و یكمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور درباره زمان اعلام تعرفه‌های پزشكی عنوان كرد: افزایش حداقل 25 درصدی تعرفه‌های پزشكی، نظر كارشناسی وزارت بهداشت با توجه به تورم بالای 50 درصدی در هزینه‌های سلامت است.

وی ادامه داد: اگر در بیمارستان‌های دولتی افزایش تعرفه مناسبی نداشته باشیم، هزینه‌های پرداختی از جیب مردم افزایش خواهد یافت و مردم مستقیما ضرر و زیان ناشی از عدم افزایش مناسب تعرفه‌ها را متحمل می‌شوند.

به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر مردم 54/6 درصد از هزینه‌های درمان خود را می‌پردازند، اگر تعرفه‌های تشخیصی و درمانی مناسب در بیمارستان‌های دولتی محقق نشود علاوه بر افزایش هزنیه پرداختی از جیب مردم، با پدیده‌هایی نظیر زیرمیزی و رابطه مالی میان بیمار و پزشك روبرو خواهیم شد.

وحید دستجردی با بیان اینكه تلاش می‌كنیم تا ارائه خدمات در بخش دولتی را توسعه و بیمارستان‌های كشور را از نظر ظاهر، امكانات، تجهیزات و نیروی انسانی آبرومند كنیم، گفت: ارائه خدمت به بیماران در تمام ساعات شبانه‌روز، افزایش رضایتمندی آن‌ها را از ارائه خدمات سلامت به دنبال خواهد داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به عزم جدی وزارت بهداشت مبنی بر ارتقای اروژانس‌های بیمارستانی در سال جاری عنوان كرد: هم‌اكنون در تمامی اورژانس‌های بیمارستانی تهران كه بالای 30 هزار مراجعه در سال دارند، متخصص مقیم طب اورژانس مستقر شده است و افزایش رضایتمندی 50 تا 80 درصدی مردم از ارائه خدمات در اورژانس‌ها را در پی داشته است.

وی اضافه كرد: از اقدامات اساسی وزارت بهداشت در سال جاری توسعه اورژانس‌های بیمارستانی در سراسر كشور خواهد بود.

وحید دستجردی همچنین با بیان اینكه در ابتدا هشت بیمارستان‌ هیات امنایی داشتیم كه در سال گذشته به 52 بیمارستان ارتقاء یافت، عنوان كرد: افزایش تعداد بیمارستان‌های هیات امنایی منجر به كاهش هزینه پرداختی از جیب مردم و رعایت هر چه بهتر حقوق بیماران خواهد شد.

به گفته وزیر بهداشت، تمامی اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سیستم سلامت، به منظور جلب رضایتمندی مردم صورت می‌پذیرد و این مهم تنها با در نظر گرفتن اعتبارات مناسب برای حوزه سلامت محقق می‌شود.

وحید دستجردی در واكنش به اظهارات اخیر مسئولان وزارت تعاون مبنی بر افزایش 15 تا 18 درصدی تعرفه‌های درمان، گفت: وزیر تعاون، رفاه و تامین اجتماعی تعامل خوبی با وزارت بهداشت دارد و معتقد به واقعی شدن تعرفه‌هاست. نظر كارشناسی خود را مبنی بر افزایش 25 درصدی تعرفه‌ها به این وزارتخانه ابلاغ كرده‌ایم و امیدواریم به توافقات خوبی در این زمینه دست یابیم.

وزیر بهداشت افزود: هم‌اكنون پرداخت هزینه‌های درمان از سوی مردم بالاست و چاره‌ای جز افزایش سهم دولت و بیمه‌ها نداریم، لازم است بیمه‌ها مسئولیت اساسی خود را بپذیرند و به آن عمل كنند، زیرا هرگونه كاهش در تعرفه‌های اعلامی و مدنظر وزارت بهداشت، منجر به كاهش سهم دولت و افزایش سهم مردم در پرداختی هزینه‌های درمان می‌شود.

وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش كه در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تخصیص بودجه شش هزار میلیارد تومانی به وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها شنیده می‌شود، گفت: تخصیص این بودجه دارای مصوبه قانونی است و از اعطای آن به وزارت بهداشت ناامید نیستیم.

وی در ادامه درباره برنامه پزشك خانواده و در پاسخ به این پرسش كه آیا دانشجویان پزشكی مجریان خوبی برای اجرای این طرح هستند، گفت: بیش از 40 كشور توسعه یافته دنیا به این نتیجه رسیده‌اند كه برنامه نظام ارجاع را پیاده كنند و در اجرای آن نیز موفق بوده‌اند. تصور می‌كنیم جز برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع راه دیگری برای خروج از بن‌بست درمان و بهداشت نداریم.

وزیر بهداشت با بیان اینكه لازم است همه برنامه‌های بهداشتی و درمانی خود را با برنامه‌ پزشك خانواده هماهنگ كنیم، عنوان كرد: برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع یك برنامه محوری است كه لازم است ارزش‌گذاری بیشتری بر روی آن صورت پذیرد.

وی ادامه داد: تحول آموزش پزشكی، تضمین معیشت و درآمد پزشكان و كمك به افزایش ماندگاری آن‌ها در این برنامه از جمله موارد لازم در تحقق برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع هستند.

وحید دستجردی با بیان اینكه برای كمك به افزایش ماندگاری پزشكان در این برنامه «تخصص پزشك خانواده» را طراحی كردیم كه پنج هزار نفر را به مرور وارد برنامه آموزشی می‌كنیم، اضافه كرد: ورود پزشكان به دوره تخصصی پزشك خانواده بدون آزمون خواهد بود. سعی می‌كنیم به گونه‌ای عمل كنیم كه پزشكان برای ماندن در این برنامه انگیزه داشته باشند و از آن منتفع شوند.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینكه تعدادی از بیماران صعب‌العلاج به علت عدم توانایی در تامین هزینه‌های خود به زیر خط فقر می‌روند و برخی از آن‌ها حتی مجبورهستند فرش زیرپایشان را برای تامین هزینه‌های درمان بفروشند، گفت: بایستی اعتبارات این بخش افزوده شود و سهم سلامت از GDP افزایش یابد. اگر شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سهم 18 درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت را در نظر داشته باشیم، قطعا این شاخص نیز بهبود یافته و شمار بیمارانی كه به علت ناتوانی در تامین هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند، هر سال كمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha