كارشناس مسئول دفتر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به درمان رایگان بیماری هاری در كشور، تاكید كرد: افرادی كه مورد گزش حیوانات وحشی قرار می‌گیرند باید سریع به مراكز بهداشتی - درمانی مراجعه كنند.

مرگ 7تن به دلیل ابتلا به هاری در سال90 /درمان رایگان هاری در650 مركز پیشگیری از این بیماری
سلامت نیوز : كارشناس مسئول دفتر بیماهای قابل انتقال بین انسان و حیوان مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به درمان رایگان بیماری هاری در كشور، تاكید كرد: افرادی كه مورد گزش حیوانات وحشی قرار می‌گیرند باید سریع به مراكز بهداشتی - درمانی مراجعه كنند.

دكتر محمد زینلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره بیماری هاری گفت: فردی كه به هاری مبتلا شود، مرگ وی صد درصد است و متعاقب این بیماری هیچ‌گونه درمانی وجود ندارد. سیاست وزارت بهداشت در این بیماری نیز بر مبنای پیشگیری در افراد حیوان‌ گزیده است.

وی با تاكید بر اینكه افرادی كه مورد گزش حیوان قرار می‌گیرند، باید سریعا برای درمان مراجعه كنند، ادامه داد: بر اساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشكی بیشترین گزش‌ها از طریق سگ‌های ولگرد در مناطق روستایی است و پراكندگی حیوان گزیدگی بیشتر در استان‌های گلستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری است. اما حیوان گزیدگی در دیگر نقاط كشور نیز مشاهده می‌شود.

به گفته كارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان سال گذشته 136 هزار مورد حیوان گزیدگی در كشور گزارش شد كه تمام موارد این حیوان گزیدگی سریعا تحت درمان قرار گرفتند. در حیوان گزیدگی یك گروه از افراد به سه نوبت واكسیناسیون و گروهی دیگر به پنج نوبت واكسیناسیون نیاز دارند.

زینلی افزود: در افرادی كه حیوان مربوطه مشخص است، آن حیوان به مدت 10 روز تحت نظر قرار می‌گیرد. اگر هیچ‌ علامت هاری در حیوان مربوطه مشخص نباشد، فردی كه مورد گزش این حیوان قرار گرفته به سه مرتبه واكسیناسیون نیاز دارد. اما اگر حیوان پس از گزش ناپدید شود و یا وحشی باشد، درمان فردی كه مورد گزش قرار گرفته به پنج نوبت واكسیناسیون نیاز دارد.

كارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان افزود: اگر درمان پیشگیری از هاری در كشور اتفاق نمی‌افتاد، انتظار آن بود كه 20 درصد موارد هاری در كشور به مرگ منجر شود. بر این اساس انتظار آن بود كه سالانه بین 25 تا 30 هزار نفر به هاری مبتلا شوند. اما به دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه، تعداد موارد هاری در كشور كمتر از تعداد انگشتان دست است؛ به طوری كه سال گذشته تنها هفت مورد هاری منجر به مرگ در كشور گزارش شد. اغلب این افراد مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان و... بودند. در بیماری هاری افراد باید سریعا پس از گزش توسط حیوان، به مراكز بهداشتی درمانی مراجعه كنند.

وی افزود: ابتلا به هاری معمولا در تمام گروه‌های سنی مشاهده می‌شود؛ اما معمولا حیوان گزیدگی در فصول سرد سال بیشتر است؛ چرا كه هجوم سگ‌های ولگرد به مناطق شهری در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول است.

زینلی گفت: افرادی كه از حیوان‌های خانگی، گربه و یا سگ نگهداری می‌كنند و یا افرادی كه برای نگهداری گله از سگ استفاده می‌كنند، باید مبحث واكسیناسیون هاری این حیوانات را جدی بگیرند. همچنین در مناطقی كه احتمال حضور سگ‌های ولگرد زیاد است، خانواده‌های آن مناطق باید سعی كنند از حركاتی كه باعث تحریك و حمله این حیوانات می‌شود، جلوگیری كنند و از نزدیكی با این حیوانات پرهیز كنند.

به گفته كارشناس مسئول اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان در حال حاضر حدود 650 مركز درمانی پیشگیری از هاری تحت پوشش شبكه‌های بهداشتی درمانی فعالند و واكسیناسیون هاری به شكل رایگان در اختیار افراد حیوان‌گزیده قرار می‌گیرد. در مناطق روستایی نیز بهورزها پیگیری زمان واكسیناسیون افرادی كه مورد گزش قرار گرفته‌اند را انجام می‌دهند این اقدامات سبب شده تا تعداد موارد هاری در كشور بسیار كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha