دانشمندان آلمانی "قیچی ملكولی"ای طراحی كرده‌اند كه در صورت موفقیت این طرح و بعد از حداقل ‪ ۱۰‬سال بررسی و آزمایش، می‌تواند ژن‌های ویروس "ایدز" را درون سلول میزبان شناسایی و سپس قیچی كند.

به گزارش روز یكشنبه پایگاه اینترنتی "دویچه وله"، پروفسور "یوآخیم هاوبر" مدیر این پروژه گفت: بزرگترین مشكل درباره ویروس ایدز این است كه بعد از ورود به سلولهای بدن نمی‌توان آن را خارج كرد.

ژنهای ویروس ایدز بخشی از ژنوم میزبان شده و نسل به نسل منتقل می‌شود.

یوآخیم افزود: تصور كنید یك رشته مهره دارید كه هر كدام از مهره‌های این رشته یك ژن را تشكیل می‌دهند.

ویروس ایدز این رشته را برش می‌دهد و بعد ژن‌هایش را بین مهره‌ها جایگزین می‌كند، از این جا به بعد است كه ژنهای ویروس ایدز بخشی از ژنوم سلول میزبان می‌شوند.

با استفاده از روش‌های بیوتكنولوژی موفق شده‌ایم قیچی ملكولی طراحی كنیم كه درون سلول كاملا تخصصی عمل كرده، ژن‌های ایدز را شناسایی و آنها را جدا می‌كند.

قیچی ملكولی طراحی شده، در اصل آنزیمی از خانواده آنزیم‌های ركمبینازها است كه آن را درون لوله‌های آزمایشگاه كشت داده‌ایم.

به گفته مدیر این پروژه، قیچی مولكولی مدل اولیه آنزیمی است كه در باكتریها، مخمرها و دسته‌ای از قارچ‌ها یافت می‌شود، با این تفاوت كه نمونه اولیه دقت كافی را برای شناسایی ژنهای ویروس ایدز ندارد.

به همین دلیل این آنزیم تا ‪ ۱۲۰‬نسل كشت داده شده تا به‌دقت لازم برسد.

این آنزیم با دقت كافی اولین و آخرین ژن ویروس ایدز را پیدا می‌كند و بدون اینكه به ژنوم سلول آسیبی بزند، ژنهای اضافی را قیچی می‌كند.

یوآخیم ادامه داد: "ما یك راه‌حل بیوتكنولوژی در اختیار داریم كه می‌توانیم به كمك آن ویروس ایدز را از درون سلولی بیرون بیاوریم، برای تبدیل نتیجه این تحقیقات به یك روش درمانی، دستكم ‪ ۱۰‬سال زمان نیاز داریم.

ابتدا باید دوره سه ساله تحقیق بر روی حیوانات آزمایشگاهی را طی كرد.

در مدت این سه سال بر روی موش‌های آزمایشگاهی كار می‌كنیم، باید مشخص شود استفاده از این روش تا چه حد اثرات جانبی خواهد داشت و اینكه خارج از لوله آزمایشگاه و درون یك ارگانیسم زنده مثل بدن موش با چه شرایطی روبرو هستیم.

اگر نتیجه این سه سال مثبت باشد بعد از آن تحقیقات بالینی شروع می‌شود، یعنی این روش بر روی بیمارن مبتلا به ویروس ایدز آزمایش می‌شود.

این دوره هفت سال طول می‌كشد كه مدت زمان استاندارد برای اطمینان از اثربخشی هر روش درمانی است كه تازه كشف می‌شود."
وی در پایان افزود: در این روش درمانی ابتدا باید سلولهای خونی آلوده به ویروس را جدا كرد و بعد با استفاده از این قیچی ملكولی، ژنهای ویروس ایدز را از درون آنها حذف كرد و در مرحله آخر سلولهای سالم را به بدن بازگرداند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha