سلامت نیوز :وزیر بهداشت با بیان این كه سهم بیمه‌ها از پرداخت هزینه‌های درمان مردم كاهش یافته و از بالای 20 درصد در سال‌های گذشته به 18 درصد رسیده است، گفت: متاسفانه 16/8 درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر مرضیه وحید دستجردی در هفتاد و یكمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشكی كشور به ارائه گزارش عملكرد وزارت بهداشت در راستای دست یابی به اهداف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه پرداخت و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این كه سلامت محور همه چیز حتی عروج انسان است، گفت: مطابق فرمایشات رهبری ما باید کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری درد دیگری تحمل نکند.

وی با بیان این كه سلامت یكی از نیازهای اساسی انسان است و تامین آن جزو وظایف حاکمیتی است، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بخش سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌شود.وزیر بهداشت اضافه كرد: بند الف ماده 32 قانون برنامه پنجم بر تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاكید می‌كند. تصویب نقشه تحول نظام سلامت، تصویب سند ملی ایمنی و سلامت روغن‌های خوراکی و تجهیز مرکز تحقیقات حلال از جمله برنامه‌های به تصویب رسیده در این شورا در ماه پایانی سال گذشته بودند.

وحید دستجردی با بیان این كه تشکیل منظم کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی در سطح استان و حضور جدی در آن و پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در استان از جمله انتظارات وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور در خصوص پایش و اجرای مصوبات شورای عالی سلامت است.

وی اضافه كرد: بند ج ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه به تکالیف وزارت بهداشت در اجرای پزشک خانواده اشاره دارد. برقراری عدالت در سلامت هدف اصلی دولت از اجرای برنامه پزشك خانواده است.

وزیر بهداشت ضمن تبیین آخرین اقدامات صورت گرفته برای استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: پیگیری تهیه سند امنیتی سامانه خدمات سلامت ایرانیان و پرونده الکترونیک از جمله این اقدامات است. اطلاع رسانی دقیق به مردم و پزشكان و در نهایت پیاده‌سازی برنامه با تمام توان، انتظار ما از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور است.

وحید دستجردی افزود: اگر برنامه پزشك خانواده را در سال جاری اجرا كنیم گام بزرگی در جهت ارتقای خدمات سلامت به مردم برداشته‌ایم و ماندگارترین عمل در حوزه سلامت را انجام داده‌ایم. برنامه پزشك خانواده پاسخگوی مردم خواهد بود.

در اجرای كامل طرح اداره هیئت امنایی بیمارستان‌ها موفق نبوده‌ایم

وی با اشاره به این كه برنامه نظام درمانی كشور در سال 90 تدوین و به هیئت دولت ارسال شد، اظهار كرد: دستورالعمل اداره بیمارستان‌های آموزشی هیئت امنایی و مقررات تمام وقتی نیز در سال 1390 تدوین و جهت ارجاع به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وزیر بهداشت افزود: با وجود این كه طرح اداره هیات امنایی بیمارستان‌ها با هشت بیمارستان آغاز و سپس به 52 بیمارستان ارتقا یافت، اما هنوز در اجرای كامل این طرح موفق نبوده‌ایم. عزم جدی برای اجرای دستورالعمل تمام وقت جغرافیایی شدن پزشكان در بیمارستان‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور مورد انتظار است.

رونمایی از سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشكی

وی در ادامه با اشاره به آماده سازی «سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشكی» مطابق بند ج ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه، گفت:‌ این سند امروز رونمایی خواهد شد و امید است با نهایی شدن آن، مبنای آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار بگیرد.

وزیر بهداشت افزود: سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی تدوین شده مبنای گسترش آموزش پزشکی در کلیه استانهای کشور خواهد شد. به همین خاطر اهتمام در استفاده از بستر آمایش سرزمینی برای گسترش منطقی آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی از دانشگاه‌های علوم پزشكی مورد انتظار است.

افزایش بازدیدهای میدانی از اورژانس‌ها در سال جاری

وحید دستجردی با بیان این كه بر توجه به اورژانس‌ها در بند ب ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه تاكید شده است، گفت:‌ راه اندازی هفت پایگاه امداد هوایی ، 55 پایگاه امداد موتوری در كلانشهرها و دو پایگاه امداد دریایی و همچنین كاهش زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار در جاده‌ها از 25 دقیقه در اول برنامه به 14 دقیقه تا كنون و در شهرها از 15 دقیقه در اول برنامه به 8 دقیقه تا كنون از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای ارتقای خدمات اورژانس در كشور است.

وی اضافه كرد: نوسازی ناوگان آمبولانس در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه، خرید اولین بالگرد با مالکیت وزارت بهداشت درحوزه خدمات پیش بیمارستانی و افزایش درصد پوشش رسیدگی و انتقال مصدومین حوادث ترافیكی به مراكز درمانی از 14 درصد در اول برنامه به 52 درصد در سال 89 نیز از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وزیر بهداشت ضمن اعلام خبر افزایش بازدیدهای میدانی از اورژانس در سال جاری عنوان كرد: بر اساس ارزیابی‌های اورژانس، بیمارستان‌ها مجددا رتبه بندی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به تشكیل پرونده‌های الكترونیك سلامت ایرانیان از روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور خواست تا در فراهم كردن زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری برای استقرار این سامانه بكوشند.

استقرار سیستم‌های پایش شاخص‌های عدالت در سلامت تا پایان سال در كشور

وحید دستجردی همچنین به مصوبه هیأت دولت در خصوص شاخص‌های عدالت در سلامت اشاره و گفت: پایلوت سیستم‌های پایش شاخص‌های عدالت در سلامت از خرداد ماه سال 1391 در استان سمنان آغاز شد و تا پایان سال جاری تمامی استان‌ها به این سیستم ها مجهز می‌شوند.

جشن تكمیل شبكه‌های بهداشتی درمانی روستایی هفته دولت برگزار می‌شود

وی در ادامه از برگزاری جشن تکمیل شبکه بهداشتی درمانی روستایی سراسر کشور در هفته دولت خبر داد و گفت: لازم است کلیه دانشگاه‌ها در کنار توجه جدی و گسترش برنامه پزشک خانواده، روند تکمیل شبکه بهداشتی درمانی در سطح استان را پیگیری كنند.

98 درصد خانوارهای ایرانی از نمك یددار استفاده می كنند

وزیر بهداشت به گزیده‌ای از شاخص‌های بهبود تغذیه در كشور اشاره و عنوان كرد: 98درصد خانوارهای ایرانی از نمك یددار برای پیشگیری و كنترل اختلالات ناشی از كمبود ید استفاده می‌كنند به همین علت شیوع گواتر در كشور از 9/8 درصد در سال 1380 به 4/7 درصد در سال 1388 كاهش یافته است.

ایران تا پایان سال 91 اولین كشور صاحب تولیدات بیوسیمیلار در كشور خواهد شد

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه خدمات در سیستم دارویی كشور اشاره كرد و گفت: تا قبل از سال 84، توانایی تولید دو محصول بیوتكنولوژیك در كشور وجود داشت كه طی سال‌های 88 تا 84 این تعداد به 11 دارو رسید و هم اكنون باشتاب فزاینده و رو به پیشرفت به 24 دارو طی تا پایان سال 1390 رسیدیم به نحوی كه در پایان سال 91 ایران احتمالا اولین كشور صاحب تولیدات بیوسیمیلار درجهان خواهد بود.

رونمایی از هفت داروی جدید تولید داخل؛ بزودی

وزیر بهداشت همچنین ضمن اعلام خبر رونمایی از هفت داروی جدید تولید داخل گفت: تولید 240 دارو در قالب فراخوان در دست انجام است.

سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمان كاهش یافته است

وحید دستجردی در ادامه درباره مشاركت بیمه‌های دولتی و پایه در پرداخت هزینه سلامت عنوان كرد: سهم بیمه‌ها از پرداخت هزینه‌های درمان مردم كاهش یافته و از بالای 20 درصد در سال‌های گذشته به 18 درصد رسیده است. هم اكنون پرداخت از جیب مردم حدود 54 درصد، سهم منابع دولتی 20 درصد، سهم بیمه‌های خصوصی هفت درصد و حدود 18 درصد سهم بیمه‌های پایه و دولتی از پرداخت هزینه‌های درمان است.

وی همچنین اضافه كرد: 83 درصد مردم تحت پوشش بیمه پایه، 5/14 درصد تحت پوشش دو بیمه پایه، 12/46 درصد تحت پوشش بیمه تمكیلی بوده و 16/8 درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

سالانه 7/5 درصد از مردم به علت ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج به زیر خط فقر می‌روند

وزیر بهداشت با بیان این كه متاسفانه سالانه حدود 7/5 درصد از مردم جامعه به علت هزینه‌های بالای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به زیر خط فقر می‌روند. امیدواریم این بی‌عدالتی رنگ ببازد و شاهد ارتقای بهبود وضعیت ارائه خدمات و رسیدگی به این بیماران باشیم.

بیمه‌ها بیش از هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهكارند

وی در پایان ضمن ابراز گلایه از عدم تخصیص یكهزار و 150 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها كه سال گذشته مصوب شد، گفت: مجموع مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها نیز به حدود یك هزار و 397 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. در این میان تصویب اعتبار شش هزار میلیارد تومانی به حذف فرانشیز بستری كمك خواهد كرد. با افزایش و تخصیص اعتبارات خواهیم توانست خدمت بزرگ رایگان شدن خدمات را برای مردم انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha