سلامت نیوز :عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی ژنتیك و فناوری با اشاره به بالا بودن هزینه انجام آزمایش‌های ژنتیك و عدم وجود تعرفه‌های مناسب از سوی بیمه، خواستار برپا شدن آزمایشگاه‌های تشخیصی ژنتیك دولتی در كشور شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر مسعود هوشمند در حاشیه برگزاری دومین كنگره «بیماری‌های نوروماسكولار و الكترودیاگنوزیس»، ادامه داد: در حال حاضر 95 درصد آزمایشگاه‌های ژنتیك در كشور خصوصی هستند.وی ادامه داد: هزینه انجام آزمایشات ژنتیكی، هزینه‌ای معادل 100 هزار تومان تا چند میلیون تومان را دربر می‌گیرد. این در حالی است كه بیمه تنها بیماری‌های عمومی و نسبتا شایع نظیر تالاسمی را تحت پوشش قرار داده است و هزینه درمان بیماری‌ها بر دوش بیمار است.

سرپرست آزمایشگاه ژنتیك مركز پزشكی خاص با اشاره به برگزاری چندین كارگاه در حیطه تشخیص بیماری‌های عصب عضلانی در این كنگره،‌ گفت: سیر بررسی‌ بیماری‌های شایع تا كم‌تر شایع در این كارگاه‌ها مورد توجه هستند.

هوشمند همچنین با بیان اینكه اكثر بیماری‌های ژنتیكی در ایران قابل تشخیص هستند، عنوان كرد: 10 سال گذشته تنها قادر به تشخیص 5 تا 10 بیماری‌ ژنتیكی بودیم، اما اكنون متخصصان توانمند داخلی قادر به تشخیص بیش از 300 بیماری ژنتیكی در كشور هستند. به وجود آمدن تحریم‌ها در این پیشرفت بی‌تاثیر نبوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی ژنتیك و فناوری با بیان اینكه به پیشرفت‌های خوبی در زمینه تشخیص بیماری‌های ژنتیك دست یافته‌ایم، گفت: روند تشخیص بیماری‌های متابولیك، نقص ایمنی و نوروماسكولار در هیچ‌كدام از كشورهای منطقه مانند ایران نیست. اكنون جایگاه ژنی چهار هزار بیماری مشخص شده است.

سرپرست آزمایشگاه ژنتیك مركز پزشكی خاص درباره هزینه انجام آزمایشات تشخیصی ژنتیك، توضیح داد: هزینه انجام آزمایشات تشخیص ژنتیكی در كشورهای خارجی بسیار بالاست و هزینه‌ای معادل 150 تا 3 هزار یورو دارد، اما این آزمایشات در كشور ایران با 40 درصد كاهش قیمت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینكه چه میزان از این بیماری‌های ژنتیكی قابل درمان هستند، عنوان كرد: اكنون بسیاری از بیماری‌های متابولیك و نقص ایمنی قابل درمان هستند و هر آزمایشگاهی بر روی تعداد مشخصی از بیماری‌ها كار می‌كند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی ژنتیك و فناوری درباره ضرورت انجام مشاوره ژنتیك نیز گفت: افراد مختلف ممكن است ژن‌های معیوبی در بدنشان وجود داشته باشد. سنجش این مسئله كه امكان برخورد این ژن‌های معیوب با یكدیگر تا چه میزان است، ضروری به نظر می‌رسد، به همین خاطر انجام مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماری‌های ژنتیكی كمك كند.

هوشمند ادامه داد: در حال حاضر علم ژنتیك جلوی ازدواج دو فرد كه تالاسمی مینور دارند را نمی‌گیرد، بلكه تنها راهكار ارائه می‌كند كه در صورت بارداری بتوان وضعیت را تحت كنترل قرار داد تا اگر نوزاد سالم بود از آن نگه‌داری و اگر مبتلا به تالاسمی ماژور بود، سقط شود. هدف اصلی ما سالم بودن نوزادان است.

97 درصد نوزادان حاصل از ازدواج‌های غیر فامیلی، سالم هستند

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی ژنتیك و فناوری، 97 درصد نوزادان حاصل از ازدواج‌های غیرفامیلی سالم هستند و سه درصد مبتلا به بیماری‌های ژنتیكی می‌شوند، پس لازم است دولت برای پیشگیری و غربالگری بیماری‌های ژنتیكی سرمایه‌گذاری كند، چرا كه هزینه نگه‌داری این افراد پس از به دنیا آمدن بسیار بالاتر از هزینه انجام آزمایشات ژنتیكی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha