سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو اظهار كرد: با توجه به اهمیت طب سنتی قرار است در سازمان غذا و دارو، اداره كل داروهای طبیعی و گیاهی تاسیس شود.

دكتر احمد شیبانی در مراسم «تاسیس حكمت‌سرای طب ایرانی» كه در حكمت‌سرای طب ایرانی برگزار شد، افزود: در چندین سال قبل كمیته داروهای گیاهی تشكیل شده بود؛ اما خوشبختانه در حال حاضر به طب سنتی بیشتر پرداخته می‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در ادامه این مراسم دكتر محمد اصفهانی رییس مركز علوم قرآن و حدیث، اظهار كرد: طب سنتی مبتنی بر پیشگیری و حفظ سلامت است و بیش از 80 درصد آن به ارتقای سلامت می‌پردازد.

وی تاكید كرد: طب سنتی میراث عظیمی است كه جهان‌بینی ویژه‌ای نسبت به انسان دارد، این در حالی است كه طب غربی از بعد جسمی، روانشناختی و اجتماعی به انسان می‌نگرد و از بعد عظیم روح او غفلت می‌كند؛ اما در طب سنتی گام‌ به گام حضور پروردگار و اراده او متجلی است.

اصفهانی افزود: طب سنتی دانش میان‌ رشته‌ای بسیار غنی و متكی به دانش‌های گذشته است. آموزه‌های اسلامی نیز نشان دهنده آن است كه انسان تنها جسم نیست، بلكه با خدا در ارتباط است و مبداء و منشایی برای تحقق اراده خداوند است.

وی با بیان اینكه سلامت انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار كرد: فردی كه در حوزه تامین سلامت مردم وارد می‌شود، لازم است از حكمت برخوردار باشد. بنابراین مكان‌هایی مانند این حكمت‌سرا تاسیس شده است تا زمینه تضارب آرا فراهم شود. حكمت‌سرا باید زمینه‌ای را برای بهره‌گیری از اندیشه مستقل بشری و تضارب آرا فراهم كند.

رییس مركزعلوم قرآن و حدیث تاكید كرد: با توجه به آن كه طب سنتی مبتنی بر پیشگیری و حفظ سلامت انسان است، حداقل مصرف دارو برای بیماران توصیه می‌شود اگر غیر از این شیوه عمل و هزینه‌های گزافی به مردم تحمیل شود، نشان‌دهنده آن است كه در كانال طب سنتی عمل نمی‌كنیم.

اصفهانی افزود: گاهی اوقات با اصلاح خواب و رژیم غذایی می‌توان استفاده از روش‌های تهاجمی مانند فصد خون و حجامت را به تاخیر انداخت و حتی آن را انجام نداد.

وی در پایان گفت: طب سنتی باید در جهت تامین و تضمین سلامت مردم و ارجاع ندادن امور مربوط به بیماران به بازار رقابت زیاده‌خواهان عمل كند و لازم است این طب مبتنی بر صحیح‌ترین و علمی‌ترین روش‌ها باشد، ضمن آنكه از میراث عظیم گذشته بهره می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha