عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: والدین باید به رأی و نظر جوانان توجه كنند و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها شركت دهند.

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: والدین باید به رأی و نظر جوانان توجه كنند و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها شركت دهند.

ناصر بهروزی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار كرد: والدین باید با منطقی درست و به دور از تحمیل نگرش‌ها و دیدگاه‌های درست، جوان را متوجه كنند و در نهایت تصمیم‌گیری‌ را بر عهده جوان بگذارند.وی افزود: جوان فردی است كه در محدوده سنی خاصی قرار دارد و از لحاظ روانشناختی و ذهنی به مرحله تفكر رسیده و از نظر اجتماعی، روابط اجتماعی گسترده‌تری پیدا كرده است. جوان از لحاظ تفكر فردی است نوگرا كه ارزش‌ها را با دید متفاوت می‌بیند و نگاهی نقادانه به مسائل اطراف خود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح كرد: با توجه به این تعاریف، پدر و مادر باید توجه داشته باشند كه فرزند آن‌ها بعد از دور‌ه نوجوانی، دیگر همان كودك قبلی نیست و دیگر تحكم را نمی‌پذیرند؛ این فرد می‌تواند تصمیم‌گیری كند و در این تصمیم‌گیری هم نو بودن را دوست دارد.

بهروزی خاطرنشان كرد: نمی‌توانیم به یك جوان با حالت تحكم رفتار كنیم، بلكه به فرموده پیامبر اكرم(ص) جوانان باید به مشورت گرفته شوند و باید به جوانان توجه شود. با افزایش آگاهی جوانان، به آنها میدان داده می‌شود تا در موارد مختلف خود را ارزیابی كنند.

این روانشناس ادامه داد: مشكلی كه در حوزه جوانان مشاهده می‌شود این است كه معمولا جوانان در رابطه با نگرش‌ها، دیدگاه‌ها و تصمیم‌گیری‌های مادی و غیرمادی خود با خانواده درگیر می‌شوند. جوان دارای تفكر است و می‌تواند تفكر خوبی را خلق كند، بنابراین باید فرصت بررسی و تحقیق به جوان داده شود و اگر در فضای خانواده و جامعه اینگونه به جوان و امور مربوط به او اهمیت داده شود، جامعه متضرر نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار كرد: اصطلاحی در جامعه‌شناسی به نام "شكاف نسل‌ها" وجود دارد كه دیدگاهی را مطرح می‌كند مبنی‌ بر اینكه جوانان از لحاظ نگرشی و ارزشی با نسل قبل در تعارض‌اند؛ البته اگر به این موضوع توجه كنیم می‌بینیم كه اگر همین شكاف خوب هدایت شود، منشاء تحولات مثبتی در اجتماع خواهد بود.

بهروزی گفت: شرط ایجاد این تحولات مثبت در اجتماع این است كه جوانان خوب شناخته شوند و بتوانیم با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار كنیم. این نیروی خدادادی باید به خوبی هدایت شود، نه اینكه كنترل شود. اگر با جوانان به درستی برخورد شود، قطعاً جوانان می‌توانند راه درست را پیدا كنند.

وی ادامه داد: ‌اگر از همان دوران كودكی به فرزند خود بیاموزیم كه هر ایده‌ای ممكن است تناقضی داشته باشد و همچنین به وی بیاموزیم كه ایده‌ها و نگاه‌های مختلف را بررسی و با افراد با تجربه مشورت كند، بی‌شك در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند به نتایج بسیار خوبی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha