مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که مصوبه استانداردهای ملی آلودگی هوا که در سال 88 به تصویب هیأت وزیران رسیده می‌بایست مبنای محاسبه آلودگی هوا قرار گیرد، گفت: اگر آلودگی هوا استاندارد محاسبه شود، تهران روز پاک که هیچ، یک روز سالم هم نخواهد داشت.

سلامت نیوز : مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که مصوبه استانداردهای ملی آلودگی هوا که در سال 88 به تصویب هیأت وزیران رسیده می‌بایست مبنای محاسبه آلودگی هوا قرار گیرد، گفت: اگر آلودگی هوا استاندارد محاسبه شود، تهران روز پاک که هیچ، یک روز سالم هم نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  یوسف رشیدی افزود: ما با خیرخواهی و خیراندیشی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های فراموش شده سازمان حفاظت محیط زیست در قبال مردم را یادآوری می‌کنیم در صورتی که از سوی متولیان این سازمان به ایجاد یاس و دلهره در مردم متهم می‌شویم.

وی با ابراز تاسف از اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست که مسئولان زیست محیطی شهرداری تهران را «نیروهای رده پایین» خطاب کرده بود، اعلام کرد: اگر «مدیران بسیار رده بالای» سازمان حفاظت محیط زیست برای آشنایی با الفبای محیط زیست به کتابخانه سازمان خود سر بزنند، آرم و نام شرکت کنترل کیفیت هوا را بر روی گزارشات کارشناسی و نتایج مطالعات علمی موجود که کماکان مبنا و مرجع بررسی‌های زیست محیطی در کشور است را مشاهده خواهند کرد. تبدیل سازمان محیط زیست به «سازمان فراموشکار»

رشیدی با اعلام این که سازمان حفاظت محیط زیست در وضعیت موجود به یک «سازمان فراموشکار» تبدیل شده، گفت: وقتی این سازمان نصب کنیستر را از سوی خودروسازان فراموش کرد ما با اندازه‌گیری بنزن و ترکیبات هیدروکربنی سرطان‌زا باعث شدیم تا مساله جدی گرفته شود یا هنگامی که سازمان مذکور یادش رفت بر اساس مصوبه سال 79 شورای عالی محیط زیست آزبست باید ظرف 7 سال از چرخه تولید خارج می‌شد باز ما با اندازه‌گیری آلاینده‌ها نسبت به میزان بسیار بالاتر از حد استاندارد این ماده خطرناک هشدار دادیم.

وی با تاکید بر این که با حمایت مدیریت شهری «نیروهای رده پایین» شرکت کنترل کیفیت هوا در حوزه‌های اساسی آلودگی هوا نظیر سنجش فلزات سنگین و سنجش ترکیبات آلی ماندگار در طبیعت و نیز اندازه‌گیری آلودگی صوتی فعالیت می‌کنند و این شرکت در حال حاضر تنها 45 ایستگاه فعال در حوزه صدا در اختیار دارد، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم «مدیران بسیار رده بالای» سازمان حفاظت محیط زیست حتی یک نمونه از این ایستگاه‌ها را نیز نصب و بهره‌برداری کرده باشند.

رشیدی طرح‌هایی همچون آب‌پاشی با هواپیماهای سم‌پاش، بارور‌ کردن ابرها بر اساس طرح جدید کاهش آلودگی هوا، یونیزاسیون هوا، آب‌پاشی سطح شهر با آب خالی و سپس آب‌پاشی سطح شهر با مواد چسبناک به منظور حل مشکل آلودگی هوای تهران را طرح‌هایی دانست که صرفاً در این جا متولد شده و رشد و نمو می‌کنند و تاکید کرد: این طرح‌ها که سرمایه‌های ملی کشور را هدر می‌دهند، آن قدر عجیب و غریبند که آن‌ها را باید به فهرست عجایب هفت‌گانه دنیا اضافه کرد.

وی با اشاره به گزارش کیفیت هوای تهران در خرداد ماه سال جاری گفت: در هیچ یک از روزهای خرداد ماه امسال و خرداد دو سال گذشته وضعیت پاک در تهران دیده نشد و این در حالی است که در ماه گذشته، هوای تهران 14 روز ناسالم و یک روز نیز خطرناک بوده است.

رشیدی با بیان این که در فصل تابستان سال جاری و تابستان سال گذشته حتی یک روز وضعیت پاک نیز در تهران مشاهده نشد، افزود: این در شرایطی است که در فصل گذشته، هوای تهران 37 روز ناسالم و یک روز خطرناک بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با استناد به اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست که اعلام کرده بود آمار شرکت کنترل کیفیت هوا را قبول ندارد چون با سیاسی کردن مسائل واقعیت را کتمان می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر ما واقعیت همان بیان حقیقت به مردم است و اتفاقاً ما بر خلاف برخی مسئولان که سعی می‌کنند با پنهان‌کاری ناشی از سیاسی‌کاری همه چیز از جمله وضعیت هوا را گل و بلبل نشان دهند، سعی داریم حقایق را صادقانه به مردم بگوییم.

بر اساس این گزارش تقریباً تمام مطالعات بین‌المللی و طرح‌های زیست محیطی با موضوع تهران از جمله طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با محوریت شرکت کنترل کیفیت هوا انجام شده و مباحث علمی در خصوص آلودگی هوای تهران نخستین بار از سوی این شرکت و با همکاری مراکز علمی و مراجع معتبر بین‌المللی انجام شده است.

از سوی دیگر وحید نوروزی مشاور زیست محیطی شهردار تهران نیز که حاضر به اظهار نظر در خصوص اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست نشد، با انتشار یادداشتی در وب سایت شخصی خود به این اظهارات در قالب طنز پاسخ داد اما در عین حال از رسانه‌ها خواست از یادداشت وی به هر عنوان استفاده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha