پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که خواب ناکافی بر روی سیستم ایمنی بدن اثر منفی می‌گذارد.

سلامت نیوز :تحقیقات جدید محققان نشان داد: محرومیت از خواب و استرس فیزیکی، اثرات مشابهی را در سیستم ایمنی بدن انسان دارند.

پژوهشگران در هلند و انگلیس دریافتند: کمبود خواب باعث تولید گلبولهای سفید خون معروف به گرانولوسیت ها به ویژه در شب می‌شود.گروهی از گلبولهای سفید دانه دار چند هسته‌ای دارند که به آنها گرانولوسیت می‌گویند.گرانولوسیت‌ها حدود 70 درصد از گلبول‌های سفید را تشکیل می‌دهند و خاصیت بیگانه خواری دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کاترین آکرمن نویسنده اصلی این تحقیقات و پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه راموس پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مرکز روتردام در هلند توضیح داد: گرانولوسیت‌ها بلافاصله در برابر استرس فیزیکی از خواب ناکافی واکنش نشان می‌دهند و به طور مستقیم در پاسخ استرس بدن بازتاب دارند.

بر اساس این تحقیقات، پژوهشگران تعداد گلبولهای سفید خون 15 مرد جوان سالم را که از برنامه دقیق 8 ساعت خواب در هر روز به مدت یک هفته پیروی کردند، اندازه‌گیری کردند.این پژوهشگران سپس این تعداد گلبولهای سفید را با تعداد گلبولهای سفید بدن بعد از 29 ساعت محرومیت از خواب مقایسه کردند.

در این تحقیقات، مردانی که 29 ساعت بیدار مانده بودند نشان دادند که سطح سلولهای خونی سفید آنها که از آن با عنوان گرانولوسیت یاد می‌شود، افزایش یافته است.تحقیقات قبلی نشان داده بود که محرومیت از خواب با افزایش بیماریها نظیر چاقی، دیابت و فشار خون بالا مرتبط است.تحقیقات قبلی نیز نشان داد که کمبود خواب مزمن، یک عامل خطرساز برای اختلال در سیستم ایمنی بدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha