وزیر بهداشت گفت: یکی از شاخصهای مهم عدالت در سلامت، میزان پرداخت از جیب مردم برای سلامت است که در دنیا به طور متوسط ۱۸ درصد و در کشور ما ۵۴درصد است و از این نظر ایران و پاکستان از همه کشورها عقب‌تر هستند.

سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی امروز در اجلاس روسای  دانشگاههای علوم پزشکی که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: از شاخص‌های عدالت در سلامت عقب هستیم و تا تحقق عدالت در سلامت هنوز راه بسیاری مانده است.

وی گفت: محور اصلی برنامه پزشک خانوده عدالت در سلامت و کاهش هزینه‌ها از جیب مردم است و باید با اجرای کامل این برنامه در تمام کشور از شاخص‌های عدالت در سلامت بهره‌مند شویم.وزیر بهداشت ادامه داد: متوسط هزینه‌های درمان از جیب مردم در دنیا 18 درصد ولی هم اکنون در کشور ما این رقم 54 درصد است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور باید به 30 درصد برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اعلام اینکه در این زمینه ایران و پاکستان از همه کشورهای دنیا عقب‌تر هستند گفت: با اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و پوشش گسترده بیمه‌ها می‌توانیم طی سالیان آینده به میانگین جهانی هم برسیم.وحید دستجردی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواست تمام مسئولان استان‌ها از جمله استانداران را به اجرای کامل برنامه پزشک خانوده به عنوان راهبرد عدالت در سلامت فرا بخوانند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هدف اصلی وزارت بهداشت از اجرای برنامه پزشک خانواده در واقع برقراری عدالت در سلامت، دسترسی فقرا به خدمات سلامت و ارتقای سلامت جامعه است که امیدواریم با همکاری بیمه ها و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و استانداران بتوانیم به اهداف این برنامه برسیم.وی ادامه داد: در همین مسیر و برای اجرای برنامه پنجم توسعه طرح نظام نوین خدمات درمانی نیز که خواسته دولت از وزارت بهداشت بوده تدوین شده و به دولت ارسال می‌شود.وزیر بهداشت گفت: بر اساس این برنامه موضوع تمام وقت جغرافیایی اعضای هئیت علمی دانشگاههای علوم پزشکی را هم در دستور کار داریم که در این مسیر مدیران ستادی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی باید پیش از دیگران در بخش دولتی به صورت تمام وقت جغرافیایی فعالیت کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: مأموریتهای اورژانس از 927 هزار مورد در سال 84 به 2 میلیون و 240 هزار مورد در سال 90 رسید و در زمان حاضر علاوه بر دو هزار پایگاه زمینی، از خدمات 7 پایگاه هوایی و 2 پایگاه اورژانس دریایی هم استفاده می کنیم و خرید بالگرد و مالکیت بالگردهای اورژانس جزو برنامه های آتی است.

وی گفت:‌ همه اورژانسهای بیمارستانی مکلف به حضور 24 ساعته پزشک متخصص هستند و امیدواریم مجبور نشویم رتبه بیمارستانی را به دلیل نبود متخصص مقیم در اورژانس پایین بیاوریم.وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث اقتصاد سلامت اشاره کرد و گفت: سال گذشته از 3 هزار و 150 میلیون تومانی که باید به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کرد فقط 2 هزار میلیارد تومان از طرف دولت اختصاص یافت علاوه بر آن هزار و 400 میلیارد تومان هم از بیمه‌ها به خاطر تأخیرهایی که دارند طلبکار هستیم.

وی افزود: همین مشکلات مالی و سهم کمتر دولت در هزینه‌های سلامت مردم باعث شده که میزان افرادی که به خاطر هزینه های درمان به زیر خط فقر می‌روند به 5.7 درصد افزایش پیدا کند.وزیر بهداشت گفت: ‌امیدواریم مبلغ 6 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت پرداخت شود تا بخشی از مشکلات سلامت مردم حل شود.

وی افزود: رشد اعتبارات بودجه وزارت بهداشت نیز نسبت به کل اعتبارات کشور مطلوب نیست و رشدی نداشته است. هزینه های جاری بخش سلامت هم رشدی نداشته است، از نظر خدمات بیمه‌ای نیز هنوز 16 درصد مردم کشور هیچگونه دفترچه بیمه‌ای ندارند ولی با این وجود همواره شاهد بهبود شاخصهای سلامت مردم از نظر امید به زندگی و کاهش مرگ و میرها هستیم.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به رشد ایران در تولید مقالات و تحقیقات علوم پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در نمایه اسکوپوس رتبه ایران از ۵۳ به ۱۹ ارتقا پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha