تحقیقات جدید نشان می دهد: آکتوس که دارویی برای درمان دیابت محسوب می‌شود در ابتلا به سرطان مثانه نقش دارد.

سلامت نیوز :شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر ابتلا به سرطان مثانه رو به رو هستند که استفاده از اکتوس می‌تواند حتی بر افزایش این خطر نیز تاثیرگذار باشد.

استفاده از پیوگلیتازون (با نام تجاری آکتوس) میزان ابتلا به سرطان مثانه را حدود یک پنجم افزایش می‌دهد.جفری جانسون، رئیس گروه تحقیقات دیابت، دانشگاه آلبرتا در کانادا گفت: هنوز مشخص نیست که آکتوس چگونه در خطر ابتلا به سرطان مثانه تاثیرگذار است اما وی افزود که تحقیقات روی حیوانات حاکی است این دارو می تواند موجب ایجاد کریستالهایی شود که در مثانه ایجاد سوزش می‌کند و به طور بالقوه موجب سرطان مثانه می‌شود.وی افزود: میزان ابتلا به سرطان مثانه بسیار کم است و حتی با افزایش این خطر هم میزان ابتلا باز هم بسیار کم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اطلاعات پیشینه‌ای در تحقیقات اخیر حاکی است: افراد مبتلا به دیابت نوع 2، 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند. جانسون گفت: به نظر می‌رسد که این افزایش خطر با سطوح بالای انسولین موجود در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد.انسولین هورومونی است که به بدن کمک می‌کند تا  کربوهیدراتها را از غذا به شکر (گلوکز) تبدیل کند تا بدن برای سوخت و ساز خود از آن استفاده کند.علاوه بر این انسولین یک هورمون رشد محسوب می‌شود و سلولهای سرطانی دارای رسپتورهای هستند که می توانند از انسولین برای رشد خود استفاده کنند.تحقیقات به این نتیجه رسیده است که استفاده از داروهای خاص دیابت که در خانواده داروهای با عنوان تیازولیدیندیونس قرار دارند می‌توانند حتی در افزایش این خطر موثرتر باشند.

آکتوس همچون داروی آواندیا (روزیگلیتازون) یک تیازولیدیندیونس محسوب می‌شود. این قبیل داروها توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می‌شود زیرا بدن را بیشتر نسبت به انسولین حساس می‌کنند که این باعث می‌شود تا سطح انسولین مورد نیاز بدن کاهش یابد.جانسون گفت: به نظر می‌رسد از آنجا که این داروها میزان انسولین موجود در بدن را کاهش می‌دهند رابطه بین آکتوس و سرطان مثانه می‌تواند نتیجه تاثیر مستقیم استفاده از این دارو باشد.جانسون و همکارانش در بررسی خود اطلاعات 10 تحقیق را که شامل بیش از 2.6 میلیون نفر می‌شد بازنگری کردند که 3643 نفر از این افراد به تازگی دچار سرطان مثانه شده بودند.هیچ یک از این تحقیقات رابطه‌ای بین آکتوس و سرطان مثانه نیافت یکی از این آزمایشها تصادفی که با عنوان استاندارد طلا معروف است هیچگونه رابطه‌ای را بین این دو موضوع نیافت. 

اما سایر تحقیقات به این نتیجه رسیدند که ابتلا به سرطان مثانه در صورت استفاده از تیازولیدیندیونس، 15 درصد افزایش می‌یابد. در کل، محققان متوجه شدند که این خطر در صورت استفاده از اکتوس 22 درصد افزایش می‌یابد.هیچ یک از این تحقیقات رابطه‌ای بین سرطان مثانه و استفاده از آواندیا نیافت اما استفاده از این دارو بدون خطر هم نیست. آواندیا در خطر ابتلا به مشکلات جدی نقش دارد طوری که اداره غذا و داروی آمریکا استفاده از آن را محدود کرده است.دکتر جول زونزن مدیر مرکز دیابت در مرکز پزشکی مونتفیور گفت: میزان ابتلا به سرطان مثانه کم است اما بیشتر در مردان و افراد سیگاری شایع است بنابراین مردان سیگاری مسن نباید از آکتوس استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha