سلامت نیوز : یک کارشناس و درمانگر اعتیاد گفت: پیامد اجتناب‌ناپذیر چندین بخشنامه و طرح معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان چیزی جز تقویب قاچاق مواد مخدر و همچنین خروج دهها هزار بیمار از چرخه درمان اعتیاد در بر ندارد.

دکتر علی محسنی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: مسئولان مختلف کشور تلاشهای زیادی در جهت مقابله و کاهش مضرات اعتیاد انجام می دهند اما گاه تصمیماتی یا اقداماتی در سطوح میانی و یا پایینی مدیریت کشور این دستاوردها را در برخی از موارد به مخاطره اندازد.وی به چند بخشنامه اخیر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: بخشنامه های اخیر حوزه سلامت روان معاونت درمان وزارت بهداشت متناقض با مدیریت علمی وزارت بهداشت در سالهای گذشته است. 

به گفته این کارشناس و درمانگر اعتیاد، تعیین تعرفه های غیر کارشناسی و کاهش 30 درصدی میزان تعرفه های این مراکز ، محدودیت در سقف پذیرش بیماران و عدم صدور مجوز برای مرکز متادون درمان و همچنین تبدیل قرص به شربت متادون و محدودیت در توزیع شربت مشکلات زیادی را هم به افراد و هم به جامعه وارد کرده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ وی تاکید کرد: براساس آمارهای سازمان بهزیستی با تبدیل اجباری و سریع قرص به شربت متادون طی 4 ماه اخیر 40 تا 60 هزار بیماراز چرخه درمان اعتیاد خارج شده و به مصرف دوباره مواد مخدر بویژه هروئین روی می آورند که بهترین هدیه اقتصادی به قاچاقچیان مواد مخدر و تضعیف سیستم امنیتی کشوراست. 

محسنی با اشاره به اینکه بخشنامه های اخیر وزارت بهداشت باعث افزایش قرصهای تقلبی وارداتی خارجی در بازار آزاد شده است، گفت: این قرصها به جای شربت متادون و با قیمت پایین در بازار عرضه می شوند که در برخی موارد مسمومیت افراد را بدنبال دارد. به گفته این پزشک درمانگر اعتیاد که در یکی از مراکز متادون درمانی نیز فعالیت می کند ، شواهد نشانگر افزایش تزریق و در نتیجه ترویج HIV، نارضایتی وسیع عمومی بیماران و گرایش به داروهای ماهواره ای و القاء نا کارآمدی و بی ثباتی سیستم درمانی کشور است اما فضا سازی برای ترویج قرصهای متادون تقلبی ، واردات قرصهای خارجی مشابه با خروج ارزهای کشور در شرایط تحریم و کمک به ایجاد و انحصار بازار برای نمونه های مشابه خارجی؛ فرصت غارت میلیونها دلارازکشور و تخریب امکانات اقتصادی مردم را فراهم می کند. 

محسنی به عواقب این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: تبدیل قرص متادون به شربت در مراکز ترک اعتیاد و محدود کردن سقف پذیرش بیماران برای مراکزعملا منجر به تعطیلی مراکز ترک اعتیاد و بیکاری 15 هزار تا 20 هزار پزشک ، پرستار و روانشناس و ... خواهد شد و دهها هزار بیمار تحت درمان را از گردونه درمانی خارج کرده به شبکه مواد مخدر بازگشت خواهد داد که عواقب امنیتی واجتماعی آن فاجعه آمیز خواهد بود. وی سوالاتی از مسئولان وزارت بهداشت مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا خروج از چرخه درمان حدود 60 هزار بیمار کافی نیست تا وزارت بهداشت این رویه اشتباه را اصلاح کند، نماید؟ آیا تعطیلی مراکز سرگردانی بیماران و بیکاری اقشار و ضربه به امنیت اجتماعی وبی نتیجه کردن تلاش های سایر نهادها دستاوردی خواهد داشت؟ این درمانگر اعتیاد اظهار امیدواری کرد که مسئولان وزارت بهداشت پاسخ این سوالات را داده و با حذف این بخشنامه ها روند ترک اعتیاد با متادون را تسریع بخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha