مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از رفع كمبود داروهای شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه تا پایان سال جاری دیگر كمبودی در این زمینه رخ ندهد.

مشكل كمبود داروهای شیمی درمانی برطرف شد/كنترل جدی وضعیت برای جلوگیری ازكمبودهای مقطعی دارو

سلامت نیوز : مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از رفع كمبود داروهای شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه تا پایان سال جاری دیگر كمبودی در این زمینه رخ ندهد.

دكتر محمد عبده زاده در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: البته این وضعیت باید ثابت شود. به طور حتم جلوگیری از بروز كمبودهای مقطعی كمی زمان‌بر است اما وضعیت را كنترل می‌كنیم.وی در پاسخ به این پرسش كه چرا هنوز بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت داروهایشان به تهران مراجعه می‌كنند، اظهار كرد: علت این امر آن است كه طی چند ماه اخیر روند تولید این گروه از داروها از سوی برخی شركت‌های تولید‌كننده داروهای آنكولوژی بنا به دلایل مختلفی به مشكل برخورد و در برخی گروه‌های دارویی شیمی‌ درمانی كمبود دچار كمبود شدیم.

كمبود داروهای ضد سرطان، جهانی است

وی اضافه كرد: تقاضای داروهای شیمی درمانی در دنیا بسیار بالاست و اگر دو یا سه كارخانه عمده تولید‌ كننده این داروها در جهان با مشكل روبرو و تعطیل شوند بار تولید این داروها به دوش سایر كارخانه‌ها می‌افتد و به همین نسبت هزینه برای تامین آن دارو افزایش می‌یابد.عبده زاده با اشاره به این كه درخصوص برخی داروهای شیمی درمانی در ماه ابتدایی سال ذخایر معینی در كشور وجود داشت، گفت: چندین داروخانه‌ در تهران و شهرستان‌ها توسط دانشگاه‌ها انتخاب شدند تا به صورت گزینش شده داروها را در اختیار بیماران قرار دهند. شركت‌های پخش را نیز مجاب كردیم تا مطابق سهمیه‌بندی‌ها مبادرت به امر توزیع نمایند تا موجودی داروها را كنترل كنیم.

وی افزود: كمبود داروهای ضدسرطان جهانی است و نمی‌شود سهمیه‌های دارویی را به داروخانه‌های سرپایی تحویل داد زیرا در این صورت هر شخصی با در دست داشتن نسخه می‌تواند دارو دریافت كند كه تبعات خاص خود را بر جای می گذارد و باعث می‌شود دارو به بازار آزاد راه یافته و یا از كشور خارج شود چون كشورهای منطقه نیز به دلیل كمبودهای دارویی دچار مشكل هستند.مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این كه در حوزه داروهای آنكولوژی از وضعیت كمبود خارج شده‌ایم، عنوان كرد: همه بخش‌ها از جمله بانك مركزی و گمرك برای واردات داروهای خاص و مورد نیاز كشور همكاری می‌كنند تا با مشكل مواجه نشویم.

عبده زاده اضافه كرد: دارو به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است. هر قدر هم در این زمینه تلاش كنیم، زمانی كه بیمار دارو نداشته باشد، بی‌فایده‌ خواهد بود و «تلاش‌» ما برای بیمار، «دارو» نمی‌شود، یك بیمار پیوندی باید حتما از دارو استفاده كند و نمی توان آن را به تاخیر انداخت. در بحث تامین دارو، عباراتی نظیر "میسر نشد، تامین نشد" وجود ندارد، چرا كه نه بیمار می‌پذیرد و نه خود ما.وی با اشاره به این كه به همین خاطر همه سعی خود را كرده و اجازه نمی دهیم تا سلامت مردم به مخاطره بیفتد، گفت: این یك وظیفه و تكلیف بر دوش ماست باید تلاش كنیم تا كمترین استرس و آسیب به مردم وارد شود.مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: بنا نیست بیمار برای تهیه دارویش به تهران بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha