خال‌های افراد ممکن است از نوع ‌بدخیم ‌باشد که حتما در این موارد باید خال‌های صورت برداشته شود ولی در صورتی که خال‌ها خوش خیم باشند، نیازی به مداوا و مراجعه به مراکز تخصصی پوست ندارند.

سوزاندن بهترین راه برداشتن خال است؟

چرا خال ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، خال ها رشد معمول پوست هستند. احتمالاً بیش از یک مورد روی صورت و بدن خود دارید. به گفته آکادمی پوست آمریکا، اکثر مردم در جایی روی پوست خود 10 تا 40 خال دارند.

بیشتر خال ها بی ضرر هستند و جای نگرانی نیست. مگر اینکه خال سرطانی باشد، نیازی به برداشتن خال ها ندارید، مگر اینکه شما را آزار دهد. اما اگر از تاثیر آن بر ظاهر شما خوشتان نمی آید، یا اگر در اثر مالش به لباس شما تحریک می شود، برداشتن خال می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد.

چگونه بفهمم که خال سرطانی است؟

بهترین راه برای تشخیص سرطانی بودن خال، مراجعه به متخصص پوست برای غربالگری سالانه سرطان پوست است. اگر سابقه سرطان پوست دارید، متخصص پوست ممکن است غربالگری را بیشتر توصیه کند.

در همین حال، در صورت مشاهده خال هایی که موارد زیر را دارند، باید توسط متخصص پوست خود معاینه شوید:

  • نامتقارن هستند
  • از نظر رنگ یکنواخت نیستند
  • مرز های نامنظمی دارند
  • قطری بزگتر از پاک کن مداد دارند
  • در حال بزرگ شدن یا تغییر رنگ و اندازه هستند

این نوع خال ها باید توسط یک متخصص پوست بررسی شوند و سپس می تواند تصمیم بگیرد که آیا آنها باید برای سرطان پوست آزمایش شوند یا خیر.

بیشتر بدانید: علائم هشدار دهنده خال های سرطانی

برداشتن خال چگونه انجام می شود؟

یک متخصص پوست معمولاً می تواند خال را در طول یک ویزیت معمولی از بین ببرد. گاهی اوقات برای تکمیل برداشتن خال باید یک بار دیگر ویزیت شوید.

روش های اصلی برداشتن خال

  • انجماد: در این روش از مقدار کمی نیتروژن مایع برای برداشتن خال غیرسرطانی استفاده می شود.
  • سوزش: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن لایه های بالایی یک خال غیر سرطانی استفاده می شود. ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد تا برداشتن خال کامل شود.
  • اصلاح: این روش شامل استفاده از تیغه جراحی برای تراشیدن خال از سطح پوست است.
  • برداشتن: این روش عمیق‌تر از اصلاح است تا کل خال را از بین ببرد و پزشک پوست را دوباره بخیه بزند. این نوع برداشتن معمولاً اگر خال سرطانی باشد استفاده می شود.

در صورت لزوم، متخصص پوست می تواند خال برداشته شده را از نظر سرطان پوست ارزیابی کند.

روش های خانگی برداشتن خال

تعدادی از وب سایت ها نکاتی را برای برداشتن خال در خانه ارائه می دهند. کارایی این روش ها ثابت نشده است و برخی ممکن است خطرناک باشند. قبل از اینکه هر گونه درمان خانگی برای برداشتن خال را امتحان کنید، باید با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید.

برخی از این روش های اثبات نشده عبارتند از:

  • سوزاندن خال با سرکه سیب
  • سیر را به خال بچسبانید تا آن را از داخل بشکنید
  • استفاده از ید روی خال برای از بین بردن سلول های داخل

سایر درمان‌های خانگی که ادعا می‌کنند خال‌ها را از بین می‌برند عبارتند از:

  • استفاده از مخلوطی از جوش شیرین و روغن کرچک
  • استفاده از پوست موز
  • استفاده از روغن کندر
  • استفاده از روغن درخت چای
  • استفاده از آب اکسیژنه
  • استفاده از آلوئه ورا
  • استفاده از روغن بذر کتان

داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین نیز کرم های رفع خال را می فروشند. برای استفاده از این کرم ها ابتدا قسمت بالایی خال را می خراشید. سپس کرم را به خال می‌مالید. این محصولات ادعا می کنند که ظرف یک روز پس از استفاده از کرم، پوسته ایجاد می شود. وقتی دلمه می افتد، خال با آن کم کم از بین می رود.

گفته می شود، هرگز نباید خال را در خانه بردارید. برداشتن خال باید توسط یک متخصص پزشکی مانند یک متخصص پوست انجام شود، که می تواند آن را برای بررسی سرطان به آزمایشگاه بفرستد.

چرا برداشتن خال با روش های خانگی خطرناک است؟

روش های حذف خال خانگی بسیار آسان و راحت به نظر می رسند. ممکن است وسوسه شوید که یکی از این تکنیک ها را امتحان کنید تا از مراجعه به مطب متخصص پوست خود اجتناب کنید. با این حال، شواهدی وجود ندارد که درمان‌های خانگی برای برداشتن خال مؤثر باشد و برخی از آنها می‌توانند خطرناک باشند.

برخی مطالعات، عوارض جانبی کرم های رفع خال موجود در داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین را گزارش کرده اند. این کرم ها می توانند باعث ایجاد اسکارهای ضخیم در ناحیه خال شوند.

برداشتن خال ها با بریدن آنها با یک جسم تیز مانند قیچی یا تیغ نیز خطراتی را به همراه دارد. این کار خطر عفونت را افزایش می دهد، به خصوص اگر ابزاری که استفاده می کنید به درستی ضد عفونی نشده باشد. شما همچنین می توانید یک اسکار دائمی در جایی که خال وجود داشت ایجاد کنید.

خطر دیگر برداشتن خال توسط خودتان این است که نمی توانید تشخیص دهید که آیا خال سرطانی است یا خیر. خال ممکن است ملانوما باشد. اگر پزشک متخصص پوست خال را آزمایش نکند و خال سرطانی باشد، ممکن است در سراسر بدن شما پخش شود و زندگی شما را تهدید کند.

اگر خال دارید که تغییر نمی کند و شما را آزار نمی دهد، بهترین کار این است که آن را به حال خود رها کنید. اما اگر روشی را که خال روی ظاهر شما تأثیر می‌گذارد دوست ندارید یا لباس‌هایتان آن را تحریک می‌کند، به متخصص پوست مراجعه کنید تا با خیال راحت آن را از بین ببرد.

همچنین در صورت تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال یا پوسته شدن خال حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید. اینها می توانند نشانه های سرطان پوست باشند. بررسی و برداشتن یک خال بالقوه سرطانی می تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

خال خوش خیم و خال بدخیم

یک متخصص پوست با بیان اینکه خال‌ها انواع متفاوتی دارد و تنها با آزمایش کردن می‌توان به تشخیص نوع خال پرداخت، اظهار داشت: خال‌های افراد ممکن است از نوع ‌بدخیم ‌باشد که حتما در این موارد باید خال‌های صورت برداشته شود ولی در صورتی که خال‌ها خوش خیم باشند، نیازی به مداوا و مراجعه به مراکز تخصصی پوست ندارند.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به خال‌های بدخیم صورت اظهار کرد: خال‌هایی که بعد از مدتی موجب زخمی شدن و خونریزی پوست صورت می‌شود و با هر تماسی، فرد دردی احساس می‌کند یا تمایل به خارش شدید دارد باید برداشته شود.وی درباره خال‌های پوستی مادرزادی و اکتسابی اظهار داشت: خال‌های پوستی مادرزادی به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شوند که برخی از خال‌ها از زمان تولد در سر و صورت وجود دارند و با افزایش سن بزرگتر و بدخیم می‌شوند که بهتراست با سوزاندن برداشته شود.این دکتر پوست خاطرنشان کرد: برخی از خال‌های مادرزادی در سه تا چهار سالگی ایجاد می‌شود و اغلب مسطح و به رنگ قهوه‌ای و مشکی هستند. این خال‌های گوشتی بعد از مدتی رنگدانه‌ها را از دست می‌دهند و برداشتن آن بی‌خطر است و حالت بدخیمی ندارد.

استفاده از دستگاه رادیوفرکونسی برای خال‌های بدخیم

وی درمورد خال‌های اکتسابی اظهار کرد: خال‌های اکتسابی بیشترین مراجعین را دارد و برای افراد زیادی که خال‌های برجسته دارند از دستگاه رادیوفرکونسی استفاده می شود.دکتراحسانی درخصوص استفاده از دستگاه رادیوفرکونسی گفت: این دستگاه حدود پنج سال است که برای برداشتن این خال‌ها استفاده می‌شود و جایگزین عمل جراحی شده است.وی با اشاره به راههای درمان دیگر گفت: برای برداشتن خال‌های بزرگ از جراحی استفاده می‌شود که بخیه و جای آن باقی می‌ماند و لیزر و فریز کردن راه مناسبی برای برداشتن خال نیست.وی درباره مراقبت‌های بعد از برداشتن خال اظهار داشت: بیماران 24 ساعت بعد از عمل می‌توانند زخم را شست وشو داده و از پمادهایی که برای این زخم ها توصیه می‌شود استفاده کنند.این دکتر پوست در پایان خاطرنشان کرد: خال‌هایی که در گردن، سینه و بازوها وجود دارد نباید برداشته شود چون ریسک عمل بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha