بیش از 200بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که این بیماری‌ها هریک به‌نوعی از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

200بیماری مشترک انسان و حیوان در کمین شماست
سلامت نیوز : بیش از 200بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که این بیماری‌ها هریک به‌نوعی از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

اما از این تعداد بیماری‌ها، برخی درکشور ما شایع‌تر است. تب‌مالت، تب کنگو، سالک، تب شالیزار، سیاه زخم، حیوان گزیدگی، هاری و کیست هیداتیک از مهم‌ترین بیمار‌یی است که درمناطق مختلف کشور هرازگاهی خبرهایی از شیوع و ابتلا ی افراد را به آنها می‌شنویم؛ به‌طوری که فقط درسال 90، 14هزارو 120نفر به تب مالت، 79نفر به تب کنگو، 137نفر به سیاه زخم، 189نفر به تب شالیزار، 240نفر به کیست هیداتیک و 20هزار و 585نفر به بیماری سالک مبتلا شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ؛ علاوه براین، از ابتدای سال تاکنون نیز 52نفر به تب کنگو مبتلا شده‌اند که از این تعداد هشت مورد فوت کرده‌اند.این آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم کشور ما به‌دلیل تماس با انواع حیوانات، در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌های خطرناک هستند و درصورت عدم پیشگیری و کم‌توجهی متولیان امر سلامت، آمار مبتلایان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و این امر ممکن است علاوه بر خسارات جانی، سبب افزایش هزینه‌های هنگفت بر نظام سلامت کشور شده و از سوی دیگر، ترس، وحشت و بی‌اعتمادی مردم را نیز به‌دنبال داشته باشد. درهرحال، بدون شک پیشگیری، کنترل و مهار بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، از سوی متولیان و سیاستگذاران اجرایی کشور می‌تواند گامی بسیار مثبت در جهت کاهش این نوع بیماری‌ها باشد.

دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره به همشهری گفت: آگاهی مردم و آموزش آنها از اهم مواردی است که باید به آن توجه جدی کرد و در این زمینه، وزارت بهداشت همواره فعالیت‌های لازم را درجهت اطلاع‌رسانی مردم با همکاری رسانه‌های مختلف انجام داده است.وی افزود: همواره از طریق رسانه‌ها و سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی، به مردم اعلام می‌کنیم که از فراورده‌های دامی غیراستاندارد استفاده نکنند. دام حتما در کشتارگاه ذبح شود. اگر فردی که با حیوانات و دام تماس دارد دچار تب و علائم بالینی شد، حتما به پزشک مراجعه کند. درهنگام حیوان گزیدگی بلافاصله باید به مراکز درمانی مراجعه شود چراکه تزریق واکسن و سرم ضروری است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش مردم و رعایت نکات بهداشتی درهنگام ارتباط با حیوان و دام را از مهم‌ترین اقدامات برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ذکرکرد و افزود: دراین راستا نیازمند همکاری‌های بین بخشی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف نیز هستیم.دکترحسین جعفری، معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: برای مهار و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، ابتدا باید عوامل بروز بیماری را شناخت و سپس به بحث پیشگیری پرداخت چراکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است.

به همین منظور باید سیاست‌های خاص برای پیشگیری اتخاذ شود و این سیاست‌ها به‌گونه‌ای باشد که ابتدا مردم بتوانند آنها را بپذیرند و سپس اجراکنند.وی افزود: به اعتقاد من، مهم‌ترین خلأیی که در این زمینه وجود دارد، ضعف اطلاع‌رسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر سازمان‌های متولی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند به‌طوری که این ضعف سبب شده است که مردم نیز مشارکت لازم را نشان ندهند.دکترجعفری گفت: نمی‌توان پذیرفت که بعد از این همه مدت و باوجود افزایش سطح علمی مردم، هنوز به‌عنوان مثال از تب مالت بگوییم و از مردم درخواست کنیم که شیر غیرپاستوریزه مصرف نکنند. بنابراین باید پذیرفت که در زمینه بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ضعف اطلاع‌رسانی وجود دارد و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعا موفق خواهیم بود.

پیشگیری از بیماری های شایع مشترک انسان و حیوان

کشاورزان در هنگام تماس با آب در شالیزارها برای جلوگیری از ابتلا به تب شالیزار حتما باید از چکمه بلند استفاده کنند چون آب راکد ممکن است باعث انتقال باکتری به فرد شود. در مناطقی از کشور که بیماری سالک شیوع دارد مردم در هنگام غروب که حداکثر فعالیت پشه خاکی است، باید از دورکننده‌های حشرات و لباس‌های پوشیده استفاده کنند. برای پیشگیری از تب کنگو که یک بیماری ویروسی است از ذبح دام به‌صورت غیربهداشتی جلوگیری و از تماس با دام‌های بیمار به‌منظور مبتلا نشدن به بیماری سیاه زخم خودداری شود. مردم فقط ماست و شیرپاستوریزه مصرف کنند تا از عوارض تب مالت مصون و درامان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha