دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی بیمارستانی گفت: اگر هر تخت ICU یک پرستار نداشته باشد، ۱۵ درصد به میزان مرگ در ICUها اضافه می‌شود، مشکل بیمارستانهای کشور کمبود منابع و تجهیزات نیست، ضف مدیریت است.

سلامت نیوز :سید محمدصادق مهدوی در حاشیه نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران اظهار داشت: در روند اعتباربخشی بیمارستان‌ها معلوم نیست که آیا بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند نمره بالایی بگیرند یا خیر، زیرا خطای پزشکی به 3 گونه تعریف می‌شود که می‌تواند در بیمارستان دولتی یا خصوصی صورت پذیرد.

وی افزود: خطاهای پزشکی از جمله استفاده زیاد از خدمات، انجام دادن کاری که صورت نمی‌گیرد یا انجام کاری که بد صورت گیرد تعریف می‌شود.مهدوی تصریح کرد: در بیمارستان‌های خصوصی هتلینگ مناسبی وجود دارد و فشار تعداد بیماران نیز در این بیمارستان‌ها کمتر است و در مجموع رضایتمندی بیماران هم بهتر گزارش شده است ولی این موارد به معنای این نیست که بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند نمره بالایی در اعتباربخشی دریافت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چگونگی اجرای اعتباربخشی بیمارستانها در شرایطی که برخی قوانین در بیمارستان‌ها عمل نمی‌شود و کمبودها نیز در این زمینه بسیار است، گفت: این مسئله را من این گونه توضیح می‌دهم که مدیران باید بتوانند نیروی انسانی خود را به درستی به همراه تجهیزات و امکانات مدیریت کنند به طور مثال برای هر تخت ICU یک پرستار لازم است و اگر هر تخت ICU دارای پرستار نباشد 15 درصد مرگ و میر در ICUها افزایش می‌یابد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی ادامه داد: حال مشاهده شده است در برخی بخش‌های بیمارستان‌ها پرستار به اندازه بسیار در بخش‌های بستری وجود دارد ولی در بخش ICU برای هر تخت ICU پرستار وجود ندارد که این مسئله به نوع مدیریت رؤسای بیمارستان‌ها که در اعتباربخشی‌ها لحاظ می‌شود، بستگی دارد.

مهدوی تصریح کرد: اعتباربخشی ملی در نظام‌های سلامت باعث افزایش بهره‌مندی و کاهش هزینه‌ها می‌شود و مردم نیز می‌توانند ارتقاء کیفیت درمان را لمس کنند البته این روند به صورت آرام باید در بیمارستان‌ها صورت پذیرد و پزشک در روند اعتباربخشی در قالب حاکمیت بالینی به بیمار آموزش می‌دهد که از حق و حقوق خود آگاه شود و بیمار بداند که چه درمان‌هایی برای وی مناسب است.

وی اظهار داشت: اعتباربخشی یک شکل و فرآیند مشخص دارد و با منشور حقوق بیماران که در بیمارستان‌ها نصب می‌شود،متفاوت است. ولی مطالعات منطقه‌ای گسترده‌ای از طریق وزارت بهداشت برای اجرای اعتباربخشی ملی که مختص هر کشوری است صورت پذیرفته است.

مهدوی با اشاره به اینکه در طراحی فرآیند اعتباربخشی، بیمارستان‌های نقاط محروم و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های پایتخت ارزیابی ودر قالب اعتباربخشی ملی تعریف می‌شوند، گفت: ولی یک مدل اعتباربخشی بین‌المللی نیز داریم که همانند استانداردهای ایزو برای پرستیژ بیمارستان‌ها لحاظ می‌شود که البته سختگیرانه‌تر از اعتباربخشی ملی است که هر بیمارستانی نیز قادر به اجرای آن نیست.

تعداد MRI در ایران 4 برابر انگلستان است

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چگونگی اجرای اعتباربخشی با وجود فرسودگی بیمارستان‌ها، کمبود پرستار و تجهیزات گفت: بر اساس بررسی‌های صورت پذیرفته مهمترین مشکل در حوزه نظام سلامت کشورمان، مشکل مدیریت است نه تجهیزات و کمبودها که البته این کمبودها نیز وجود دارد ولی مهمتر از آن نوع مدیریت بر موجودی‌های کنونی از جمله امکانات و نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه به طور مثال در حال حاضر MRI در ایران نسبت به جمعیت کشورمان 4 برابر کشور انگلستان است و نمی‌توانیم از MRI موجود کشورمان بهینه استفاده کنیم خاطرنشان کرد: حال برخی مدیریان بیمارستان‌ها اصلاً اعتقاد ندارند که برای حقوق بیماران باید وقت گذاشته شود. ما کمبودهای حوزه نظام سلامت را رد نمی‌کنیم ولی بهتر است مدیریت حوزه نظام سلامت نیز اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha