دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی از درجه بندی و ستاره دار شدن بیمارستان‌ها پس از اعلام نتایج اعتباربخشی از شهریور سال 92 خبر داد.

سلامت نیوز : رضا تویسرکان‌ منش در حاشیه نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال تدوین استانداردهای اعتباربخشی در ایران که 3 سال طول کشید و با توجه به اینکه وزیر بهداشت نیز سال گذشته برای اجرای آن در نیمه دوم سال 91 ابلاغ کرده است کنگره‌ای بین‌المللی برای تبادل تجربیات کشورهای موفق در این زمینه از جمله مالزی، لبنان و آمریکا برگزار می‌شود.

وی افزود: این کنگره که اهداف و فرآیند آن مشخص شده است برای مبادله تجربیات بین کشورهای موفق و صاحبنظران امر از روز دوشنبه 19تیر با حضور هزار کارشناس حوزه سلامت شامل رؤسای بیمارستان‌ها، بیش از 40 سازمان بزرگ مرتبط با حوزه سلامت از جمله بیمه‌‌ها، مراکز تحقیقاتی، پزشکی قانونی، نظام پزشکی و نظام پرستاری، هلال‌احمر و انتقال خون با حضور تمام دانشگاه‌های تیپ یک و مهم کشور برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تویسرکان ‌منش ادامه داد: در این کنگره سخنرانی‌هایی از مسئولان کشورهای هند، لبنان و متخصصان امر از آمریکا به همراه کارگاه‌های متعدد در این زمینه خواهیم داشت.وی اظهار داشت: شاید بیمارستان‌های خصوصی شیک‌تر از بیمارستان‌های دولتی باشند و به دلیل عدم امنیت شغلی رفتار پرسنل آن نیز بهتر باشد ولی تشخیص و درمان بیماران در مراکز آموزشی و تخصصی دولتی هیچ تفاوتی با بیمارستان‌های خصوصی ندارد ولو اینکه در بسیاری مواقع بالاتر نیز است.

تویسرکان‌ منش با اشاره به اینکه اجرای فرآیند اعتباربخشی در 860 بیمارستان کشور بر عهده اداره کل نظارت و ارزشیابی زیر مجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت است، گفت: ایمنی و حقوق بیمار ملاک ارزیابی اعتباربخشی است و بیمارستان‌ها باید حقوق بیمار را در این زمینه رعایت کنند زیرا حقوق بیمار شامل دریافت مطلوب خدمات، حق تصمیم‌گیری آزادانه بیمار برای انتخاب روش درمانی خود و حفظ حریم خصوصی بیمار است.

وی با بیان اینکه استانداردها در هر بخش بیمارستانی تعریف خاص خود را دارد ولی تنها استانداردی که در تمام بخش‌ها یکسان نوشته شده است مبحث حقوق بیمار است که پر امتیازترین بخش نیز به حساب می‌‌آید.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی ادامه داد:‌ پس از نتایج اعتباربخشی در پایان 6ماهه نیمه اول سال 92 بیمه‌ها نیز متوجه خواهند شد که با کدام بیمارستان‌های برتر در زمینه اعتباربخشی می‌توانند قرارداد ببندند زیرا در اکثر کشورها پس از اعتباربخشی بیمارستان‌ها مانند هتل‌ها ستاره‌دار می‌شوند یا به آنان درجات طلا، نقره و برنز می‌دهند ولی هنوز در کشور ما این مسئله مشخص نشده که امیدواریم پس از اعلام نتایج نوع رتبه بندی بیمارستان‌ها نیز مشخص شود.

تویسرکان منش اظهار داشت: در کشور امریکا روند شاخص‌های اعتباربخشی توسط گروه‌های مختلف برای ارتقای کیفیت و ایمنی بیماران برای درمان متفاوت است زیرا نوع کیفیت برای مدیران و بیماران متفاوت است.

وی افزود: از سال 1950 که روند اعتباربخشی در بیمارستان‌های آمریکا اجرا شده است آمارها و بررسی‌ها نشان داده است پرستاران در اجرای اعتباربخشی مشارکت خوبی داشته‌اند، پزشکان البته آن را فقط یک امر اجرایی می‌دانند و مدیران بیمارستان‌ها نیز آن را یک بخش بروکراسی اداری و تلف کننده وقت پرسنل به حساب می‌آورند ولی اعتقاد برآن است که باید نمایندگانی از بیماران نیز در کمیته‌های نظارت بر اعتباربخشی بیمارستان‌ها حضور و مشارکت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha