محققان در تحقیقات جدید دریافتند که واکسن شینگلز برای بیماران اختلال پوستی مزمن و سایر بیماریهای خودایمنی موثر است.

سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان داد: واکسن شینگلز در افرادی که دچار اختلال پوستی مزمن (پسوریازیس) و سایر بیماریهای خودایمنی هستند هم بی خطر و هم موثر است.

سلول‌های دستگاه ایمنی بدن در یک فرد، گاهی و به دلایل گوناگون ممکن است نتواند برخی مواد و اجزای بدن فرد را از مواد خارجی تشخیص دهد و از این رو نسبت به بافتهای خودی حساس شده و بر ضد آنها آنتی کور ترشح می‌‌کند. و نتیجه حاصله را بیماری خود ایمنی یا حساسیت خودی می‌‌نامند.بروس هیرش متخصص بیماریهای واگیردار در بیمارستان دانشگاه نورس شور در منهاست گفت: بیمارانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند در معرض ابتلا به شینگلز هستند.

در این تحقیقات بیماران مبتلا به روماتیسم، پسوریازیس، آرتریت پسوریتایتک، اسپوندیلیت آنکیلوزان (آماس ستون فقرات) یا بیماری التهابی روده مورد بررسی قرار گرفتند. خطر اینجاست که بیماران مبتلا به این شرایط از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی را تحت فشار قرار می‌دهد و این باعث می‌شود تا در معرض خطر ابتلا به عفونتها قرار داشته باشند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ به نظر می‌رسد که این واکسن در بیمارانی که به دلیل این شرایط تحت درمان هستند موثر و کارآمد باشد.هیرش گفت: این تحقیقات چیزی در رابطه با این واکسن در بیمارانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف به دلیل سایر عوامل هستند مطرح نکرد. وی هشدار داد که این واکسن خطرات خود را دارد و هیچ اطلاعات طولانی مدت در مورد تاثیر آن در این بیماران در دسترس نیست.

از آنجا که واکسن شینگلز یک واکسن زنده است، اداره غذا و داروی آمریکا و سایر سازمانها بر این اعتقاد هستند که این واکسن را نباید در بیمارانی که از داروهای تضعیف کننده ایمنی از جمله عناصر بیولوژیکی و برخی از عناصر غیربیولوژیکی مصرف می کنند مورد استفاده قرار داد.محققان افزودند: خطر ابتلا به شینگلز در بیماران مبتلا به روماتیسم و بیماریهای immune-mediated مثل آرتریت روماتیسمی و بیماری کرون 1.5 تا 2 برابر افزایش دارد. این افزایش هم به دلیل فرآیند بیماری و هم به دلیل داروهای مورد استفاده است.

بیماریهای immune-mediated disease که بر اثر حمله سیستم ایمنی به التهابهای غیر قابل کنترل به وجود می‌آیند از جمله بیماریهای هستند که در کشورهای صنعتی و پیشرفته اپیدمیک شده‌اند.استفاده از مواد ضد عفونی کننده و ضد انگل در این کشورها به میزان زیاد باعث کاهش انگلهای پارازیتی در جمعیت این کشورها شده است. ازجمله بیماریهای immune-mediated disease می‌توان به بیماری دیابت نوع ١، بیماریهای التهابی دستگاه گوارش (inflammatory bowel disease)، بیماری ام-اس (multiple sclerosis)، آسم (Asthma)، انسفالیت (encephalitis) اشاره کرد.

گروه تحت سرپرستی جی ژانگ عضو دانشگاه آلاباما در بیرمنگام برای این تحقیقات اطلاعات بیش از ۴۶ هزاربیمار را که مبتلا به یکی از بیماریهای روماتیسم یا immune-mediated بودند را جمع آوری کردند.آنها به طور خاص به مواردی از شینگلز که ماههای بعد از واکسینه شدن اتفاق افتاده بودند توجه داشتند.محققان به این نتیجه رسیدند: از بین بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰بیماری که واکسن شینگلز را دریافت کرده بودند هیچ موردی از شینگلز در 42 روز بعد از واکسیناسیون دیده نشد، حتی در بین بیش از 600 نفری که از فاکتور بیولوژیکی نکروز ضد تومور برای درمان بیماریشان استفاده می کردند.آنها گفتند تنها یک مورد ابتلا به شینگلز در این مدت زمان دیده شد.

محققان گزارش دادند: بیش از 42 روز بعد از واکسیناسیون 138 بیمار به شینگلز دچار شدند. در هر حال محققان بعد از دو سال پیگیری به این نتیجه رسیدند که این واکسن خطر ابتلا به شینگلز را در این بیماران کاهش می‌دهد.این نتیجه‌گیری بر پایه اطلاعاتی در مورد نوع بیماری دستگاه ایمنی، شیوه درمان، استفاده از داروهای آرتریت و استروئید حاصل شد.گروه ژانگ این طور نتیجه گیری کردند که علی رغم اینکه واقف هستیم بیمارانimmune-mediated با خطر افزون ابتلا به شینگلز رو به رو هستند اما این تحقیقات و بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که تنها درصد کمی از این بیماران این واکسن را دریافت کردند که تا حدودی به دلیل نگرانی از ایمنی بوده است.

اطلاعات ما، توصیه‌های اخیر در مورد اینکه استفاده از واکسن شینگلز در بیماران دریافت کننده داروهای بیولوژیک منع شده است را زیر سوال می برد و نیاز به آزمایش تصادفی کنترل شده برای بررسی ایمنی و تاثیر واکسن شینگلز در بین بیماران دریافت کننده داروهای بیولوژیک را پیشنهاد می‌کند.دکتر دوریس دی، متخصص امراض پوستی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت: واکسن شینگلز می‌تواند بسیار دردآور و ترسناک باشد.وی گفت: اخیراً این واکسن برای افراد 60 ساله به بالا پیشنهاد شده است. شینگلز در بیماران مسن شدیدتر و دردناک تر است.وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم که مردم بدون توجه به حالت بیماری یا وضعیت سلامتشان از این واکسن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha