یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 52098

با باید‌ها و نبایدهای زندگی زناشویی آشنا شوید تا رابطه‌ای بهتر، قوی تر، هوشمندانه و عاشقانه تری داشته باشید. این بایدها و نبایدها اصول رابطه شما و همسرتان را تشکیل می‌دهند و شاید لازم باشد هر لحظه آنها را با خودتان تکرار کنید تا بتوانید به آنها پایبند شوید.

باید‌ها و نبایدهای زندگی مشترك
سلامت نیوز : با باید‌ها و نبایدهای زندگی زناشویی آشنا شوید تا رابطه‌ای بهتر، قوی تر، هوشمندانه و عاشقانه تری داشته باشید.به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ این بایدها و نبایدها اصول رابطه شما و همسرتان را تشکیل می‌دهند و شاید لازم باشد هر لحظه آنها را با خودتان تکرار کنید تا بتوانید به آنها پایبند شوید.

بپرسید و نترسید

اگر رفتار و نوع فکر همسرتان را نمی‌پسندید و یا علتش را متوجه نمی‌شوید از او بپرسید که چرا به آن شیوه خاص فکر یا رفتار می‌کند. گفتگو بهترین راهی است که شما را از فرضیات و خیالات واهی رها می‌کند.

صبوری را بیاموزید

صبر یک ویژگی اخلاقی است. زندگی اجتماعی هرروز مارا عصبی‌تر و پرخاشگر می‌کند و ما عادت کرده‌ایم که این احساسات نابهنجار را در روابط ویژه و خاصی که با دیگران داریم نیز وارد کنیم. ازدواج، صبوری و تحمل می‌خواهد. در همه روابطی که با همسرتان برقرار می‌کنید طبق این قاعده اخلاقی رفتار کنید. حتی اگر کم تحمل و بی صبر هستید سعی کنید خودتان را تغییر بدهید و با آرامش و حوصله بیشتری در روابط زناشویی تان پیش بروید.

عاشقی کنید

فقط به همسرتان نگویید «دوستت دارم» بلکه هر روز احساسات واقعی تان را با رفتارتان نشان بدهید. به آغوش بگیرید، ببوسید، لبخند بزنید، صحبت کنید و احترام بگذارید. حتی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی متناسب رفتار کنید و از ابراز عشق نترسید.

صادق باشید

تنها در صورتی می‌توانید راستگویی و صداقتتان را نشان بدهید که صادقانه رفتار کنید. دورویی و دوگانگی را کنار بگذارید و مطمئن باشید که همیشه روی خوش زندگی زناشویی را خواهید دید و هر روز خوشبخت‌تر خواهید شد.

اعتماد کنید

اگر به همسرتان اعتماد نکنید نمی‌توانید او را دوست داشته باشید. و اگر یک زندگی عاشقانه می‌خواهید باید قدم اول را بردارید و به همسرتان اعتماد کنید.

تحسین کنید

ستایش گر خوبی‌های همسرتان باشید و با اینکار به او عزت نفس بدهید. چه در خلوت دونفره، چه در حضور فرزندان و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از ویژگی‌های مثبت اخلاقی همسرتان، استعدادها و توانایی‌هایش و محبتی که نسبت به شما دارد تعریف و تمجید کنید. این کار نشانه قدردانی و احترام شماست.

یک روز معمولی را خاطره انگیز کنید

از روزهای زندگی مشترکتان خاطرات به یادماندنی بسازید. هر روزی از زندگی شما و همسرتان می‌تواند یک روز خاص و ویژه باشد. منتظر پیشامدها نباشید. خودتان روزهای متفاوت را خلق کنید!

5 باید مهم!

- لحظات به یادماندنی داشته باشید.

- شنونده باشید بدون اینکه همسرتان را نقد کنید.

- از همسرتان بخواهید تا برای بهبود رابطه تلاش کند.

- پایبند به اصولی باشید که توقع دارید همسرتان آنها را رعایت کند.

- خوشرو باشید.

دوپهلو حرف نزنید

طوری با همسرتان حرف نزنید که او مجبور شود دو برداشت متفاوت از حرفهایتان داشته باشد. اگر می‌خواهید صداقتتان را به او نشان بدهید باید هر نوع طعنه و کنایه و حرف‌هایی که با هدف خاصی مثل تحقیر زده می‌شوند را کنار بگذارید.

هر روز زندگی زناشویی را جدی بگیرید

به رابطه عاطفی با همسرتان عادت نکنید. هر روز از هم سپاسگزاری کنید. برای غذایی که پخته است، کاری که انجام داده است، توجهی که به شما داشته است و برای جزیی مسائل از همسرتان تشکر کنید و اگر اشتباهی کرده‌اید بدون نگرانی، حتی برای چندمین بار از همسرتان عذرخواهی کنید.

تفاهم

ازدواج یک تفاهم است. هرگز روی توافقات و تفاهمات کلی روز اول ازدواجتان نایستید. به دنبال اشتراکات و توافقات بیشتری باشید و سعی کنید هر روز بیشتر به همسرتان نزدیک شوید. ‏

لبخند بزنید

یکی از راههایی که می‌توانید ارزش و جایگاه همسرتان را به او نشان بدهید لبخند زدن است. همین که با خوشرویی و لبخند در کنار همسرتان باشید به او این اعتماد به نفس را می‌دهید که از زندگی در کنارش خوشحال و راضی هستید.

5 نباید مهم

ـ مشکلات و مسائلی که توانسته‌اید حل و رفع کنید را یادآوری نکنید.

ـ احساساتتان را حتی اگر خشم باشد از همسرتان پنهان نکنید.

ـ برای نقد رفتار همسرتان به او حمله نکنید.

ـ دروغ نگویید.

ـ خاطرات تلخ را یادآوری نکنید.

رابطه را ناگسستنی کنید

عادت‌هایی که می‌تواند رابطه شما و همسرتان را خراب کند کنار بگذارید:

ـ همسرتان را به اسارت نگیرید.

ـ او را منتظر نگذارید و حضورش را در زندگی تان به حاشیه نکشانید. او از پدرومادر، دوستان و کارتان مهم‌تر است.

ـ بی حوصلگی را کنار بگذارید. حرف‌هایش را جدی بگیرید و به شنیدن چندباره نظرات و افکار و خاطراتش عادت نکنید. هربار از نو گوش شنوا باشید.

ـ او را شریک زندگی بدانید. مشکلاتتان را در محل کار، درخانواده و یا با دوستانتان را به همسرتان بازگوکنید. برای خودتان زندگی نکنید.

ـ با همسرتان وقت بگذرانید. به علاقه مندی‌های همسرتان اهمیت بدهید و با این فکر که او با شما سرگرم نمی‌شود، از او فاصله نگیرید.

از ضعف‌هایتان خجالت نکشید

اگر ضعفی در بخشی از رابطه زناشویی تان دارید نباید آن را پنهان کنید. هر نوع مشکل در بیان و ابراز احساسات در رابطه جنسی و ترس‌های شخصی تان را با همسرتان مطرح کنید. او می‌تواند بهترین شنونده و دوستتان باشد و به شما کمک کند تا مشکلاتتان را حل کنید.

ازدواج و دوستی

همسرتان می‌تواند بهترین دوست شما باشد. او در همه زندگی شما حضور دارد و می‌تواند همه مسائلی که با آن درگیر هستید را درک کند. اگر تا امروز دنبال یک دوست خاص به جز همسرتان می‌گشتید باید رویکردتان را عوض کنید تا ببینید بهترین دوستتان درکنار شماست.

هدیه فوق‌العاده

زن و شوهرهای جوان توجه ویِژه‌ای به هدیه روز تولد یا سالگردها و مناسبت‌های خاص دارند. یادتان باشد که آنچه مهم است، پیام و احساساتی است که پشت هدیه شما پنهان است یک هدیه خوب باید همراه با

ـ ابراز عشق و علاقه به همسرتان باشد.

ـ بیان احساسات و هیجانات قلبی تان باشد.

ـ بدون چشمداشت و انتظارات فراتر از توان همسرتان باشد.

ـ متفاوت با هدیه‌هایی باشد که به دیگران می‌دهید.

ـ با فکر و درایت انتخاب شده باشد.

یادتان باشد برای آماده کردن یک هدیه ویِژه باید زمان و انرژی بگذارید.

‏ هدایای فراموش نشدنی

صرف نظر از هدایای مصرفی که امروز می‌خرید و فردا از یاد می‌‌روند باید به فکر هدایایی ارزشمند و ماندگار باشید. شاید یک تکه طلا به نظرتان یک هدیه فراموش نشدنی و ماندگار باشد اما شما نیاز به یک هدیه اثرگذارتر دارید. به همسرتان هدیه‌ای بدهید که پیام قلبی شما را به او برساندتا همسرتان هرگز آن را فراموش نکند.

ـ یک نامه عذرخواهی بخاطر اشتباهی که کرده‌اید و همسرتان را رنجانده اید، بنویسید و به او نشان بدهید که واقعا پشیمان شده اید.

ـ اگر ذوق هنری داشته باشید یک قطعه شعر می‌تواند هدیه ماندگاری برای همسرتان باشد.

ـ چاپ یک عکس دونفره از یکی از بهترین روزی که باهم داشته اید.

ـ بخشیدن هدیه‌ای که همسرتان از بچگی دوست داشته و کسی به آن توجه نکرده است.

ـ تمام یک روز را با همسرتان بگذرانید و به نیازهایش توجه کنید.

این پیشنهادات بخش کوچکی ازچیزهایی است که می‌توانید آن را به عنوان هدایای ویژه به همسرتان ببخشید. می‌توانید به این فهرست گزینه‌های بیشتری اضافه کنید.

این نباید‌ها را جدی بگیرید

بسیاری از مسایل و مشکلاتی که باعث طلاق و یا جدایی عاطفی زن وشوهرها می‌شوند از روی عمد و باهدف برهم زدن رابطه نیستند. بیشتر زن وشوهرها نسبت به نوع رفتار و تاثیری که بر رابطه شان می‌گذارد بی توجه هستند. به این نبایدها توجه کنید تا رابطه را خراب نکنید:

ـ نباید راه‌های خیانت را باز بگذارید. این آتشی است که باید در نطفه خاموشش کنید. خیانت رابطه شما و همسرتان را عمیقا تخریب می‌کند. او نه تنها اعتمادش را نسبت به شما از دست خواهد داد بلکه نسبت به دیگران‏ نیز بدبین می‌شود.

ـ نباید خشونت کلامی داشته باشید. هرنوع تحقیر و تمسخر و انتقاد به توانایی‌های همسرتان جز خشونت‌های کلامی است. شاید شما به همسرتان فحش ندهید اما همین که او را تحقیر می‌کنید خشونت می‌کنید. اگر مدام به همسرتان انتقاد می‌کنید در حالیکه خودتان را بی نقص می‌دانید باید منتظر روزی باشید که همسرتان در مقابل شما بایستد و به رفتارتان واکنشی جدی نشان بدهد.

ـ نباید مسائل جنسی را نادیده بگیرید. هر نوع انتظار و درخواست نامعقول، هر رفتار خودخواهانه، بی توجهی به همسر و یا سردی در رابطه می‌تواند رابطه زناشویی شما را ویران کند.

ـ زیاد کار نکنید اما کم کاری نکنید. کار نباید همه زندگی شما باشد اما باید برای حفظ رابطه و اداره زندگی به اندازه کافی کار کنید. بیش از اندازه کار کردن و یا کم کاری هر دو به یک اندازه می‌توانند رابطه شما و همسرتان را تخریب کنند.

خشمتان را پنهان نکنید

وقتی دلخوری یا ناراحتی ای پیش می‌آید لزومی ندارد آن را پنهان کنید. شما باید به همسرتان نشان بدهید که رفتارش شما را ناراحت کرده است و عصبانی هستید. تا زمانی که خشم یا عصبانیتتان را نشان ندهید نمی‌توانید امیدی برای حل سوتفاهمات و عذرخواهی داشته باشید. با این حال شما باید مرز باریکی که بین ابراز خشم و خشونت کردن وجود دارد را جدی بگیرید و حواستان باشد که خشونت با خشمگین بودن فرق دارد!

نقشتان را بپذیرید

زوج‌های موفق نقش و وظایفشان را می‌شناسند و در آن چون و چرا نمی‌کنند. اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید وظیفه‌ای را بپذیرید آن را با همسرتان مطرح کنید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که با اجبار کاری را برای همسر و خانواده تان انجام بدهید بدون اینکه علاقه‌ای به انجام آن داشته باشید. پس کاری را که دوست ندارید انجام ندهید مگر اینکه بپذیرید بخشی از وظایف زناشویی شماست وانجام آن به بهبود رابطه کمک می‌کند.

ارزش یکدیگر را درک کنید

این یک ویژگی انسانی است که تا وقتی چیزی از دست نرود، ارزش و جایگاهش را در زندگی احساس نمی‌کنیم. جایگاه همسرتان را در زندگی تان درک کنید پیش از آنکه جای خالی اش را به دلایلی مثل جدایی در زندگی تان احساس کنید. هر روز بیندیشید که اگر همسرتان نبود چه می‌کردید و حالا که هست چه چیزهای خوبی در اختیار دارید. نباید زندگی در کنار همسرتان را یک عادت اجتناب ناپذیر تلقی کنید.

بازی روانی ممنوع!

وقتی یک بحث یا یک مشکل پیش می‌آید به دنبال برنده و بازنده نباشید. همین که این بازی را شروع کنید، همسرتان را در مقابل خودتان قرار خواهید داد و به جای حل مسئله هر کدام از شما به پیروزی‌های بیشتر فکر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha