معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام خبر آغاز به كار رسمی سامانه سراسری توزیع داروهای خاص و یارانه‌ای ظرف سه تا چهار ماه آینده در كشور، عنوان كرد: این سامانه جلوی نشت داروهای یارانه‌ای به بازار آزاد داخلی و خارجی را خواهد گرفت.

سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام خبر آغاز به كار رسمی سامانه سراسری توزیع داروهای خاص و یارانه‌ای ظرف سه تا چهار ماه آینده در كشور، عنوان كرد: این سامانه جلوی نشت داروهای یارانه‌ای به بازار آزاد داخلی و خارجی را خواهد گرفت.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، ادامه داد: در حال حاضر هر بیماری كه پزشك برای او دارو تجویز می‌كند، می‌تواند با مراجعه به داروخانه اقدام به دریافت آن نماید.وی افزود: اشكالی كه ممكن است در این میان رخ دهد این است كه هر مراجعه‌‌كننده‌ای خواه بیمار باشد یا نباشد، می‌تواند با در دست داشتن نسخه اقدام به خریداری دارو نماید. گزارش‌های بسیاری داریم مبنی بر اینكه همیشه عده‌ای در نزدیكی داروخانه‌های توزیع‌كننده یا بیمارستان‌ها ایستاده و اقدام به خریداری و یا فروش این داروها به صورت آزاد می‌كنند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه ناصرخسرو از جمله مبادی غیر رسمی فروش داروهای یارانه‌ای، خاص و بدون مجوز است، عنوان كرد: این سامانه در سراسر كشور به صورت آنلاین مستقر خواهد شد و هر بیماری كه به یك داروخانه مراجعه داشته باشد با مشخصات كامل در سامانه ثبت و برای سایر داروخانه‌ها ارسال می شود. در این صورت تمامی داروخانه‌ها هم زمان از خریداری آن دارو مطلع شده و اگر بیمار قبل از تمام شدن دارو مراجعه مجدد داشته باشد و بخواهد مازاد بر نیازش دارو تهیه كند، داروخانه می تواند از تحویل دارو خودداری كند.

شانه‌ساز با بیان اینكه این سامانه از سال گذشته به صورت آزمایشی در سه استان كرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان كه عمده مشكلات در آن نواحی بود به صورت پایلوت اجرا شده است، گفت: در حال حاضر طریقه به كارگیری این سامانه به همه دانشگاه‌های علوم پزشكی آموزش داده شده و تا سه ماه آینده پوشش صد درصدی پیدا می‌كند.به گفته وی، بكارگیری این سامانه تا حدود زیادی از نشت دارو جلوگیری خواهد كرد.معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه میزان خروج داروهای یارانه‌ای به خارج از كشور بسیار بالاست، عنوان كرد: از این میان می‌توان به داروهای یارانه‌ای بیماران دیابتی نظیر انسولین اشاره كرد.

شانه‌ساز ادامه داد: انسولین را چند برابر سال‌های گذشته تولید می‌كنیم، اما چون یارانه‌ به آن تعلق می گیرد و تهیه آن سخت نیست، هر بیماری كه به آن نیاز داشته باشد می‌تواند با در دست داشتن نسخه به داروخانه مراجعه و دارویش را دریافت كند. متاسفانه گزارش‌های زیادی داریم كه نشان می‌دهد این داروها چه به صورت مسافرتی و چه به صورت سازماندهی شده از كشور خارج می‌شوند.معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه داروهای وارداتی كه یارانه به آنها تعلق می‌گیرد نیز به خارج از كشور قاچاق می‌شوند، اظهار كرد: یك علت این امر آن است كه بسیاری از داروهای وارداتی را در داخل تولید می‌كنیم و كمپانی تولیدكننده مجبور است این داروها را به قیمت ارزان‌تری ارائه كند، به همین خاطر تفاوت قیمتی میان داروهای خارجی در بازار ایران با بازارهای جهانی به وجود می‌‌آید كه باعث می‌شود دارو به طرق مختلف توسط سودجویان تحصیل و به خارج از كشور قاچاق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha