یك فوق تخصص گوارش گفت: آندوسكوپی برای بیماران بالای 45 سال كه دچار سوءهاضمه هستند لازم است تجویز شود تا از احتمال ابتلای آنان به سرطان مری پیشگیری شود.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ یك فوق تخصص گوارش گفت: آندوسكوپی برای بیماران بالای 45 سال كه دچار سوءهاضمه هستند لازم است تجویز شود تا از احتمال ابتلای آنان به سرطان مری پیشگیری شود.

دكتر حسین خدمت در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اگر مبتلایان به سوءهاضمه كه بیش از 45 سال سن دارند، كوتاه مدت دچار علایم این بیماری شده باشند و حتی مبتلا به عارضه‌هایی مانند علایم ریوی نشده باشند لازم است قبل از شروع درمان آندوسكوپی شوند چون سرطان‌های مری به عنوان یكی از سرطان‌های شایع در ایران در بالای 45 سال شیوع بیشتری دارد.وی درباره علایم سرطان مری گفت: نفخ، سنگینی معده، ورم، سوزش و درد مختصر علایم این بیماری هستند بنابراین به منظور اطمینان از مبتلا نبودن بیمار به این بیماری و درمان سرطان مری در مرحله اولیه ابتلا به آن، آندوسكوپی تجویز می‌شود.

این فوق تخصص گوارش در ادامه اظهاركرد: سوءهاضمه شایع‌ترین بیماری گوارشی است. اگر سن بیمار زیر 45 سال باشد در مرحله اول لازم نیست آندوسكوپی كند بلكه بر اساس علایم بیمار برای او طی دو تا چهار هفته دارو تجویز می‌شود.دكتر خدمت افزود: اگر طی دو تا چهار هفته علایم بیماری به طور كامل از بین برود، اقدام خاص دیگری برای بیمار انجام نمی‌شود اما اگر علایم حتی كمتر از دفعه اول مراجعه باشد لازم است آندوسكوپی برای بیمار تجویز شود.وی تاكید كرد: با انجام آندوسكوپی میزان داروی مصرفی بیمار مشخص می‌شود، اگر فرد به درجه 3 یا 4 ورم مری مبتلا باشد،ممكن است نیاز داشته باشد كه 3 تا 4 سال دارو مصرف كند.

وی در ادامه گفت: اگر فردی مبتلا به ورم معده یا زخم اثنی‌عشر بدون عارضه باشد طی چند هفته دوره‌ درمانی او تمام می‌شود و به مصرف دارو به مدت طولانی نیاز پیدا نمی‌كند اما برخی از بیماری‌های معده و مری است كه بیمار باید در تمام طول عمر خود دارو مصرف كند.این فوق تخصص گوارش با بیان اینكه مصرف امپرازول بدون انجام آندوسكوپی را فقط در موارد خاص می‌توان تجویز كرد،اظهار كرد: اگر فرد مبتلا به ریفلاكس دچارعوارضی مانند علایم ریوی نباشد و پاسخ مناسبی به درمان ‌بدهد، می‌توان بدون انجام آندوسكوپی برای او داروهایی مانند امپرازول را تجویز كرد.

این فوق تخصص گوارش افزود: بیمار 2 تا 4 هفته می‌تواند خودسرانه این دارو را مصرف كند و در صورت تجویز پزشك می‌تواند امپرازول را به مدت طولانی‌تری استفاده كند.وی تصریح كرد: اگر بیمارزیر 45 سال همراه با ریفلاكس دچار عوارضی مانند علایم ریوی باشد، لازم است پس از آندوسكوپی برای او دارو تجویز شود.دكتر خدمت در پایان اظهاركرد: 1 تا 5 درصد افراد جامعه دچار ریفلاكس پیشرفته یا «مری بارت» هستند. آنان باید در تمام طول عمر داروی امپرازول یا تركیب‌های مشابه آن را مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha