یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 52121
سلامت نیوز: مواد غذایی که بیشتر از همه باعث ایجاد حساسیت ویا همان الرژی میشوند شامل:ماهی "شیر گاو" گندم"بادام زمینی "تخم مرغ" سویا"ومیگوو بسیاری از مغزها می باشند.قبلا فکر میکردند اگر یک خانم باردار از مصرف این مواد پرهیز کند جنین نیز از ابتلا به حساسیت به این مواد غذایی مصون میماند ولی امروزه ثابت شده است که پرهیز از این مواد بسیار مقوی غذایی نه تنها مانع الرژی در نوزاد نمی شود بلکه بعلت عدم آشنایی بدن نوزاد به این مواد حساسیت در نوزاد افزایش نیز خواهد داشت.

بنابراین بهتراست یک خانم باردار همه جور مواد غذایی را مصرف کند.اگر یک خانم باردار خودش به یک غذای خاص حساسیت نداشته باشد پرهیز غذایی لازم نیست و اصولا بهتراست تمام مواد غذایی به جنین در داخل شکم برسد. مثلا ماهی سرشار از امگا3 است که به رشد مغز نوزاد کمک میکند و یا فولات موجود در بادام زمینی جهت پیشگیری از ناهنجاریهای مادرزادی کمک کننده است.

در دوران شیردهی اگر نوراد ار شیر مادر تغذیه شود بسیاری از مواد ضد الرژی از شیر مادر وارد بدن نوزاد میشود و بنابراین خود تغذیه با شیر مادر کمک بزرگی با درمان  حساسیتهای غذایی نوزادان است وچنانچه مادر دریافت که مواد غذایی که مصرف میکند باعث حساسیت در نوزاد میشود میتواند از مصرف آن خودداری کند. بااین همه هنوز ثابت نشده است که آیا مصرف و یا عدم مصرف مواد غذایی که بعنوان موادغذایی حساسیت زا می شناسیم در از بین بردن حساسیت غذایی نوزاد تاثیردارد یاخیر.

آکادمی پزشکان اطفال امریکا بر این عقیده است که بهتراست از چهار تا شش ماهگی نوزاد را با غذاهای حساسیت زا تغذیه کرد. اما مراقب هرگونه علایم حساسیت باید باشید مثلا خارش چشم و دهان علایم حساسیت روی پوست بصورت قرمزی وعلایم بیحالی مشکلات تنفسی با این کار یعنی همزمان که کودک از شیرمادر تغذیه میکند از غذاهای الرژن استفاده کند باعث میشود در برابر الرژی به مواد غذایی مصونیت بوجود اید.نتایج تحقیقات نشان داده است شانس ابتلای نوزادانی کادر دوران اولیه زندگی خود از مواد غذایی الرژیک استفاده نکرده اند ده برابر بیشتراز نوزادانی است که در اوایل زندگی خود از این مواد استفاده کرده اند.
 
منبع: وب سایت دکتر فریبا رضایی [ متخصص زنان و زایمان ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha