مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: تا سه ماه آینده دومین بنیاد پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی در تهران افتتاح خواهد شد، این مرکز به صورت رایگان به مراجعه کنندگان خدمات می‌دهد.

سلامت نیوز : ولی‌الله نصر در نخستین نشست خبری خود با اشاره به فعالیت‌های سازمان بهزیستی اظهار داشت: بهزیستی 53 نوع فعالیت و 150 زیر فعالیت به جامعه هدف خود ارائه می‌کند. که هر نوع از این فعالیت‌ها در جای خودش مهم محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای فعالیت‌های سازمان بهزیستی سربازگرداندن فرد به شرایط اولیه زندگی است. ضمن اینکه توانمند‌سازی سرلوحه همه خدمات سازمان بهزیستی قرار دارد.نصر خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی استان تهران در حوزه توانبخشی و پیشگیری و مشارکت خدماتی را ارائه کرده است و سعی دارد از ظرفیت‌های موجود برای حضور معلولان استفاده کند.مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 83 به تصویب مجلس رسید گام خوبی برای حمایت از معلولان بود. اما این قانون در اجرا با مشکلاتی روبرو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی به موضوع مناسب‌سازی معابر و اماکن اشاره کرد و گفت: در ماده 2 این قانون دستگاه‌ها مکلف هستند هر سه سال 30 درصد از اماکن و ساختمان‌های خود را به گونه‌ای مناسب‌سازی کنند که جامعه هدف بهزیستی(معلولان) امکان استفاده آن را داشته باشند.نصر اضافه کرد: اگر براساس قوانین و مقررات قانون جامع حمایت از معلولان عمل می‌شد باید از سال 83 تا 92 ، 90 درصد از اماکن مناسب‌سازی شوند که در حال حاضر در سال 91 هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: سال‌های زیاد دغدغه سازمان بهزیستی بحث مبلمان شهری، مدیریت شهری و ناوگان شهری بوده است. که بعضا برخی از دستگاه‌ها به صورت جزئی اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر در بحث مناسب‌سازی معابر فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند اما تا به آن مرز ایده‌آل برسیم فاصله داریم ضمن اینکه در حال حاضر بحث مناسب‌سازی به طور کلی در کشور سرعت گرفته است اما کافی نیست.

نصر به مشکلات معلولان در دانشگاه‌ها و اماکن مذهبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکثر این فضاها برای ورود معلولان مناسب‌سازی نشده است و این امر باعث ممانعت حضور این افراد می‌شود.مدیرکل بهزیستی استان تهران بیان داشت: انتظار داریم با توجه به سیاست‌های بهزیستی تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایفشان را براساس قوانین و مقررات انجام دهند. به طوری که شهرداری به ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی را برای حضور معلولان رعایت نمی‌کند پایان کار ندهد.نصر در ادامه نشست خبری خود با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی استان تهران در حوزه توانبخشی اضافه کرد: در حال حاضر ویزیت در منزل با حضور تیم‌های تخصصی فعال شده است ضمن اینکه طرح CPR (طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه) به منازل کشیده شده است که بنا داریم این طرح‌ را گسترش دهیم.مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: در تاریخ 10 تیر 91 جلسه‌ایی با حضور نمایندگان بهزیستی و استانداری برگزار شد که اصلاحیه‌ایی در خصوص ریاست ستاد مناسب‌سازی کشور تشکیل شد.

وی بیان داشت: در بخش معاونت امور اجتماعی بهزیستی استاندار تهران نیز بحث مداخله‌‌های بحران و اورژانس اجتماعی مدنظر است که خوشبختانه اورژانس اجتماعی در سال گذشته و در چند ماه گذشته از سال 91 فعالیت خوبی را انجام داده است.نصر با تاکید بر اینکه از ابتدای تیر مشکل قرارداد شاغلین و اورژانس اجتماعی مرتفع شده است گفت: در حال حاضر نیز لایحه اورژانس اجتماعی در کمیسیون مربوطه در حال حاضر بررسی قرار دارد که با تصویب آئین‌نامه‌های جدید برخی از مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد.مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر اینکه هر گونه افزایش و تغییر در نرخ شهریه‌های مهد‌های کودک در یک کمیته سه نفره تدوین می‌شود گفت: نماینده این افراد به عنوان بازرگانی از استان تهران، نماینده سازمان مصرف کننده و همچنین نماینده‌ایی از سازمان بهزیستی در این کمیته حضور دارند که نرخ شهریه‌های مهدهای کودک را تعیین می‌کند.نصر اضافه کرد: در چند ماه گذشته‌ جلسه‌ایی بین اعضای کمیته تشکیل شده است و به زودی نرخ پیشنهادی سازمان بهزیستی استان تهران برای مهدهای کودک به سازمان بهزیستی به کشور و معاونت امور اجتماعی آن ارسال خواهد شد.

وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده محتوای آموزشی مهدهای کودک تدوین و به زودی به مهدها ابلاغ خواهد شد. که این کار به زودی از طریق بهزیستی کشور انجام خواهد گرفت و تمامی مهدهای کودک از اول مهر فعالیت خود را براساس محتوای آموزشی ابلاغ شده انجام خواهند داد.مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه در خصوص معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی تهران اضافه کرد: در حال حاضر 61 کمپ به ترک اعتیاد در استان تهران موافقت اصولی دارند و مشغول فعالیت هستند و این در حالی است که 56 کمپ نیز موافقت اصولی جدید گرفته‌اند اما هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه آینده ابتدای سال جاری بخشی از آنها فعالیت خود را آغاز کنند.

نصر در خصوص کمپ‌های غیرمجاز و زیرزمینی خاطر نشان کرد: ما به هیچ عنوان متولی این کمپ‌ها نیستیم و تنها براساس آئین‌نامه‌ها و ضوابط قادر به صدور مجوز و موافقت اصولی کمپ‌ها هستیم ولی با توجه به شرایط موجود کمپ‌های غیرمجاز را شناسایی می‌کنیم.مدیرکل بهزیستی استان تهران تاکید کرد: براساس آمار بیش از 5 برابر ظرفیت کمپ‌های اصولی و مجاز، کمپ‌های غیرمجاز در سطح استان تهران فعال هستند که امیدواریم با توجه به اینکه بهزیستی استان تهران شرایط صدور پروانه و مجوز در زمینه کمپ‌ها را آسان نموده است، افراد متقاضی و صاحب کمپ‌ها با مراجعه به بهزیستی پروانه صدور و مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.

نصر خاطر نشان کرد: در صورتی که تمامی مدارک و افراد متقاضیان کمپ موجود باشد ظرف یک ماه موافقت اصولی آنها صادر خواهد شد.وی در ادامه در خصوص مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف خاطر نشان کرد: بخشی از مشارکت‌ها به صورت نقدی و یا غیرنقدی است ضمن اینکه برخی از افراد نیز به صورت داوطلبانه در سازمان بهزیستی خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند.

 مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های دولت و واگذاری مراکز قابل واگذاری که غیرحاکمیتی هستند بهزیستی استان تهران آماده واگذاری مراکز نگهداری به بخش خصوصی است.نصر خاطر نشان کرد: متأسفانه بحث 3 درصد اشتغال معلولان در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نادیده گرفته است به طوری که در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی نکرد و ما نیز نتوانستیم اقدامی در این خصوص انجام بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha