کارشناسان گفتند که هر ساله بیش از 4.7 میلیون نفر در آمریکا دچار گازگرفتگی توسط سگ ها می شوند که بیش از نیمی از آنها کودکان 14 ساله می باشند.

سلامت نیوز :مراکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا اعلام کرد که بالاترین میزان جراحتهای مربوط به گازگرفتگی سگ ها در این کشور در میان کودکان 5 تا 9 ساله می باشد.

سگ‌ها عامل تقریباً 80 درصد زخم‌هاى ناشى از گازگرفتگى هستند و 20-15 درصد این زخم‌ها دچار عفونت مى‌شوند. عفونت به‌طور تیپیک 8 تا 24 ساعت پس از گازگرفتگى با درد، سلولیت، و ترشح چرکى و گاهى بدبو تظاهر مى‌یابد.تب، لنفادنوپاتی، و لنفانژیک ممکن است ایجاد شود. اگر دندان سگ سینوویوم یا استخوان را سوراخ کند، ممکن است آرتریت سپتیک یا استئومیلیت ایجاد شود. عفونت معمولاً لوکالیزه است ولى مى‌تواند گسترش سیستمیک (به‌معنى باکتریمی، آندوکاردیت، آبسه مغز) نیز ایجاد شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ انتشار با احتمال بیشتر در بیماران داراى درناژ ضعیف لنفاتیک در ناحیه مبتلا یا دچار ضعف سیستمیک سیستم ایمنى ایجاد مى‌شود.

میکروبیولوژى عفونت زخم گازگرفتگى سگ معمولاً مخلوط است و شاملاستافیلوکوک‌ها، استرپتوکوک‌هاى α-همولیتیک، پاستورلا مولتوسیدا، ایکنلا کورودنس، و کاپنوسیتوفاگاکانیمورسوس (قبلاً DF-2 نامیده مى‌شد) مى‌باشد. بى‌هوازى‌ها نیز (گونه‌هاى اکتینومایسز، فوزوباکتریوم، پرووتلا، و گونه‌هاى پورفیروموناس) اغلب وجود دارند.عفونت ناشى از C کانیمورسوس مى‌تواند فولمینانت باشد و به‌ صورت سندرم سپسیس، DIC و نارسائى کلیوی، به‌خصوص در بیمارانى که تحت اسپلنکتومى قرار گرفته‌اند، دچار دیسفونکسیون هیپاتیک هستند، یا به‌هر دلیل دیگر دچار نقص سیستم ایمنى هستند، بروز نماید.این ارگانیسم نازک میله‌اى شکل گرم منفى و مشکل‌پسند گاهى در اسمیر خون محیطى بیماران سپتیک، با رنگ‌آمیزى رایت در داخل PMNها دیده مى‌شود. علاوه بر عفونت‌هاى باکتریال، گاز سگ مى‌تواند هارى را منتقل کند و ممکن است منجر به مسمومیت کزاز گردد.

آکادمی اطفال آمریکا به منظور محافظت از کودکان به صاحبان سگ و همچنین والدین راهکارهایی را ارائه داده است.کارشناسان در این باره گفتند: شما هرگز نمی توانید صد درصد مطمئن باشید که یک سگ چه رفتاری را انجام می دهد.برای کاهش از ایجاد گاز گرفتگی از جمله راهکارهایی که توسط کارشناسان ارائه می شود این است که از بازیهای تهاجمی مانند کشتی که می تواند تقویت کننده رفتار بد باشد، بپرهیزید.سگهای خود را در برابر هاری و بیماری های دیگر واکسیناسیون کنید و هرگز کودک خود را با یک سگ تنها نگذارید و کودکانی که توسط سگ گاز گرفته شده اند، باید زخم آنها را با آب و صابون تمیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha