در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی‌بر استریل نبودن برخی تجهیزات پزشکی و امکان انتقال برخی از بیماری‌ها از این طریق به بیماران شنیده شده است. به گفته کارشناسان استریل کردن، الزامی خاص در بیمارستان‌ها به شمار می‌رود که حتی برای آن، کمیته‌های ویژه نیز تشکیل شده است.

تجهیزات پزشکی استریل می‌شوند یا نمی‌شوند؟
سلامت نیوز : گرچه طی هفته‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت بارها استریل نبودن برخی تجهیزات پزشکی را رد کرده‌اند اما این نگرانی هنوز در مردم وجود دارد و برخی افراد نیز با ارسال دوباره اخبار و شایعات مربوط به استریل نبودن برخی از تجهیزات پزشکی از طرق گوناگون از جمله ارسال ایمیل، نگرانی مردم را دامن می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ عمده نگرانی مردم درباره این است که برخی از تجهیزات پزشکی بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است طی این فرآیند یکی از مراحل استریل کردن انجام نشده باشد درحالی که استریل کردن تجهیزات پزشکی، مدت‌هاست که در کشور صورت می‌گیرد. روزانه هزاران نفر از مردم در دندانپزشکی‌ها از تجهیزات چندبار مصرفی استفاده می‌کنند که استریل شده‌اند.  استریل کردن تجهیزات پزشکی توسط دستگاهی موسوم به «اتوکلاو» صورت می‌گیرد؛ این دستگاه، تجهیزات را توسط فشار شدید بخار در دما و زمان معینی استریل می‌کند.

نظارت وزارت بهداشت بر عملیات استریل

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور مداوم بر کار این دستگاه‌ها نظارت دارد و در صورت فرسوده شدن آنها، فورا به صاحبان بیمارستان‌ها یا مطب‌ها تذکر می‌دهد که آن را تعویض کنند.  برخی از تجهیزات پزشکی نیز یک‌بار مصرف هستند و پس از مصرف باید دور انداخته شوند اما برخی از مردم نگران آن هستند که عملیات استریل شدن به خوبی انجام نشود یا آنکه پرسنل پزشکی اقدام به استریل تجهیزات یک‌بار مصرف کند.  دکتر احمدرضا سروش، رئیس بیمارستان شریعتی تهران درباره امکان استریل نشدن تجهیزات چندبار مصرف یا استریل شدن تجهیزات یک‌بار مصرف در مراکز درمانی تاکید می‌کند: چنین امکانی به هیچ‌وجه وجود ندارد. وی تصریح می‌کند، هر اقدامی که منجر به صدمه زدن و آسیب به بیمار شود، جرم است. رئیس بیمارستان شریعتی تهران خاطرنشان می‌کند تاکنون هیچ‌گونه شواهدی مبنی‌بر این اقدام‌ها، گزارش نشده است. از سوی دیگر وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها نظارت جدی و مستمر بر کنترل عفونت‌ها دارند. سروش می‌گوید: هیچ تجهیزاتی نباید امکان انتقال عفونت را فراهم کند حتی دلایلی مانند گران شدن تجهیزات پزشکی نیز توجیهی برای اقدام به اینگونه کارها نیست. وی در عین حال تصریح می‌کند گران شدن تجهیزات پزشکی، مشکلی است که بخش‌های درمانی با آن روبه‌رو هستند بنابراین بیمه‌ها باید اینگونه تجهیزات را نیز پوشش دهند. رئیس بیمارستان شریعتی تهران می‌افزاید: به‌ویژه تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف، بسیار گران قیمت هستند به‌طوری‌که یک بیمار برای تهیه چند قلم از این اجناس گاهی یک تا سه میلیون تومان یا بیشتر هزینه می‌کند.  شریعتی با اشاره به اینکه توقعات باید متناسب با امکانات باشد، خاطرنشان می‌کند، تجهیزات پزشکی چندبار مصرف در همه مراکز درمانی به‌طور کامل استریل و شسته می‌شوند تا صدمه‌ای به بیماران وارد نشود. وی ادامه می‌دهد: برخی دیگر از تجهیزات پزشکی نیز فقط یک‌بار مصرف می‌شود و پس از آن، دیگر قابل استفاده و قابل تمیزکردن دوباره نیست. رئیس بیمارستان شریعتی تهران می‌گوید: برخی از تجهیزات پزشکی مانند تجهیزات آندوسکوپی، هم نوع یک‌بار مصرف و هم نوع چندبار مصرف آن در بازار وجود دارد. سروش می‌افزاید: یک‌بار مصرف یا چندبار مصرف بودن تجهیزات پزشکی را خود شرکت‌های تولیدکننده، تعیین می‌کنند.  وی همچنین تاکید می‌کند: در حال حاضر کنترل خوبی بر استریل تجهیزات پزشکی، اعمال می‌شود؛ حداقل بیمارستان‌ها که خیلی خوب کنترل می‌شوند مگر آنکه مرکزی غیرمجاز خارج از نظارت وزارت بهداشت بخواهد فعالیت کند.

 تکذیب هر نوع شایعه

سعیدرضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره به ایرنا می‌گوید: استریل کردن تجهیزات پزشکی یکی از دغدغه‌های جدی افرادی است که در این وزارتخانه، پروتکل‌های درمانی را تهیه می‌کنند. وی می‌افزاید: وزارت بهداشت به‌طور مستمر استریل کردن تجهیزات پزشکی را پیگیری می‌کند و به‌طور قطع ممکن نیست وسیله‌ای بدون اینکه استریل شود دوباره مورد استفاده قرار گیرد.  مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: وسایل پزشکی چندبار مصرف، حتما در دستگاه‌های اتوکلاو - ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮای اﺳﺘﺮﻳﻠﻴﺰاﺳﻴﻮن تجهیزات پزشکی- استریل می‌شوند.  شاهمرادی تاکید می‌کند: مراکز درمانی فقط به این دلیل که قیمت تجهیزات پزشکی افزایش پیدا می‌کند مرتکب چنین اشتباه بزرگی نمی‌شوند. حسن امامی‌رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره استاندارد بودن دستگاه‌های اتوکلاو می‌گوید: دستگاه‌های اتوکلاو و دیگر تجهیزات بیمارستان‌ها از لحاظ رعایت استانداردها همواره مورد بازدید و نظارت ناظران وزارت بهداشت قرار دارند.  وی تاکید می‌کند: این وزارتخانه به هیچ‌وجه استریل نبودن وسایل پزشکی را قبول ندارد. به هرحال اهمیت استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نقش برجسته آن در کنترل عفونت‌ها و پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، برای دست‌اندرکاران امور خدمات بهداشتی و درمانی امری واضح و بدیهی است. از سوی دیگر رعایت نکردن استانداردهای تجهیزات و مواد پزشکی به‌طور قطع، آسیب‌های جدی و عواقب بدی برای متخلفان دارد.  بنابراین با توجه به اهمیت نقش استریلیزاسیون در به حداقل رساندن خطر انتقال عفونت، فرایند استریلیزاسیون باید به‌طور منظم به‌منظور اطمینان از شرایط مناسب و موثر بودن استریلیزاسیون، ارزیابی شود. بی‌تردید وظیفه تمام دست‌اندرکاران خدمات بهداشتی و درمانی این است که از استریلیزاسیون کامل وسایل برای محافظت خود و بیماران‌شان، اطمینان کامل حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha