دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5217

به گفته عضو هیات علمی وزارت بهداشت، تنوع در نوع تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده یكی از عوامل مهم در ارتقای سلامت و كاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است.

خانم دكتر "ربابه شیخ‌الاسلام" عضو هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و متخصص اپیدمیولوژی تغذیه روز یكشنبه در ایرنا برای بحث پیرامون مساله "تغذیه" در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافت.

خانم شیخ‌الاسلام درباره دو موضوع "تغذیه كودك، كمبودها و مشكلات" و "تغذیه كارمندان و افزایش بیماری‌های غیر واگیر در میان این قشر"، با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

وی درباره تنوع در تغذیه به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: هر قدر تعداد مواد غذایی مصرفی بیشتر باشد و به عبارتی هر چه تنوع غذایی ما بیشتر باشد ریز مغذی‌های بیشتری به بدن می‌رسد.

وی با تاكید بر اهمیت فوق‌العاده تنوع تغذیه، مصرف سبزی همراه با وعده‌های غذایی را یكی از شیوه‌های مهم ایجاد تنوع غذایی دانست زیرا سبزیهای مختلف ، مانند گشنیز، نعناع، شاهی و غیره هریك خواص مختلفی دارند كه مصرف آنها تنوع قابل توجهی به غذا می‌بخشد.

دكتر شیخ‌الاسلام گفت در خیلی از موارد افراد به خاطر نوع ذائقه خود تمایلی به خوردن برخی مواد غذایی ندارند این در حالیست كه با ایجاد یك سری تغییرات در برنامه غذایی می‌توان نوع ذائقه را به سمت مصرف انواع مختلف مواد غذایی سوق داد.

به گفته وی نوع رفتار والدین به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش تعیین كننده‌ای در ایجاد نوع ذائقه كودكان دارد گاهی پدر و مادر خود تمایل به خوردن یك ماده غذایی ندارند كه همین رفتار آنها در تغذیه كودك هم موثر است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینكه مصرف و میوه و سبزیجات نقش موثری در كاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی دارد افزود تمام افراد بهتر است در روز پنج نوبت در روز میوه و سبزیجات مصرف كنند.

وی افزود مصرف پنج وعده میوه همراه با سبزیجات مختلف از جمله خیار، گوجه فرنگی، هویج، كرفس و ... بسیاری از ریزمغذیهای مفید مورد نیاز بدن را تامین می‌كند.

خانم شیخ‌الاسلام از جمله كسانی است كه دغدغه تغذیه مردم در كشور را دارد و فردی است كه توانست مصرف "نمك ید دار" در كشور را همه‌گیر كند.

وی كه مدیر موسسه تغذیه توسعه و سلامت نیز هست اكنون تمام تلاش خود را بر سلامت غذای مردم معطوف كرده و سعی می‌كند مردم را از مضرات روغن جامد یا روغن ترانس برای قلب و عروق آنان، آگاه كند.

وی با ارایه آمار و ارقام بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از مصرف روغن جامد در كشور تلاش دارد به مردم بگوید كه برای حفظ سلامت خود روغن جامد را كنار بگذارند و فقط روغن مایع مصرف كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha