دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 52179

معاون وزیر بهداشت با اعلام آغاز تدوین سند سلامت و توسعه شهری گفت: تاکنون هیچ تحقیق و برنامه جامعی برای سلامت شهری تدوین نشده است. سلامت مردم در حاشیه شهرها با مخاطرات زیادی مواجه است حتی در مرکز شهرها نیز مسائل زیادی داریم که مغفول مانده است.

سلامت نیوز : علیرضا مصداقی‌نیا در گفت و گو با فارس در پاسخ به این پرسش که برای تأمین سلامت مردم حاشیه شهرها که روز به روز نیز بیشتر می‌شوند، چه برنامه‌ای دارید، گفت: این سوال شما مسئله مهمی است، الان به طور کلی از نظر زیرساختهای شهری مثل آب، برق، فاضلاب ممکن است در بسیاری از مناطق حاشیه شهرها مردم با مشکل مواجه باشند چون جزو محدوده شهرها به حساب نمی‌آیند و این خدمات به آنها ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: همین مسائل باعث شده است که بیماریهایی در بین مردم حاشیه نشین ایجاد شود، زیرا وقتی آب مناسب در اختیار مردم نباشد به طور طبیعی مردم نمی‌توانند اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.معاون وزیر بهداشت گفت: البته مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی هم در حاشیه شهرها وجود دارد، بالاخره تقابل فرهنگهای مختلف و تجمع آنها در یک جا اگر با برنامه ریزی انجام نشود به تقابل فرهنگی و آسیبهای اجتماعی مختلف از جمله اعتیاد، نزاع و درگیری و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود که تمام این مباحث باید در برنامه ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد زیرا در نهایت سلامت مردم و زندگی آنها به مخاطره می‌افتد.

مصداقی‌نیا افزود:‌ هر نوع توسعه در کشور باید با طرح و برنامه و امکان سنجی مشخص انجام شود و گر نه کنترل تبعات بعدی آن بسیار مشکل می‌شود.وی در پاسخ به این پرسش فارس که بسیاری از مردم و مسئولان این مسائل و مشکلات را می‌دانند، راه حل چیست؟ توضیح داد: البته این طور نیست که همه، این مسائل را بدانند، شاید الان کم و بیش بسیاری از مسئولان این مسائل را بدانند ولی تا چند سال پیش این طور نیود. ضمن اینکه تا اینکه یک دانسته تبدیل به رفتار و عمل شود یک فاصله و بازه زمانی طول می‌کشد تا آدمها فرصت کنند به این مسائل فکر کنند و به فکر چاره باشند و بروند تغییرات ایجاد کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ما حتماً از این به بعد باید در تمام برنامه‌های توسعه شهری مسائل و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) را هم ببینیم، مسائلی مثل مدرسه، آ‌موزش، سواد، مسائل فرهنگی، اشتغال، درآمد، تفریح و سرگرمی، مسکن و... و البته برای اینکه در این زمینه به موفقیت برسیم به همکاری بین بخشی نیاز داریم.وی افزود: در این زمینه سند سلامت و توسعه شهری با همکاری همه سازمانهای مرتبط در وزارت بهداشت در حال تدوین است و در این سند وظیفه و تکلیف هر ارگان برای تأمین سلامت مردم در شهرها و حاشیه شهرها مشخص می کند.مصداقی‌نیا گفت: متأسفانه تاکنون جایگاهی در کشور نداشتیم که به طور مشخص برای سلامت شهری مردم فکر و برنامه ریزی کند به همین علت اخیراً در پژوهشکده محیط زیست و بهداشت محیط کمیته‌ی برای این کار تشکیل شده است.وی ادامه داد: مسائل مرتبط با سلامت و زندگی شهری فقط به حاشیه شهرها منحصر نمی‌شود در مرکز شهر تهران هم ممکن است با آسیبهای اجتماعی زیادی مواجه باشیم که نسبت به آنها بی‌توجهیم، باید رفتار داخل شهر مردم را هم رصد کنیم، مثلاً باید بررسی کنیم چرا مردم ما آرام رانندگی نمی‌کنند و شما در اکثر خیابانها می‌بینید که مردم با هیجان رانندگی می‌کنند که خودش مشکل زاست در اینجا مسائل اجتماعی زیادی مطرح است که لازم است به صورت دقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha