سلامت نیوز : كشور ما همواره در معرض خطر وقوع انواع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه بوده است. این حوادث، غیرقابل پیش‌بینی و اثرگذار بر زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی هستند. براین اساس افراد باید هر لحظه آمادگی برخورد با وقایع را داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی باعث می‌شود كه در هنگام وقوع حادثه خونسرد بود اما مفید و موثر رفتار كرد؛ چرا كه بلایای طبیعی هیچ‌گاه خبر نمی‌كنند.واكنش‌های افراد مختلف، هنگام وقوع حادثه متفاوت است. این تفاوت ناشی از ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... افراد است. خود موقعیت نیز فشارهای خاص خود را خواهد داشت.پرخاشگری، اختلالات رفتاری، اختلال خواب، تجسم لحظه‌های حادثه، فقدان انگیزه، كاهش اعتماد به نفس، اندوه، تنفر، ترس، افسردگی، اضطراب، انكار، خودكشی، خشم، ناكامی، تحریك‌پذیری، كسالت، خستگی و ... از جمله واكنش‌های شایع هنگام وقوع بلایا و حوادث هستند. این حالات و رفتارها ممكن است در برخی از افراد پایدار شوند و به مشكلات عاطفی مزمن منجر شوند. در برخی دیگر، واكنش‌ها در ابتدا خیلی چشمگیر و مشخص نیست، اما پس از گذشت زمان آشكار می‌شوند. احساس اندوه شدید، واكنش‌های سوگ عزیزان، احساس خشم و ... نیز واكنش‌های طبیعی به حادثه‌ای غیرطبیعی هستند.

راهبردهای مهم برای بهداشت روان افراد در بلایای طبیعی:

- وابستگی و روابط انسانی: وجود ارتباط سالم و قوی با سایرین مهم‌ترین عامل حفظ آرامش و سلامت روانی در بازماندگان بلایای طبیعی است.

- صحبت در مورد مصیبت وارده: با بیان مناسب احساس‌های دردناك، فرد مصیبت‌زده آرامش خود را از لحاظ عاطفی و روانی به دست خواهد آورد.

- گروه‌بندی: همیاری گروهی با دیگران علاوه بر اینكه از انزوا و گوشه‌گیری فرد جلوگیری می‌كند، باعث كاهش فشارهای روانی فرد نیز می‌شود.

- در صورت بروز بحران، همه اعضای خانواده را برای حل آن موضوع درگیر كنید و یكدیگر را از لحاظ عاطفی مورد توجه و حمایت قرار دهید.

- تسلط بر موقعیت: تسلط بر موقعیت از طریق تاكید بر جنبه‌های مثبت و خود حادثه، فكر نكردن به عوارض فاجعه و خارج كردن تصورات ناخوشایند از ذهن ممكن خواهد شد.

- یكی از راهكارهای كاهش عوارض روانی - اجتماعی در بلایای طبیعی نیز آموزش همگانی است.

به خاطر داشته باشیم كه:

- پس از هر فاجعه‌ای بسیاری از بازماندگان و امدادگران ممكن است عصبی و خشمگین یا افسرده و درمانده شوند، آنها را تنها نگذاریم و سرزنششان نكنیم.

- بازماندگان حوادث طبیعی بیش از حد احساس درماندگی، سرزنش خود و احساس گناه دارند. از توجیهات و بیان آیات و روایاتی كه این احساسات را تشدید می‌كند خودداری كنید.

- تقویت عزت نفس و تسلط بر خود منجر به آمادگی بیشتر و برخورد مناسب‌تر با بلایا و حوادث می‌شود.

- كودكان و افراد مسن هنگام بروز بلایا و حوادث طبیعی در معرض خطر بیشتری از ضربه‌های روانی و فیزیكی هستند.بنابراین باید توجه بیشتری به آنها داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha