سلامت نیوز : یك متخصص مغز و اعصاب، خستگی و افتادگی پلك را شایع‌ترین علامت بروز بیماری خودایمنی میاستنی دانست و گفت: شیوع این بیماری در میان جوانان و بویژه زنان بالاتر است.

دكتر غلامرضا شمسایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تعریف بیماری میاستنی گفت: میاستنی یک اختلال خودایمنی است به این معنی که سیستم دفاعی بدن به بافت‌های خودی حمله می‌کند. این اختلال منجر به ضعف عضلات با درجات متفاوت می‌شود. علت بروز میاستنی آسیب دیدن محل‌های اتصال اعصاب به عضلات است. به همین دلیل پیام‌های عصبی درست به عضلات منتقل نمی‌شوند و انقباض عضلات مشکل پیدا می‌کند.عضو هیات علمی دانشگاه جندی‌شاپوراهواز با اشاره به این كه آمار مشخصی در رابطه با میزان شیوع میاستنی در ایران وجود ندارد، عنوان كرد: البته میاستنی یك بیماری نسبتا شایع است و بر اساس آمارهای بین‌المللی 20 تا 30 مورد در هر یك هزار نفر به آن مبتلا هستند. البته باید گفت میاستنی در میان جوانان و بویژه زنان شایع‌تر است اما هر چه قدر سن بالاتر می‌رود، میزان شیوع آن میان زنان و مردان برابر می‌شود، ولی در افراد مسن در میان مردان شایع‌تر است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره نقش ژنتیك در بروز این بیماری توضیح داد: ژنتیك در بروز بیماری میاستنی چندان موثر نیست. بیماری با توجه به اینكه از نظر درگیری نوع عضلات، خاص است برخی عضلات را با شیوع بالاتری درگیر می‌كند، نظیر عضلات چشم.وی ادامه داد: میاستنی عضله‌های چشم را با نشانگانی چون افتادگی پلك و ایجاد دوبینی درگیر می‌كند و ممكن است پس از آن نیز گسترش یابد و حلق، فك، حنجره و حتی عضلات گردن را دچار ضعف كند. گاهی مشاهده می‌شود بیماری به علت ضعف عضلات گردن، قادر به نگه داشتن آن نیست و گردنش می‌افتد.شمسایی افتادگی پلك را شایع‌ترین علامت بروز میاستنی دانست و گفت: این بیماران اغلب عنوان می‌كنند كه مثلا در هنگام تماشای تلویزیون، پلك‌هایشان خود به خود می‌افتد یا زمانی كه در آفتاب قرار می‌گیرند، پلك‌هایشان می‌افتد، حال این مشكل می‌تواند یك طرفه باشد یا دو طرفه، حتی ممكن است بیمار حین مطالعه دوبینی پیدا كند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهوازافزود:‌ در برخی بیماران عضلات سر و گردن هم درگیر می‌شوند كه می‌تواند از یك صحبت كردن به اصطلاح «توی دماغی» شروع شود‌ (در اینجا فرد در حین صحبت به تدریج لحنش عوض می‌شود) و تا درگیری عضلات فك پیش برود. در اینجا فرد نمی‌تواند عمل جویدن را انجام دهد و در بلع مشكل پیدا می كند. در موارد شدید فك بیمار آویزان می‌شود به گونه ای كه مجبور است از دستانش برای بستن دهانش كمك بگیرد.وی اضافه كرد: یك علامت بارز دیگر این است كه وقتی عضله خسته می‌شود اگر به آن استراحت بدهیم، به حالت عادی بازمی‌گردد. به این معنا كه با كار كشیدن از عضلات درگیر، علائم ظهور می‌یابد و با استراحت دادن به آن عضله‌ها، علائم برطرف می‌شود.

شمسایی با بیان اینكه اگر جلوی پیشرفت بیماری گرفته نشود، خود به خود به سایر اندام‌ها نظیر دست و پا نیز سرایت می‌كند، گفت: درمان‌های مختلفی وجود دارد كه می‌توان توسط آن جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و اجازه نداد بیمار به مرحله ناتوانی كامل برسد.این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینكه میاستنی بیماری كشنده‌ای نیست، گفت: مگر آن‌ كه بیمار دچار كریز یا بحران میاستنی شود. این افراد دچار علائم تنفسی می‌شوند و اگر به آنها رسیدگی نشوند جان خود را از دست می‌دهند. این‌ افراد باید حتما در آی‌سی‌یو بستری شوند و حمایت تنفسی از آن‌ها صورت پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha