سلامت نیوز : مدیركل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشكی از ارائه مجوز به پزشكان برای فعالیت در شهر دوم در صورت اعلام نیاز مراكز و موسسات درمانی خبر داد.

دكتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: سیاست‌گذاران نظام سلامت با الزام به سطح‌بندی خدمات درمانی، وزارت بهداشت را مكلف كردند تا طوری برنامه‌ریزی كنند كه با توزیع عادلانه امكانات و نیروی انسانی متخصص، آحاد مردم كشور از هر نوع طبقه‌بندی جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی به خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.وی افزود: بر این اساس با ایجاد مقرراتی مبنی بر الزام به گذراندن تعهدات قانونی، ضریب K و ... با اعزام فارغ‌التحصیلان گروه‌های مختلف پزشكی به مناطق مختلف كشور سعی بر تامین نیروهای انسانی مورد نیاز مناطق مختلف شد.

عضو شورای عالی نظام پزشكی ادامه داد: هر چند اهتمام به توزیع عادلانه نیروی انسانی در دستور كار وزرای بهداشت در دولت‌های مختلف قرار گرفت، اما مطالعات انجام شده حاكی از آن است كه توزیع گروه‌های مختلف پزشكی در سطح كشور همگون نبوده است و علیرغم تراكم در برخی استان‌ها، استان‌هایی نیز وجود دارند كه با كمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستند. حتی استان‌هایی كه به لحاظ نیروی انسانی در وضع مطلوبی قرار دارند، توزیع این نیروها در سطح استان یكنواخت نیست.

مدیركل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشكی افزود: بر اساس بررسی‌های آسیب‌شناسی، یكی از مولفه‌هایی كه باعث كاهش تمایل دانش‌آموختگان گروه‌های مختلف پزشكی به تداوم فعالیت در مناطق كم‌برخوردار و با ضریب محرومیت بالا شده، آن است كه علیرغم عدم وجود امكانات و تجهیزات مورد نیاز جهت بستری، جراحی، آنژیوگرافی و سایر مداخلات پزشكی در برخی از شهرستان‌ها، پزشكان به دلیل دارا بودن پروانه مطب آن شهرستان‌، امكان ارجاع بیمارانشان به سایر مراكز واجد تجهیزات و درمان توسط این پزشك در شهرهای مجاور را ندارند.

طاهرخانی افزود: به همین دلیل تمایل پزشكان به ارائه خدمت در این قبیل شهرها كمتر است و پس از پایان تعهدات قانونی، پزشك مربوطه آن شهر را ترك می‌كند و گاها مردم از آن خدمت تخصصی در شهر خود محروم می‌شوند.مدیركل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشكی گفت: بر این اساس به منظور تامین نیروهای مورد نیاز مناطق مختلف به ویژه مناطق با ضریب محرومیت بالا و در راستای افزایش ماندگاری پزشكان در مناطق كم‌برخوردار، شورای عالی نظام پزشكی كشور با تصویب مصوبه‌ای امكان آن را فراهم كرد تا پزشكان دارای پروانه مطب در صورت اعلام نیاز از مراكز و موسسات درمانی شهرهای مجاور پس از اخذ موافقت روسای سازمان‌های نظام پزشكی شهرستان‌های مربوطه و با رعایت سایر مقررات ضمن حفظ پروانه مطب شهر اول، مجوز فعالیت در موسسات و مراكز درمانی شهر دوم را جهت ایام و ساعات مشخص دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha