سلامت نیوز : تفاهم‌نامه‌ای بین ایران با كشورهای مالزی، هند و لبنان به منظور انتقال دانش و تجربه‌ این كشورها به ایران در زمینه اعتباربخشی امروز در نخستین كنگره بین‌المللی اعتباربخشی امضا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  تفاهم‌نامه اعتباربخشی به منظور آگاهی بیشتر ایران از تجربه‌های كشورهای مالزی، هند و لبنان در زمینه اعتباربخشی امضا شده است.دكتر جعفر اصلانی‌ رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیةالله در نخستین كنگره بین‌المللی اعتباربخشی كه در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهار كرد: برای عمق‌بخشی و گسترش اعتباربخشی لازم است تمام عناصر فعال در بهداشت و درمان با این مقوله آشنا شوند و اعتباربخشی به گفتمان رایج آنان و مطالبه این گروه‌ها از رده‌های بالاتر تبدیل شوند. لازم است الزامات اجرایی اعتباربخشی در صور مختلف محقق شود.وی تصریح كرد: متاسفانه همان‌گونه كه تجارت در فرهنگ و سیاست وارد شده است در امر سلامت نیز دخیل است، بنابراین نباید به فكر گسترش سخت‌افزار باشیم، بلكه لازم است به استانداردبخشی بیش از پیش بپردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیةالله در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: با وجود تمام مشكلات به وجود آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ارزشمندی در زمینه‌های زیربنایی و سخت‌افزاری در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. در این مدت فضاهای درمانی و آموزشی رشد كرده‌اند، علاوه بر آن در حال حاضر 120 هزار تخت بیمارستانی در كشور فعالیت می‌كنند، علاوه بر آن تقریبا تجهیزات پزشكی مورد نیاز به وفور و با كیفیت مناسب در اختیار است.اصلانی در ادامه گفت: در زمینه آموزش نیز بیش از 45 دانشگاه علوم پزشكی فعالیت می‌كنند و سالانه حدود پنج هزار پزشك از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند كه هزار و 500 نفر از آنها پزشكان متخصص و 300 پزشك موفق به اخذ مدرك فوق تخصصی بالینی می‌شوند.

وی افزود: بیش از 800 بیمارستان در سطح كشور فعالیت می‌كنند، اما با وجود این زیربناها در كشور در زمینه بهره‌وری و اثربخشی خدمات درمانی دچار مشكل هستیم و رضایت‌مندی بهر‌ه‌گیران از خدمات درمانی به اندازه كافی نیست. حال باید از خود بپرسیم كه چرا در زمینه بهره‌وری و اثربخشی درمانی دچار مشكل هستیم.رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیةالله تاكید كرد: كشورهای پیشرفته 30 تا 40 سال پیش به جواب این پرسش رسیدند و یكی از پاسخ‌های آن اجرای اعتباربخشی در حیطه سلامت و مراكز درمانی است و در شرایطی كه در كشوری مانند ایران اعتبارات محدود است، لازم است به اعتباربخشی توجه شود. در این شرایط متولیان بهداشت و درمان كشور حدود پنج - شش سال پیش به این فكر افتادند كه اعتباربخشی را در مراكز درمانی پایه‌گذاری كنند و آن را گسترش دهند.

اصلانی با بیان اینكه اعتباربخشی باید از چند خصوصیت برخوردار باشد، اظهار كرد: در درجه اول اعتباربخشی باید منطبق با علم روز باشد و از روش‌ها و مدل‌های روز دنیا در زمینه اعتباربخشی الگو بگیریم. البته لازم است در مرحله بعد این الگوها را بومی‌سازی كنیم، چرا كه نمی‌توانیم تجربه‌های كشورهای دیگر را عینا در ایران به اجرا درآوریم، بلكه باید بر مبنای شرایط فرهنگی و امكانات خود این الگوها را بومی‌سازی كنیم، در غیر این صورت شكست می‌خوریم.وی با اشاره به سومین خصلت اعتباربخشی اظهار كرد: اعتباربخشی در سلامت ضروری و یك امر تحولی است، اما برای ایجاد تحول نمی‌توان با تحكم كردن به نتیجه رسید. به عنوان نمونه صدور بخش‌نامه برای تحقق اعتباربخشی كفایت نمی‌كند، بلكه لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و مطالبات عمومی كاركنان بخش سلامت و سیاست‌مداران مد نظر قرار گیرد.رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیةالله افزود: انجمن‌های علمی پزشكی، مراكز تحقیقاتی و مسئولان وظیفه دارند بدنه بهداشت و درمان از پایین‌ترین جزء و بالاترین رده را با فرهنگ اعتباربخشی آشنا كنند تا آنان اعتباربخشی را به عنوان یك امر لازم بپذیرند. در صورت تحقق این امر می‌توانیم سریع‌تر خود را با استانداردهای اعتباربخشی وفق دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha