سلامت نیوز : كارشناس مسئول تغذیه مركز بهداشت استان یزد توصیه كرد: یكی از نكات مهم در تغذیه سالمندان استفاده كمتر از برخی از مواد غذایی است كه عمدتا در گروه متفرقه قرار می گیرد. گروه متفرقه در هرم غذایی دسته ای ازغذاها هستند كه بعضی از آنها مانند قندها و چربی ها در سنین سالمندی می توانند مشكلات جدی برای این افراد ایجاد كنند.

یوسف نقیایی ادامه داد: افراد با افزایش سن زودتر دچار اختلالات قند مانند ابتلا به دیابت و چربی (ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی) می شوند خصوصا در زنان سالمند كه بعد از یائسگی بیماری قلبی عروقی در آنها افزایش می یابد.وی تصریح كرد: توصیه كلی در این خصوص به حداقل رساندن مصرف قندها و شیرینی ها از جمله نبات، شیرینی های سنتی و مواد غذایی بسیار شیرین مانند نوشابه و جایگزین کردن آنها با مواد قندی سالم تر مانند انواع خشكبار شیرین مثل توت و خرما است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی همچنین توصیه كرد: افراد سالمند مصرف مواد چرب و روغن ها را به حداقل برسانند چرا كه حتی مصرف روغن های سالم نیز می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی و یا سایر اختلالات مربوط به چربی شود.این كارشناس تغذیه به مصرف نمك به عنوان یك مبحث مهم در میان سالمندان اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا را افزایش می دهد باید توجه ویژه ای به دریافت نمك و غذاهای شور داشت.

وی اضافه كرد: غذاهای شور شامل شورها، غذاهای كنسروی و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و كالباس هستند چرا كه این مواد غذایی بطور ناخواسته مقدار زیادی نمك را به فرد می رسانند.نقیایی خاطرنشان كرد: در سالمندان به علت وجود مشكلات دندانی كه برای آنها بروز می كند معمولا در مصرف غذاهای سفت دچار مشكل می شوند  بنابراین لازم است توجه ویژه ای به دریافت مواد غذایی كافی برای این افراد صورت پذیرد به طوری كه استفاده از برخی جانشین های غذایی نرم مانند سیب زمینی یا پوره سبزیجات و سوپ می تواند این مشكل را مرتفع کند. ضمن اینكه در تهیه این غذاها باید از مواد اولیه مناسب استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha