سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 52236

یک متخصص زنان و زایمان گفت: لکه‌بینی و خونریزی‌های نامنظم جزو علائم سرطان آندومتر است ولی بهترین روش تشخیص قطعی نمونه‌برداری از نسج آندومتر (لایه خارجی رحم) است.

سلامت نیوز : شهلا چایچیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: زنانی که به تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند علاوه بر مشکلات نازایی بیشتر در معرض سرطان آندومتر هستند.

وی ادامه داد: لکه‌بینی و خونریزی‌های نامنظم جزو علائم این بیماری است و بهترین روش تشخیص قطعی نمونه‌برداری از نسج آندومتر (لایه خارجی رحم) است که با هیستروسکوپی می‌توان تمام نسج بافت‌های رحم را بررسی کرد و در برخی موارد برای حفظ باروری و درمان مطمئن تنها بخشی از آندومتر را جراحی کرد.به گفته این متخصص زنان و زایمان برخی اوقات این ذهنیت وجود دارد که مایه‌ای که در روش هیستروسکوپی داخل رحم تزریق می‌شود ممکن است سلول‌های سرطانی را داخل شکم پخش کند اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با وجود اینکه سلول سرطانی در حفره شکمی دیده می‌شود ولی مرحله بیماری را بالا نبرده است.

وی تصریح کرد: با انجام تشخیص قطعی و اینکه بیمار در چه مرحله‌ای از بیماری قرار دارد درمان را شروع می‌کنیم و معمولاً درمان در افراد چاق به دلیل اینکه این افراد خود به خود ناتوانی‌هایی را به همراه دارند سخت‌تر است.چایچیان درمان سرطان آندومتر را به دو روش لاپارسکوپی یا لاپاراتومی برای جراحی عنوان کرد و افزود: در سرطان تخمدان در مرحله یک سرطان یا شروع مرحله دوم ممکن است بتوانیم رحم را حفظ کنیم ولی در سرطان آندومتر باید رحم را خارج کنیم تا از پیشرفت و گسترش بیماری به بخش‌های دیگر بدن جلوگیری کنیم.

چایچیان در پاسخ به اینکه چه تفاوتی بین جراحی به روش لاپاراسکوپی و جراحی باز برای افراد وجود دارد گفت: استفاده از لاپاراسکوپی برای جراحی‌های سرطان زنان از نظر اثربخشی با جراحی‌های باز فرقی نمی‌کند فقط بخش کمتری از بدن بیمار باز می‌شود، زودتر بهبود می‌یابد و درد کمتری حس می‌کند.عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان ادامه داد: معمولاً در جراحی‌های سرطان‌ها مجبوریم یک شکاف طولی از زیر قفسه سینه تا پایین شکم ایجاد کنیم تا بتوانیم تمام لنف‌های بدن را کنترل کنیم. البته لاپاراسکوپی فقط در مراحل اولیه بیماری جوابگو است و در مراحل پیشرفته‌تر باید از روش جراحی‌های باز استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha