سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 52238

با حکم وزیر بهداشت، محمدعلی محققی، معاون آموزشی وزیر بهداشت همزمان به عنوان سرپرست معاونت(جدید) طب سنتی وزارت بهداشت منصوب شد.

سلامت نیوز : متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدعلی محققی

معاون آموزشی

سلام علیکم

طب سنتی ایران، یک مکتب طبی پویا با قدمت بیش از 3 هزار ساله است که در دوران اسلامی جلوه تازه‌ای یافت. ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، سیداسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی حدود 8 قرن، هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند. این مکتب میراث گرانقدر به جای مانده از تلاش حکیمانه، تحقیقات عالمانه و تجارب ارزشمند هزاران دانشمند و حکیم دوران‌های گذشته به ویژه دوران 1400 ساله تمدن اسلامی است که نه تنها در دوران‌ گذشته بلکه برای دنیای امروز و فردا نیز راهکارهای عملی ارائه داده است.

احیاء طب سنتی با جمع آوری، طبقه‌بندی، بررسی و ارزیابی این میراث عظیم گامی اساسی در دستیابی به دانش و تجربه مستحکم و تامین حداکثر سلامت برای آحاد مردم و بهره‌گیری رو به تزاید و پرثمر از اعتماد به نفس ملی برخاسته از این حرکت است.

لذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد است تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف جایگاه طب سنتی ایران را در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران تبیین کرده و ارتقا دهد. برای تحقق این امر مهم لازم است که طب سنتی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان به کار گرفته شده و با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای روشن در امور مربوط به این حیطه‌ها به عنوان مؤلفه‌ای اثرگذار در نظر گرفته شود.

لذا در راستای اجرای بند 5 ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه و نظر به تعهدات و تجربیات حضرت عالی در نظام سلامت، بدین وسیله به عنوان سرپرست معاونت طب سنتی منصوب می‌ شوید. انتظار می‌رود با بهره‌مندی از ظرفیت‌های شورای راهبردی طب سنتی کشور که با مشارکت اینجانب، معاونان وزارت بهداشت و جمعی از صاحبنظران تشکیل شده و توان بالقوه همه اساتید و حکمای این حیطه و بسترهای موجود در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در تحقق اهداف زیر تلاش فرمایید:

-تدوین چشم‌انداز و برنامه راهبردی طب سنتی بر مبنای اهداف متعالی اسناد بالادستی از جمله رهنمودهای مقام معظم رهبری، چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، سند تحول ونوسازی آموزش پزشکی و نقشه تحول نظام سلامت

-سازماندهی منابع انسانی و استقرار ستاد طب سنتی برای پیگیری امور با محوریت پیشگیری، حفظ و ارتقای سلامت

-تلاش در جهت نهادینه سازی منطقی کاربست اصول طب و داروهای سنتی در کنار طب نوین در قالب شبکه بهداشتی درمانی و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

-تلاش جهت طراحی و تولید داروهای سنتی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید با تاکید بر کار و سرمایه ایرانی

- توسعه هدفمند آموزش طب سنتی، در سطوح مختلف براساس منابع و نیاز سنجی

-ساماندهی و هدایت پژوهش‌های هدفمند در حیطه طب سنتی به منظور ارتقای کیفیت خدمات در این حیطه

توفیق همگان را در راه اعتلای نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران از خداوند متعال خواستارم.

منبع : فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha