سلامت نیوز : رییس انجمن كار درمانی گفت: بسیاری از پزشكان از خدمات درمانی و حمایتی قابل ارائه به مبتلایان به اوتیسم آگاهی ندارند. از سوی دیگر سرویس‌های دولتی برای مبتلایان به اوتیسم بسیار محدود است.

دكتر مهدی علیزاده زارعی در نشست بیماری اوتیسم اظهار كرد: نخستین تظاهرات بیماری اوتیسم به صورت اختلال در عملكردهای حركتی است. باید توجه داشت كه كودك از هفته اول و دوم تولد تا یك ماهگی باید رشد رفلكسی داشته باشد به عنوان مثال اگر شیء جلوی چشم كودك حركت داده شود چشم او همراه حركت شیء به این طرف و آن طرف برود.وی تاكید كرد: در ایران در كارتهای بهداشتی كه صادر می‌شود چند بیماری اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد ولی در كشورهای دیگر دنیا تمام مراحل رشد حركتی و شناختی برای خانواده‌ها به صورت نوشتاری توضیح داده می‌شود بنابراین اگر آگاهی‌های لازم به خانواده‌ها از همان ابتدا داده شود می‌توان از تحمیل شدن مخارج و هزینه‌های سنگین در سالهای بعد به دولت‌ها جلوگیری كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیزاده افزود: ارائه خدمات از سوی سازمان‌های دولتی و غیردولتی خانواده‌های مبتلایان به اوتیسم و مددجویان سه ضلع فعال در زمینه خدمات گیری و خدمات دهی محسوب می‌شوند.رییس انجمن كاردرمانی تاكید كرد: گاهی اوقات خانواده‌ها احتیاجی به كمك‌های مالی دولتی ندارند بلكه نیاز به راهنمایی دارند این در حالی است كه معمولا سرویس‌های حمایتی در ایران به صورت كمك مالی تعریف می‌شود.علیزاده با اشاره به انواع بیماری اوتیسم اظهار كرد: یكی از انواع این بیماری نوع اولیه است در این نوع كودك از بدو تولد دچار اختلالات رشدی ارتباطی و حسی است.

وی افزود: نوع دوم اوتیسم پسرونده است در این شرایط كودك ممكن است یك تا یك و نیم سالگی مراحل رشد خود را به طور طبیعی طی كند اما از آن زمان رشد او با تاخیر و مشكل مواجه شود. این نوع از اوتیسم پیش آگهی بدتری دارد. در این شرایط اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام اوتیسم دو چندان می‌شود.رییس انجمن كاردرمانی درباره علت بالا بودن آمار مبتلایان به اوتیسم در جهان اظهار كرد: حساسیت تست‌ها و پیشرفت ابزارهای تشخیصی موجب تشخیص بیشتر مبتلایان به اوتیسم شده است. پیشرفت تست‌ها و ابزارها موجب شده است كه برای درمان اوتیسم زودتر مداخلات صورت گیرد.

وی تاكید كرد: بیماری اوتیسم در صورت درمان نشدن در دوران كودكی موجب بروز مشكلات متنوعی برای فرد در حیطه‌های مختلفی مانند روابط اجتماعی و توانایی‌های زبانی می‌شود و هرچقدر بیمار دیرتر برای درمان مراجعه كند علائم اوتیسم در او شدت می‌یابد.علیزاده تاكید كرد: با تشخیص اوتیسم در سنین یك و نیم سالگی می‌توان از علائم این بیماری در سالهای بعدی زندگی بسیار كاست البته اوتیسم را نمی توان به طور كامل درمان كرد اما می‌توان از بروز عوارض ثانویه آن پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha