سلامت نیوز : این عضو هیات مدیره انجمن گفتار درمانی گفت: اگر بیماری اوتیسم به موقع تشخیص داده شود می‌توان از عوارض وسیع این بیماری پیشگیری كرد. این در حالی است كه در حال حاضر بیماری اوتیسم در ایران در حال گسترش است.

دكتر هاشم فرهنگ دوست در نشست خبری بیماری اوتیسم افزود: متاسفانه حمایت‌های كافی در زمینه اطلاع رسانی درباره اوتیسم صورت نمی‌گیرد از سوی دیگر هنوز برخی خانواده‌ها ابتلا به این بیماری را به عوامل ماوراء طبیعه نسبت می‌دهند این در حالی است كه این اختلال به دلایل طبیعی رخ می‌دهد.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: در جامعه ایران هنوز بیماری اوتیسم به اندازه كافی مورد توجه قرار نگرفته است و مراكز آموزش و توانبخشی كودكان زیر 14 سال به بیماران اوتیسم خدمات ارائه می‌دهند و مركزی ویژه این بیماران در كشور ما وجود ندارد این در حالی است كه با وجود همه گیری این بیماری در جهان از جمله ایران باید سیاست‌های ایران با سیاست‌های جهانی اختلاف فاحش نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی در ادامه گفت: اوتیسم مجموعه‌ای از اختلالات از ضعیف تا شدید را شامل می‌شود و سیستم عصبی فرد را در طول دوران رشد تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر آن، بر توانمندی كودك اثر منفی می‌گذارد.این مدرس دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: اوتیسم حوزه ارتباط و زبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته تنها گفتار او تحت تاثیر قرار نمی گیرد بلكه بر ارتباطات غیركلامی او نیز تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر آن این بیماری بر تعاملات اجتماعی بیمار مانند برقراری ارتباط با دیگران و اعلام مخالفت نیز اثرگذار است. حوزه تفكر یكی دیگر از حوزه‌هایی است كه بر اثر ابتلا به اوتیسم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به همین علت فرد مبتلا به اوتیسم رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان می‌دهد.

وی تاكید كرد: اگر ابتلا به بیماری اوتیسم زود تشخیص داده شود، مداخلات به موقع برای او انجام می‌شود در نتیجه علائم بیماری كمتر بروز پیدا می‌كند این در حالی است كه خانواده‌ها معمولا از دو سالگی به پزشك مراجعه می كنند چرا كه فرزند آنها قادر به حرف زدن نیست.فرهنگ دوست با اشاره به تفاوت عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم گفت: كودكان مبتلا به این بیماری دارای هوش عادی هستند اما در تفكرات انتزاعی مشكلاتی دارند.وی درباره علت ابتلا به اوتیسم اظهار كرد: پزشكان هنوز دلیل مشخصی برای ابتلا به این بیماری پیدا نكرده‌اند البته به نظر می‌رسد 50 ژن در تفاوت كاركرد سیستم عصبی مبتلایان به اوتیسم با افراد عادی وجود دارد.

این مدرس دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: اگر پزشكان در مواجهه با كودكی علت برخی از علامت‌های كودك مانند دیر صحبت كردن را پیدا نكرده‌اند برای بررسی دقیق‌تر او را به متخصصان توانبخشی ارجاع دهند.فرهنگ دوست در پایان با اشاره به روشهای استفاده شده برای گفتار درمانگری اظهار كرد: خانواده‌ها باید به این مسائل توجه كنند كه بازی درمانی یكی از كارهایی است كه طی درمان برای مبتلایان به اوتیسم انجام می‌شود از سوی دیگر گفتار درمانگرها نباید رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به این بیماری تجویز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha