سلامت نیوز :این جلسه که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، اهواز و اصفهان برگزار شد ضمن بحث و بررسی پیرامون شرایط هر استان در اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، چگونگی همکاری این استان ها در رفع نیاز عمومی به خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی مشخص شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تاکید بر اینکه این برنامه اولویت اصلی وزارت بهداشت است و در سطوح دو و سه، معاونت های درمان دانشگاه ها وارد عمل می شوند، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، مقرر شد این همکاری در تمامی رشته های پزشکی تداوم داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت  ؛ دکتر سیدحسام الدین نبوی زاده افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در تقسیم بندی های کشوری در قطب استان خوزستان قرار گرفته است و دانشگاه معین آن نیز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعریف شده است، هم چنین همواره تعامل مناسبی میان حوزه بهداشت و درمان ما و استان اصفهان وجود داشته است که ضرورت استمرار هرچه بیشتر این تعامل را ایجاب می کند.

استان ما، چهارمین استان از نظر برخورداری پزشک متخصص است

بر اساس این گزارش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر برخورداری از پزشک متخصص به نسبت جمعیت، در رتبه چهارم کشور قرار دارد که بر همین اساس برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سطح دو، مشکلی وجود نداشته و تمامی رشته های تخصصی در این استان وجود دارد.

دکتر اورنگ ایلامی با بیان اینکه فعالیت برخی رشته های فوق تخصصی نیازمند وجود امکانات زمینه ای است، تصریح کرد: در برخی رشته های فوق تخصصی مانند خون و سرطان کودکان، قلب کودکان و پزشکی هسته ای کمبودهایی وجود دارد که با امضای این تفاهم نامه، نیازهای درمانی هم استانی های ما در این حوزه ها نیز برطرف می شود.

وی ادامه داد: در بررسی های انجام شده بر اساس فواصل ارتباطی و مسایل فرهنگی مردم، برای سه شهر محل اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان های همجوار، دو اولویت ارجاع در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال برای شهر یاسوج، اولویت اول ارجاع، شهر شیراز و اولویت دوم، شهر اصفهان است.


برای ارجاع بیماران این استان به استان های همجوار، آمادگی کامل وجود دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بخش بیماران اورژانس پذیرش بیماران استان فارس بر اساس روال گذشته خواهد بود و با توجه به اهمیت اجرای مطلوب این طرح در سطح کشور، برای پذیرش سایر بیماران ارجاع یافته این استان نیز، آمادگی کامل وجود دارد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اظهار کرد: به دلیل تعامل همیشگی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان، برای ارجاع بیماران به این شهر با توجه به کوتاهی مسیر و آمار مطلوب پزشکان و خدمات حوزه بهداشت و درمان آن، با محدودیتی برخورد نخواهیم کرد.

دکتر حق پرست با اشاره به اینکه این جلسه، نخستین جلسه تفاهم نامه میان استان ها در اجرای برنامه پزشک خانواده است، افزود: استان خوزستان، از جمله استان های کشور بوده است که در نسخه 01، این برنامه را به صورت پایلوت به اجرا درآورده است و بر همین اساس، نسبت به توانمندی های حوزه بهداشت و درمان شهرهای استان، آگاهی کاملی یافته ایم.

مرزهای استانی در اجرای برنامه پزشک خانواده کمرنگ می شود

بر اساس این گزارش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با بیماران ارجاع یافته به حوزه های بهداشت و درمان استان اصفهان، تصریح کرد: با توجه به اولویت ویژه اجرای  پزشک برنامه خانواده در سطح کشور و یکپارچگی ملی آن، مرزهای استانی در اجرای برنامه پزشک خانواده کمرنگ می شود.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی، تنها یکی از اضلاع مثلث برنامه پزشک خانواده است که بیمه ها و فرهنگ سازی، جنبه های دیگر اجرای مطلوب این برنامه به شمار می روند و گسترش این جلسات با حضور نمایندگانی از آنان، تاثیر بسزایی در پیشبرد و تحکیم اهداف مورد نظر دارد.

بر پایه این گزارش، در این جلسه ضمن بررسی آمار متخصصان استان و اشاره به کمبودهای برخی تخصص ها، بر ضرورت تفاهم متقابل در تامین نیاز مردم به خدمات جامع پزشکی تاکید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha