رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران موفقیت طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را در گرو همكاری بیمه‌ها دانست.

سلامت نیوز : دكتر محمدباقر لاریجانی در مراسم آغاز برنامه پزشك خانواده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران، با اشاره به فعالیت 14 دانشكده، 25 بیمارستان، 95 مركز تحقیقاتی و 3 مركز رشد در این دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشكی تهران بیش از دو هزار عضو هیات علمی و حدود 20 هزار دانشجو دارد. 40 تا 50 درصد آموزش PHD كشور را این دانشگاه بر عهده دارد. دانشگاه علوم پزشكی تهران در حوزه آموزشی بسیار فعال است.

وی ادامه داد: 58 مركز بهداشتی، 13 مركز بهداشت روستایی، 44 خانه بهداشت و 122 پایگاه بهداشتی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران فعال هستند.رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با ارائه آمار و ارقامی در رابطه با تعداد اعمال جراحی و پیوندهای كبد، كلیه و مغز استخوان در مراكز درمانی تحت پوشش این دانشگاه، ادامه داد: از بستر موجود در دانشگاه استفاده كردیم و برنامه پزشك خانواده را با سرعت زیادی پیش بردیم. با فعالیت 110 پایگاه مشاركتی نیز خرید خدمات در حال انجام است.

لاریجانی با اشاره به مشخص شدن استراتژی‌های تحول نظام سلامت در قالب نقشه تحول نظام سلامت، گفت: یكی از برنامه‌های محوری در زمینه تحول نظام سلامت، برنامه پزشك خانواده است. در برنامه پزشك خانواده به سمت برون‌سپاری خدمات گام برداشته می‌شود. پزشك خانواده می‌تواند مسئول ارائه خدمات جامع سلامت در خانواده‌ها باشد؛ چرا كه خانوارها محور توسعه اجتماعی هستند و با تضمین سلامت خانوار می‌توانیم به توسعه نسبتا پایدارتری دسترسی یابیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا  ؛ وی تاكید كرد: سلامت خانوار تنها سلامت جسم نیست؛ پزشك خانواده می‌تواند سلامت اجتماعی و روانی افراد را نیز مورد توجه قرار دهد. مسئولیت پیگیری سرنوشت بیمار نیز با پزشك خانواده است؛ چرا كه بسیاری از بیماری‌های مزمن نیازمند پیگیری هستند.رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه پرونده الكترونیك سلامت در وزارت بهداشت مراحل نهایی را طی می‌كند، ادامه داد: استقرار پرونده الكترونیك سلامت در سراسر كشور می‌تواند پایش‌ها را دقیق‌تر كرده و انضباط كاری و خدمتی را تنظیم كند.

لاریجانی به مصوبه مجلس در سال 1384 برای اجرای برنامه پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: اجرای این برنامه در قانون بودجه سال 88 مورد تاكید قرار گرفت و در برنامه پنجم توسعه نیز وزارت بهداشت مكلف شده كه برنامه پزشك خانواده را دنبال كند. بر این اساس این برنامه یكی از محوری‌ترین اقداماتی است كه در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود كه بسیاری از خدمات بهداشتی درمانی كشور را ساماندهی می‌كند. برنامه پزشك خانواده عدالت‌مدار است و خدمت بزرگ جمهوری اسلامی ایران برای آحاد مردم كشور است.

وی افزود: در صورت پایش مناسب اجرای برنامه پزشك خانواده، خدمات القایی حذف می‌شوند و الگوهای معقول در مصرف دارو و تجهیزات پزشكی دنبال می‌شود. یكی از اهداف اساسی این برنامه تضمین عدالت در سلامت است و با اجرای آن فقرا نیز می‌توانند پوشش مناسبی در خدمات بهداشتی - درمانی داشته باشند. در اجرای این برنامه ممكن است با چالش‌هایی روبرو شویم كه نیاز به بازبینی‌های مكرر داشته باشد.رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای طرح پزشك خانواده در مناطق تحت پوشش این دانشگاه اشاره كرد و گفت: با توجه به ضرورت‌های شهر تهران، بنا بر آن است كه خدمات ارتقا یافته‌تری در قالب برنامه پزشك خانواده ارائه شود؛ چرا كه انتظارات در شهر تهران با سایر مناطق كشور متفاوت است.

لاریجانی به اجرای برنامه پزشك خانواده در اسلامشهر، شهر ری و جنوب تهران، اشاره كرد و گفت: اسلامشهر، جمعیتی بالغ بر حدود 500 هزار نفر، شهر ری جمعیتی بیش از یك میلیون نفر و جنوب تهران نیز از جمعیتی حدود 500 هزار نفر برخوردارند. از طرف دیگر در تهران جابجایی‌های جمعیت نیز بسیار زیاد صورت می‌گیرد كه در این مورد هم تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینكه 14 گام عملیاتی در برنامه پزشك خانواده را پیگیری می‌كنیم، ضمن تشریح برنامه‌های دانشگاه علوم پزشكی تهران برای اجرای برنامه پزشك خانواده در سراسر مناطق تحت پوشش، ادامه داد: در گام اول مبحث بلوك‌بندی جمعیت مطرح است. بسته‌های خدمات بهداشتی درمانی در اختیار پزشكان خانواده قرار می‌گیرد. همچنین بسته‌های دارویی خاصی در این برنامه طراحی شده و راهنماهای بالینی مناسب برای بیماری‌های شایع در اختیار پزشكان خانواده قرار می‌گیرد. در ابتدا خدمات دارویی با داروهای محدودتری ارائه می‌شود. اما می‌توان این موضوع را مورد بازنگری قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: نظام ارجاع نیز برای بیمارستان‌ها طراحی شده است و برخی بیمارستان‌ها كاملا آماده هستند تا بیماران ارجاعی را پذیرش كنند. همچنین آموزش‌های توجیهی بدو خدمت پزشكان خانواده و بازآموزی‌های مداوم برای آنها در نظر گرفته شده است و دانشگاه علوم پزشكی تهران از مهر ماه حدود پنج هزار پزشك خانواده را تحت پوشش آموزش مجازی قرار می‌دهد.

لاریجانی ادامه داد: موفقیت طرح پزشك خانواده در گرو همكاری‌های بیمه‌هاست. برنامه پزشك خانواده یكی از بزرگترین تحولات نظام سلامت، پس از انقلاب اسلامی است. با اجرای این برنامه خدمات به صورت عادلانه در دسترس خانواده‌ها قرار می‌گیرد. دانشگاه علوم پزشكی تهران به عنوان بزرگترین ظرفیت علمی و پزشكی كشور در اختیار این طرح قرار دارد. امیدواریم به تدریج و در بازه زمانی كمتر از یك سال این طرح در تمام مناطق تحت پوشش دانشگاه اجرایی شود.وی در پایان صحبت‌های خود به مركز پیام "شفاتل" با شماره تلفن 8999 اشاره كرد و گفت: این مركز پیام پاسخگوی سئوالات در مورد بیماری‌ها و همچنین پاسخگوی سئوالات مربوط به طرح پزشك خانواده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha