یك فوق تخصص گوارش گفت: تبلیغات اشتباه و شبهه برانگیز درباره احتمال آلودگی دستگاه‌های آندوسكوپی باعث می‌شود این روش مفید كه در تشخیص به موقع بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد، مورد استفاده قرارنگیرد و بیمار دچارعوارض جبران‌ناپذیری مانند ابتلا به سرطان معده ‌شود.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش گفت: تبلیغات اشتباه و شبهه برانگیز درباره احتمال آلودگی دستگاه‌های آندوسكوپی باعث می‌شود این روش مفید كه در تشخیص به موقع بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد، مورد استفاده قرارنگیرد و بیمار دچارعوارض جبران‌ناپذیری مانند ابتلا به سرطان معده ‌شود.

دكتر حسین خدمت در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یكی از شایع‌ترین و خطرناك‌‌ترین بیماری‌ها در ایران سرطان معده است. ابتلا به این سرطان را صرفا با استفاده از روش‌ آندوسكوپی می‌توان تشخیص داد علاوه بر آن این روش برای تشخیص عفونت معده هم به كار می‌آید و این بیماری در صورت درمان نشدن می‌تواند عوارض زیادی مانند كم‌خونی مقاوم به درمان، زخم اثنی عشر، بیماری‌های روماتیسمی و ورم معده را برای بیمار به همراه داشته باشد.

وی تصریح كرد: آندوسكوپی دقیق‌ترین روش بررسی لوله گوارش است و با استفاده از آن در درجه اول مری، معده و اثنی‌عشر و در درجه بعد روده بزرگ و در موارد نادری روده باریك بررسی می‌شود؛ البته كپسول‌هایی وارد ایران شده است كه با استفاده از آنها می‌توان وضعیت روده بزرگ را بررسی كرد اما این روش، گران‌قیمت است.این فوق تخصص گوارش تاكید كرد: هیچ‌كدام از روش‌های تشخیصی مانند ام آر‌ آی و سی تی اسكن را نمی‌توان برای بررسی داخل روده جایگزین آندوسكوپی كرد.

خدمت با اشاره به ضدعفونی كردن دستگاه آندوسكوپی اظهار كرد: این دستگاه پیش از هر بار استفاده با محلول‌هایی كه بر اساس پروتكل‌های مشخص ساخته شده‌اند ضدعفونی می‌شوند و پس از ضدعفونی، دستگاه این قابلیت را دارد كه حتی در اتاق عمل از آن استفاده شود.

وی افزود: برخی گمان می‌كنند كه آندوسكوپی باعث انتقال عفونت‌ها از فردی به فرد دیگر می‌شود و به همین علت از افرادی كه از این روش تشخیصی برای آنها استفاده شده است، خونگیری نمی‌شود. اما خون نگرفتن از بیمارانی كه آندوسكوپی كرده‌اند تنها یك كار احتیاط‌ آمیزبرای كاهش احتمال انتقال عفونت به بیماران دیگر از طریق خون است و به معنای آلوده بودن دستگاه آندوسكوپی نیست.

این فوق تخصص گوارش تصریح كرد: برای رعایت جوانب احتیاط از افرادی كه به دندانپزشكی مراجعه كرده‌اند نیز برای مدتی خون گرفته نمی‌شود و اگر مسئولان انتقال خون پس از خونگیری متوجه شوند كه آنزیم كبدی خون‌دهنده بالا بوده است از خون او استفاده نمی‌كنند ولی این اقدامات به معنای بیمار بودن خون‌دهنده نیست.وی افزود: این كار در بیشتر مراكز خونگیری و نگهداری خون در دنیا انجام می‌شود تا از سلامت خون مطمئن شوند.

خدمت در پایان درباره هراس برخی از بیماران از درد ناشی از آندوسكوپی گفت: دستگاه‌های آندوسكوپی نسبت به گذشته ظریف‌تر شده‌اند و قدرت مانور بیشتری دارند و زمان آندوسكوپی از 15 تا 30 دقیقه به 1 تا 3 دقیقه كاهش یافته است و می‌توان برای بیمارانی كه هنگام آندوسكوپی دچار اضطراب دارند از بی‌حسی موضعی و یا حتی بیهوشی یك تا سه‌ دقیقه‌ای استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha