چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 52333

آبفای تهران درحالی تصمیم گرفته كه این مایع را به جای كلر استفاده كند كه «محمد پرورش» رئیس آبفای تهران در 5 تیرماه سال‌جاری وجود هرگونه میكروب در آب مصرفی شهر تهران را تكذیب كرد و گفت: تاكنون هیچ آلودگی میكروبی در آب تهران مشاهده نشده است.

وایتكس به جای كلر در آب شرب!
سلامت نیوز : مدیر نظارت بر بهداشت آبفای تهران روز گذشته از جایگزین كردن «آب ژاول» به جای «كلر» در آب تهران خبر داد، این در‌حالی‌است كه برخی از كارشناسان صنایع غذایی در‌گفت‌وگو با تهران امروز تاكید كردند كه آب ژاول همان وایتكس است كه این بار قرار است به جای شیر در آب شرب تهرانی‌ها ریخته شود!

حال سوال اینجاست كه چطور می شود به‌جای كلر از وایتكس استفاده كرد بدون اینكه خطری برای سلامت مصرف كنندگان داشته باشد؟ این سوالی است كه دكتر موسی‌خانی پاسخ واضحی برایش ندارد! به گفته او باید دید چه مقدار آب ژاول (وایتكس) وارد آب شرب می شود؟ با این حال، چرا دفتر نظار ت بر بهداشت آبفای استان تهران تصمیم گرفته است به جای كلر از آب ژاول استفاده كند در حالی كه به گفته موسی‌خانی، وایتكس درصدی از كلر را به خود همراه دارد. مدیر نظارت بر بهداشت آبفای تهران اعتقاد دارد كه كلر همواره خطر انفجار را با خود دارد و این مسئله تاكنون به كشتن شدن یك شهروند هم منجر شده است. به گزارش فارس، مشیری درباره علل این تصمیم گفت :« گاز کلر دارای 99.9 درصد خلوص گاز کلر تحت فشار در مخزن‌های هزار کیلویی است که به نوعی این گازهای کلر را به بمب کلر تشییه کرده‌اند و بسیار هم خطرناک است.این گازهای کلر اگر به هر دلیلی منفجر شود تا شعاع 5 کیلومتری خود را می‌تواند دچار حادثه کند، بنابراین چون در کوچه پس کوچه‌های تهران این مخازن گاز کلر وجود دارند و احتمال هر خطری وجود دارد بر آن شدیم تا آب ژاول را جایگزین گاز کلر کنیم.جایگزین کردن آب ژاول برای تصفیه آب تهران به جای استفاده از گاز کلر تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه دربرداشته است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ موسی‌خانی هم خطر انفجار را تایید می‌كند اما می‌گوید:« این خطر همیشه وجود داشته است.» حال سوال اینجاست كه آیا استفاده از وایتكس خطری برای سلامت شهروندان در پی نخواهد داشت؟ وایتكس در شیر برای از بین بردن میكروب‌ها استفاده می شود. اما آبفای تهران درحالی تصمیم گرفته كه این مایع را به جای كلر استفاده كند كه «محمد پرورش» رئیس آبفای تهران در 5 تیرماه سال‌جاری وجود هرگونه میكروب در آب مصرفی شهر تهران را تكذیب كرده است:« با وجود در اختیار داشتن 18 هزار كیلومتر شبكه آبی، تاكنون هیچ آلودگی میكروبی در آب تهران مشاهده نشده است!» پس چرا باید برای شبكه آبی كه هیچ‌گونه آلودگی میكروبی ندارد از آب ژاول یا وایتكس استفاده كرد؟ همچنین پرورش از اجرای دو طرح سخن به‌میان آورده كه به گفته او می‌تواند مسئله آلودگی آب تهران را حل كند.

پرورش با اشاره به اجرای «پروژه قمر‌بنی‌هاشم(ع)» كه قرار است حلقه تامین آب سراسر پایتخت را به هم متصل كند، گفته است: «در بخش دیگری از تلاش‌ها برای بهبود كیفیت آب تهران تلاش می‌شود با اجرای كامل طرح آبرسانی از سد ماملو به تهران، دغدغه آب مردم جنوب تهران برای همیشه حل شود. » وی در مورد وضعیت اجرای فاضلاب تهران نیز گفته بود:« اتمام فاضلاب تهران حدود 4 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که در برخی از موارد که تسهیلات بانکی دیده شده باید تمامی نهادها همکاری کنند‌.»
اما به جای تامین آب شرب مردم تهران با استفاده از آب این سد، به یك‌باره مشیری طرحی را روی میز گذاشته است كه اعتبار هنگفتی صرف اجرای آن شده است. مشیری همچنین می گوید:« برای نخستین بار بحث استفاده از آب ژاول برای تصفیه آب استان تهران توسط بنده مطرح شد و باید اذعان شود که به هیچ وجه آب ژاول برای انسان‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.» در زمانی هم كه خبر استفاده از وایتكس در شیرها توسط تهران‌امروز مطرح شد، برخی اعتقاد داشتند كه وجود وایتكس در شیرها برای كسی ضرر ندارد! اما وزارت بهداشت در وهله اول به طور كامل وجود وایتكس در شیرها را منكر شد و چند روز بعد اعلام كرد كه برخی از شركت ها از وایتكس استفاده می كنند كه حتما با آنها برخورد خواهد شد. حال این سوال باقی است كه چقدر وایتكس برای 18 هزار كیلومتر شبكه آبی تهران لازم است كه هم بتواند آلودگی ها را از بین ببرد وهم به گفته مشیری ضرری برای مصرف كنندگان نداشته باشد؟ موسی‌خانی می‌گوید:« پاسخ آن مشخص نیست چون باید دید چند ppc استفاده می شود! هرچقدر مقدار آلودگی‌ها بیشتر باشد میزان وایتكس مصرفی هم بیشتر می‌شود.» مشیری هم می گوید:« آب ژاول مورد استفاده برای تصفیه آب تهران دارای نشان استاندارد از موسسه تحقیقات صنعتی ایران با شماره 8394 است که به تایید 20 نفر از متخصصان رشته‌های شیمی، داروسازی و دکترای شیمی کاربردی رسیده است.»او با بیان اینکه آب ژاول دارای خلوص 15 درصد است، می گوید:« تهران دارای 100 مخزن است و در حال حاضر برای تصفیه آب آنها از آب ژاول استفاده می‌شود اما گاز کلر در تصفیه‌خانه‌ها چون دارای آب‌های سطحی هستند همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. او در نهایت می گوید:« تفاوتی از بابت استفاده از آب ژاول به جای گاز کلر وجود ندارد و مشترکان استان تهران هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.» تا این سوال پیش بیاید كه وایتكس از چه زمانی در سبد غذایی ایرانی ها قرار گرفته است كه هم در شیر استفاده می شود و هم در آب شرب؟ و در نهایت هم به گفته مسئولان هیچ ضرری برای مصرف كننده ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha